Skrevet af: Michael Larsen, 28. juli 2019 kl. 13.55
Hej. Er på jagt efter noget billigt plastik/ folie til at sætte jordbær i. Købte et stykke nede i den lokale korn/folderstof butik, men det er for tyndt. Det skulle lægges dobbelt for at lyset ikke kan trænge igennem. Jeg er på jagt efter noget, der ikke skal lægges dobbelt for at virke....og så må det gerne være billigt ;)
Nogen der har nogle idéer til hvor det kan skaffes?
Mvh.
Michael L.
Skrevet af: Willy N, 28. juli 2019 kl. 21.19
@Michael L.
Jeg kender ikke til plast der kan sættes planter i. Alt slides og fremstillet af uigennemskuelige materialer.
Om de udskilles ved slid, vand og/eller sol ved jeg ikke. Men ved, at det er vanskeligt at nå frem til en eksakt viden om det.
(Ellers er alm. ukrudtsdug effektivt men bestemt ikke bæredygtigt).
Alternativet med halm er langt bedre. Noget mere besværligt men til gengæld giver det med årene den lækreste løse jord.
Hagen er, at jordbærene ikke kan plantes i halmen. Halmen snupper al kvælstof og halmen ligges derfor på, når planterne har vokset sig relativt store (og husk at gøde inden halmen ligges på).
Skrevet af: Lone Brems, 28. juli 2019 kl. 22.42
Hej Michael Larsen
Lige et par spørgsmål - som du kan overveje inden du går igang med jordbærbedet ...
Har du overvejet, at dine jordbærplanter over to - tre vækstsæsoner sandsynligvis kommer til at mangle vand og næringsstoffer, hvis du dækker jorden i bedet med et plastmateriale ? Nedbør ledes væk fra planterne og du har ikke mulighed for at tilføre kompost om foråret....
Og har du tænkt igennem, hvad der ligger mellem linjerne i Willy N's bemærkning om at "alt slides..." ?
Der vil ligge mikroplast i jorden, når du om nogen år fjerner plastmaterialet fordi jordbærbedet skal flyttes. Eftersom ingen endnu har det fulde overblik over, hvilke skader mikroplast forårsager på levende organismer bør plast fravælges som jorddækningsmateriale.
Jeg tilslutter mig Willy N's forslag om at dække bedets overflade med halm når væksten er godt igang om foråret - det sikrer bærhøst uden jordstænk - herligt når jordbærrene får den korteste vej fra plante til mund ;-).
Når du har plantet dine jordbær dækker du jorden med 3 - 5 cm brunt jorddække i form at halvomsat havekompost. Lugningen af frøukrudt vil lettes meget med brunt jorddække - ukrudtsplanters rødder løsnes meget let fra en porøs jord (som der vil blive med et jorddække på 3 - 5 cm) !
Og lige et par bemærkninger om ukrudt i bede, hvor der dyrkes flerårige planter:
Det ukrudt som kan være besværlig er det, der har næringsoplagring i overvintrende rødder (tidsler, senegræs, snerler, bynke m fl). Her må en god gravegreb være det rigtige redskab for at løsne jorden grundigt og få fjernet rødder inden bedet plantes til.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Michael Larsen, 28. juli 2019 kl. 23.06
OK...havde bare hørt at jordbær på plast skulle være nemt... Har kæmpet med senegræs mm...i mine forgæves forsøg på at have jordbærbed, så fik at vide, at det her var vejen frem. Nå men..jeg må på med klør fem så.....vil det sige at der skal lægges nyt komposet imellem planterne og rækkerne hvert forår for at gøre ukrudtet nemmere at behandle......?? det satans senegræs...har igen og igen renset bedet inden jeg har startet et jordbærbed op, men tror skidet vokser ind fra vores "græsplæne". Vi har en "vild" græsplæne...dvs...med en masse ting i, som er godt for instekter....vi slår heller ikke vores græsplæne mere den hver 3. uge ....for ikke at bruge for meget benzin på den disciplin....har en græsplæne på 4000 kvm...........og benzin er jo ikke godt at øsle med i store mængder...bare for at have en kort trimmet græsplæne....Men der er sikkert senegræs i græsplænen...men tænkte det var vejen frem med plastik. Men hvis jeg nu får fat i nogle gratis brugte fliser via Marketplace...på FB.....som f.eks. de aflange på 50 x 20 cm....og så graver dem ned lodrette til afgrænsning af køkkenhaven....så kan det vel holde senegræsset væk? ved ikke om senegræs rødder kan gå længere ned end 20cm....?
Mvh.
Michael L.
Skrevet af: Willy N, 29. juli 2019 kl. 9.34
@Michael L.
Karna Maj har skrevet et udmærket indlæg her:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/anlaeg/17395.html
Når du har så meget jord, ville jeg lade et stykke - eller flere! - henligge et par sæsonner og kultivere dem jævnligt.
Resultatet bliver rodudkrudt forsvinder!
Men et værn mod rodukudt koster altså penge når det skal være en barriere.
Som du skriver kan fliser sat lodret være en hjælp.
Men fliser har samlinger og den mindste åbning kommer rodukrudtet gennem!
Jeg bruger den kraftige 15cm. Turfline græskant og det er meget lidt rodukrudt, som kravler nedunder og den smule er nem at få has på.
(Der findes utvivlsomt et tilsvarende produkt fra andre producenter).
Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2019 kl. 11.53
Hej Michael. De professionelle jordbæravlere bruger plast i stor stil. Der findes specialprodukter til formålet, også nogle som er perforerede så der kan trænge regnvand ned. Alternativt kunne man bruge en almindelig sort ukrudtsdug som også tillader vand at trænge igennem.
For begge løsninger gælder at du må have det af hvert år hvis du vil bruge organisk gødning og det er heller ikke specielt kønt at se på.
Jeg bruger selv halm og synes på mange måde det er en bedre løsning i hobbyhaven. Det har dog sine egne problemer. Næsten alt halm bliver presset i meget store baller som ikke kan håndteres uden maskiner og iøvrigt ville række til flere hundrede kvadratmeter jordbær. Hvis det lykkedes dig at finde en som laver såkaldte "småballer" må du prøve at sikre dig at de ikke indeholder herbiciderester som kan skade dine jordbær. Der tales meget om nedvisning af korn med glyphosat, men det er måske i virkeligheden et større problem hvis der er brugt aminopyralid eller clopyralid. Så tal med din landmand... Det er selvfølgelig fint hvis du kan skaffe økologiske småballer. Jeg har ikke set dem annonceret til salg.
Moralen er, gå i gang med at skaffe halmballer i god tid!
I øvrigt kan jeg tilslutte mig hvad Willy skriver om at bekæmpe rodukrudt over flere sæsoner i forvejen. I stedet for at lægge det helt brak kan du have kartofler i det. De er ret gode til at konkurrere med ukrudtet og opgravningen (og hypning / lugning) generer ukrudtet yderligere.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plastik/folie til dyrkning af jordbær