Forum

Hvordan reder jeg dette ferskentræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Kristiansen, 15. april 2020 kl. 16.17

Hej.

Jeg har dette ferskentræ som står i en potte. Det er købt for ca. 5 år siden og har før givet frugt i en udestue.

De sidste 2 år er det desværre blevet forsømt, og har bare stået udenfor og passet sig selv.
Der er stadig liv i det, og der skyder til alle sider. Det er mere en busk, end et træ nu. Men ingen frugt.

Hvordan skal jeg beskære det, for at redde det?
Jeg kunne godt tænke mig at plante det ud i haven direkte i jorden. Kan jeg det?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. april 2020 kl. 16.56

Det vil blive glad for at blive plantet ud i haven på en beskyttet plads.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. april 2020 kl. 16.57

Ud i jorden med det , det vokser hurtigt til som et træ , mine ferskentræer på friland storblomster lige nu , det burde dit træ også gøre.................

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. april 2020 kl. 17.06

Spørgsmålet er om der er et ferskentræ tilbage. Når det vokser sådan kan det være ene skud fra den grundstamme ferskenen var podet på.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Kristiansen, 15. april 2020 kl. 17.34

Hvad vil der ske hvis jeg klipper alle sideskuddene af i bunden, og evt. klipper toppen af stammen lidt tilbage?
Og så selvfølgelig planter den ud i jorden.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Kristiansen, 15. april 2020 kl. 17.34

Billede af bunden

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. april 2020 kl. 18.02

Jeg vil sige - klip de sideskud af, der kommer fra jordoverfladen eller lavere, og plant så træet ud.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. april 2020 kl. 19.28

Enig med Lars, men prøv at se om du kan finde podestedet. Du skal fjerne alle grene der sidder lavere.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. april 2020 kl. 19.29

De sideskud i jordoverfladen lige ved podestedet, er mirabel og skal fjernes helt ind til stammen. Kras lidt med en negl i stammen, er der grønt er der liv, og så ud i jorden med planten.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. april 2020 kl. 23.40

Efter at have kigget nærmere på billederne og læst svarende fra andre her , så er der nok mere vildskud end der er ferskentræ ,
tag en tur i planteskolen og køb et nyt ferskentræ , sorten Frost eller Riga kan anbefales ..................

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. april 2020 kl. 16.43

Som alternativ kan du jo fjerne alle rodskuddene, stamme træet op og pode én af de anbefalede sorter på. Podekvisten er billigere end et helt træ, - og den glæde et hjemmepodet træ giver, er langt større end et købt. :)

Nyt svar til emnet »Hvordan reder jeg dette ferskentræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan reder jeg dette ferskentræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider