Forum

Kulde- og lyskimere.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. januar 2020 kl. 20.33

Nogen som kender til lister over frø som er h.h.v. kulde- og lys kimere?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. januar 2020 kl. 21.00

Mener at have støt på noget for 100 år siden
Men kan du ikke finde noget på Google, hvis du søger på de engelske ord for det.?
Jeg bruger en translatør /oversætter og kan ofte finde mange gode ting via den vej.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. januar 2020 kl. 21.22

Jeg kan ikke oversætte ordet lyskimere, men hvis jeg skriver frø, der kræver kulde (Seeds that require cold) får jeg en masse artikler, godt nok på engelsk, men hvis jeg kopiere teksten kan jeg få den oversat via Google translatør.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. januar 2020 kl. 21.46

@Søren.
Det har du helt ret i. Jeg tænkte blot på, at der måske var en eller andet frøfirma el. havemand (m/k) som havde lavet en samlet oversigt.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. januar 2020 kl. 21.59

Jo, men de var meget små de lister, der tidligere har været udarbejdet så jeg tror at man skal søge om oplysninger på hvert enkelte plante man vil dyrke/så.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. januar 2020 kl. 23.23

Hvad er kimere ?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. januar 2020 kl. 8.09

@Svend
Prøv en ordbog ;)
Nej. Spøg til side.
Ordet anvendes lidt utydeligt. Men man kan sige, at det er før i perioden ml. frøet er dannet til det spire.
Det anvendes dog også som "de første kim". Altså efter frøet spire.
Så bliver det lidt besværligt fordi man så måske siger:
kuldekimer = med kuldespire hvilket ikke er rigtigt fordi frøene ikke spire i kulde. Men skal være udsat for kulde i en længere eller kortere periode og med kulde el. frost.
Der er også forskel på, om f.eks. kuldekimere udsættes for kulde efter de er sået el. om det er tilstrækkeligt at udsætte dem for kulde efter de er sået i jorden.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. januar 2020 kl. 9.42

her er en tysk liste over kuldekimere. den indeholder også de latinske navne.

www.gartenlexikon.de/kaltkeimer/#40_pflanzen-beispiele_fuer_kaltkeimer

Ingeborg

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. januar 2020 kl. 11.31

Jeg bruger betegnelsen stratificering , dvs frø skal have en kuldeperiode før det kan spire.

Andre frø skal have lys for at spire , dvs de skal sås oven på jorden , Kaktus er et godt eksempel .

Frø med en hård frøskal behøver en scarification dvs lave en åbning i skalen så spirer kan komme ud .

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. januar 2020 kl. 11.57

Det er rigtig Svend... Det hedder det også.

Jeg søger som regel i mine bøger, bl. a i Politikens bog om planteformering eller de gamle bøger om planteskole drift. Her er det dog sjælden at jeg altid finder svar.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. januar 2020 kl. 12.10

Kommer lige i tanke om at lademans haveleksikon også er et unik sted at få disse oplysninger fra. Her er der bl. a nævnt hvordan de forskellige planter kan formeres, samt dyrkes. Det er ikke alle planter, der kan frøformeres, hvilket bl. a kan skyldes at de er sterile eller kræver stor indsigt og viden. Orkideer er utrolig svære at frøformere, men det kan lade sig gøre. Selv i et køkken.

Desværre er leksikonet nok ved at være 35 til 40 år gammel og kan derfor kun skaffes via antikvariat eller via genbrugs butikker. Det er mig bekendt ikke udkommet på en cd rom endnu.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. januar 2020 kl. 14.09

@Svend.
Det er nok sådan, at stratificering er noget som gøres mens kimer er tilstanden af "noget". Eller det ene er en handling mens det andet produkt.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. januar 2020 kl. 16.54

Willy ....sort tale , som jeg ikke forstår et kvæk af ...............

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. januar 2020 kl. 22.06

@Svend
Et frø der er kuldekimer skal stratificeres.
Bedre ;)

Nyt svar til emnet »Kulde- og lyskimere.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kulde- og lyskimere.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider