Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2019 kl. 19.09
Vi bruger en masse ingefær, blandt andet som jeg nævnte det i tråden “ældredrik”. I dag er jeg startet på et nyt glas (glas som på billedet), der er virkelig forskel på ingefær når man køber det, så jeg køber i en velassorteret butik, hvor man selv udvælger knoldene og betaler efter vægt i dag fik jeg nogle fine knolde, som kunne se ud som om de ville kunne spire. Men kan man lægge sådan en knold i jorden og få noget ud af det? Læg mærke til øjnene på de to knolde.
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 2. august 2019 kl. 19.18
Jep og så ved jeg ikke mere da vi ikke har smagt dem endnu.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2019 kl. 19.21
Jeg har lige læst Karna Mai’s fine beskrivelse
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/945.html
Men vi har jo ikke februar måned nu, så jeg ved ikke lige om jeg får noget ud af at lægge mine knolde i jorden. Indendørs og som anbefalet.
Ingeborg
Skrevet af: Chris J., 3. august 2019 kl. 7.55
Tror ikke, du behøver holde dig tilbage.
Her kan de, med mellemrum, godt gå i dvale, men vokser nu lystigt.
Når de er i god vækst, synes jeg at de godt kan være tørstige.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2019 kl. 9.53
Mange tak for svaret. Jeg er på bar bund. Skal jeg lægge en eller flere knolde med “øjne” i samme krukke? Hvor stor skal krukken være? Vokser knolden nedad eller vandret?
Bliver det til meget høje planter?
Ingeborg
Skrevet af: Chris J., 3. august 2019 kl. 18.57
Uh, står det ikke ikke Karnas vejledning?
Jeg ville starte med at lægge flere rodknolde i en 12 cm potte (eller deromkring, hvad du nu har til rådighed), ikke alt for højt jordlag under og over, indtil en eller flere får dannet rødder. Ikke vande så meget, før der er vækst, om det er rødder eller top du kan se.
Og så potte om i individuelle potter, når de er i god vækst - eller hvornår du har tid.
De overjordiske dele af planten ligner græsser, et pr vækstpunkt, vel op til 1 m høje.
Rodknolden vokser vandret, hvis der er plads i den retning.
Held og lykke.
Skrevet af: Mette Lund, 3. august 2019 kl. 23.37
Jeg har flyttet min ingefær er i drivhuset. Du vokser primært vandret. Det kan godt tage lidt tid før de begynder at skyde, men så vokser de til gengæld hurtigt og fylder potten ud. Jeg synes at de er ret dekorative.
Skrevet af: Jakob B., 4. august 2019 kl. 9.01
Jeg har prøvet det to gange i urtepotter i stuen. Første gang kom de hurtigt op. Anden gang gik der flere måneder. Næste gang tror jeg ikke, at jeg vil være så kritisk med starttidspunktet.
De kan godt blive mere end 1 meter høje.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan man dyrke ingefær i Danmark?