Skrevet af: J. Møller, 12. april 2020 kl. 15.11
Hvordan får jeg størst succes med mine stiklinger af havens planter? Jeg har netop taget stiklinger af lavendel, som selvfølgelig helst skal blive en succes. Vanding er selvfølgelig vigtigt, men hvordan opbevarer jeg bedst mine stiklinger?
1) Er det bedst indendørs?
2) Er det bedst i en minidrivhus/borddrivhus?
3) Er det bedst i en lufttæt flamingokassse med et transparent låg?
4) Er det bedst at lade dem stå i det fri udendørs?
OG, hvor placerer jeg dem bedst? I fuld sol, eller halvskygge evt. kun med formiddagssol eller eftermiddagssol, eller fuld skygge?
På forhånd tak!
Skrevet af: J. Møller, 12. april 2020 kl. 15.14
PS. De er stukket i jord
Skrevet af: Svend Høst, 12. april 2020 kl. 16.00
Det er for tidligt at stiklinge formere lavender , vent til maj/juni , men du kan lige nu lave nye planter ved at nedkroge lange skud , læg en sten hen over , så burde der inden sommer være rod på ,og skuddet kan klippes af .................
Skrevet af: J. Møller, 12. april 2020 kl. 16.19
Det er der flere, der er uenige i. Bl.a. her på Havenyt www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/formering/603.html
Skrevet af: Lars Holt, 12. april 2020 kl. 16.55
Det er bedst at lade dem stå udendørs, lyst men uden sol.
Skrevet af: J. Møller, 12. april 2020 kl. 17.25
Perfekt, tak. Er det f.eks. op ad husets nordlige gavl? Og hvad med minidrivhus eller lignende til at holde på varmen og fugten?
Skrevet af: Svend Høst, 12. april 2020 kl. 18.02
Hvis du er så bedre vidende og klog , hvorfor i alverdenen spørger du så her......
Skrevet af: J. Møller, 12. april 2020 kl. 18.11
Kære Svend.
Det er pænt af dig at svare, men jeg spurgte slet ikke til dét, du svarer på. Du må gerne blive pigesur, men så kan du bare stoppe med at skrive her i tråden.
Skrevet af: Svend Høst, 12. april 2020 kl. 18.44
Ja ....det er nok bedst at jeg stopper op her , vi har jo en af de bedrevidende her , og dem går jeg altid en mega stor bue udenom.
Forsat god påske................................... .
Skrevet af: Doris Møller, 12. april 2020 kl. 19.38
Hej J. Møller
Hvis jeg var dig, ville jeg vente til eftersommeren, f.eks. begyndelsen af september – i hvert fald, hvis du vil lave en ny lavendelhæk.
Det er alt for tørt lige nu og vel også for koldt. Men i begyndelsen af september sætter du bare stiklinger på 7- 10 cm på de steder, hvor planterne skal gro. Og voilà: til næste forår har du en lavendelhæk.
Fidusen er, at du på den måde undgår at bruge en masse tid på at gå og vande. Der er normalt masser af regn i september og oktober. Og du er totalt fri for at sætte dem i potter og senere plante dem ud.
På den måde lavede jeg 10 meter lavendelhæk. Alle stiklinger satte rod!
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: J. Møller, 12. april 2020 kl. 21.01
Stiklingerne er skåret og er stukket i jorden, så det må prøves af. Med fare for også at skræmme dig væk fra tråden, anbefales det flere steder at skære stiklinger nu, så de kan nå at få rodnet inden vinteren. Det er bestemt også en mulighed at gøre det til efteråret, hvilket jeg også har gjort med succes tidligere.
Jeg må evaluere succesen til sensommeren/efteråret, og så evt. lave en ny omgang stiklinger.
Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2020 kl. 22.25
Hej J. Møller.
Kan du ikke sætte dem i en sydvendt vindueskarm? Må ske med undervarme fra en radiator.
Det er nogenlunde sådan gartnerne laver stiklingerne på
Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2020 kl. 23.14
Du har ret i at de sagtens kan laves i april. På denne hjemmeside kan du læse mere om det
www.mellemhaver.dk/diy/diy-lav-lavendel-stiklinger-og-faa-nye-gratis-planter
Jeg fik tidligere skrevet at du skal sætte dem i et sydvendt vindueskarm, men det bliver måske lige lovlig varm. Men de må godt få så meget lys som det er muligt. Nogle planters rod dannelse sker hurtigere ved undervarme, men jeg tror ikke at det er nødvendigt.. Bare det har jævn varme..
Skrevet af: J. Møller, 13. april 2020 kl. 8.51
Tak, jeg tror også, at de vil blive svedet af i min sydvendte vindueskarm.
Jeg kan prøve at sætte nogle i min vestvendte vindueskarm og nogle udenfor. Så kan jeg også gøre det til et lille eksperiment.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklinger – indendørs, friland, drivhus