Forum

Kompost af mos + grovere materiale

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2019 kl. 10.10

Udover jorddække med tørt mos fra græsplænen har jeg lagt mos og grovere materiale, som lavendelafklip og afklippede staudetoppe, hortensiablomster osv. lagvis i en af mine kompostkasser. Jeg har vandet og tilført en smule NPK i mangel af organisk gødning. (Bare rolig, jeg får noget hestemøg også). Normalt har jeg tid til at vente de 2 år som en varmkompostering vil tage, men vil prøve at få omsat lidt hurtigere. Det kræver en del vand, men jeg har brændeskur med vandtønde ved siden af kompostpladsen og kan vande løbende.
Fremskyndes processen ved gødningstilførslen? Komposten skal bruges i blomsterbede og under hække.
Ingeborg

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. april 2019 kl. 11.35

Man tilfører tilstrækkelig gødning og vand for hver 20 cm kompost, og laver bunken 1 til 1½ meter høj, så varmkomposteringen kan gå i gang.
Der skal ikke yderligere gødning til.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2019 kl. 12.52

Jeg troede egentlig du brugte hønsemøg, Lars. Hvor varm kan du få dyngen helt uden gødning?

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2019 kl. 13.31

Nu svarer jeg for mig selv. De andre ar har jeg haft mere vådt affald i min ene kompostkasse og tørt og grovere i den anden kasse. Når der var for meget græsafklip i den våde kasse, kom der et lag tørt på, uden gødning. Men vand skal der til. Når varmen når mod de 65 grader er komposteringen på højdepunktet. Så falder temperaturen og jeg stikker om. Det er første gang jeg overhovedet bruger gødning og det er på grund af den store mængde tørt mos.
Ingeborg

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. april 2019 kl. 16.42

"Man tilfører tilstrækkelig gødning og vand for hver 20 cm kompost"
Den gødning jeg bruger er hønsemøg, for det har jeg fra egen avl. Men ellers kunne det være hestemøg fra den nærliggende rideskole, men så skal mængden være større.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2019 kl. 21.47

Der havde jeg set forkert Lars, men det lader så til at Ingeborg kan få temperaturen op uden gødning. Det er nu også min fornemmelse at græsafklip er noget af det der hjælper godt på varmen.
Behovet for gødning afhænger vel meget af hvad der komposteres. C/N forholdet hvis man vil nørde i det.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2019 kl. 22.10

Ja, græsafklip kan allerede i trillebøren få en ret høj temperatur, faktisk er det hændt at det er brændt sammen for mig, fordi jeg pludselig blev afbrudt i plæneklipningen og lod børen stå. Jeg har tænkt på om udetemperaturen også helst skal være høj- over 18-20 grader for at få gang i temperaturen?
Ingeborg

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2019 kl. 22.20

Ja, det nummer med trillebøren har jeg også lavet. Der kan dannes så meget syre at det skader galvaniseringen skal jeg hilse og sige.

Jeg tror bestemt en høj lufttemperatur er med til at hjælpe processen i gang. Der er jo noget kædereaktion over det. De biologiske processer laver varme, som får processerne til at forløbe hurtigere og lave mere varme osv. indtil temperaturen bliver så høj at mikroorganismerne ikke kan klare det.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. april 2019 kl. 22.43

Når jeg sætter komposten op, er det ca. 2 m3 på én gang, og så batter det friske græs fra naboen ikke meget - i øvrigt får hønsene det hele.
Derfor bruger jeg hønsemøget for at starte komposteringen.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 8.59

@Lars Holt
Du skriver at du sætter komposten op. Vil du være rar at fortælle, hvad du mener med det? Hvor har du materialet liggende inden du “sætter det op”?

Jeg har to kasser ca. 1,5x1,5 m stående ved siden ad hinanden. I den ene kasse kommer jeg tørt lidt grovere materiale og i den anden er der en “bundskjuler” af kompost fra sidste år. Det er den kasse jeg kommer græs og fint hækafklip i og løbende supplerer med tørt fra den anden kasse, lagvis. Når kassen er fyldt, vander jeg, stamper lidt sammen og så går varmeprocessen i gang.
Indholdet fra den grønne beholder passes af kompostormene. Desværre er komposten meget svær at tage ud.
Ingeborg

10 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 9.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 9.50

Desværre kan man kun læse hele artiklen ved at abonnere på bladet.
Men da det jo er mange veje, som fører til ROM og det lykkes med den måde jeg varmkomposterer på, kan det ikke være forkert.

For at få varme i mine mange kompostlag , når kassen er fyldt på, sætter jeg ingen tændstik til..... men vand!

Ingeborg

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 9.52

Iøvrigt giver alt for tykke lag græsafklip ensilage, så tørt grovere affald er nødvendigt.
Ingeborg

13 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 10.38

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 10.47

Fin vejledning til dem, der ikke har prøvet det før. Men jeg synes at han mangler højde.... og jeg vil trampe min dynge lidt mere sammen. Jeg tror at min store mængde mos har for mange lufthuller.
Ingeborg

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. maj 2019 kl. 11.06

Jeg har tre rum på min kompostplads.
Det første rum samler jeg materialet sammen i.
Det andet rum laver jeg varmkomposten i. Jeg lægger materialet fra rum 1 over i rum 2 og gøder og vander for hver ca. 20 cm.
Når rum 1 er tømt, lægger jeg et gammelt gulvtæppe over rum 2.
Når rum 1 er fyldt igen, er rum 2 sunket til under den halve højde, så jeg kan bygge oven på.
I foråret tømmer jeg rum 2 over i rum 3. Det er fra rum 3 jeg henter den omsatte kompost.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 11.14

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 13.14

Jeg har sørget for at mit mos var tørt og mener ikke at det blev revet af i “sporetiden”. Min erfaring med afrevet mos siger at det kan gro igen, hvis det kke tørres først.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kompost af mos + grovere materiale«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompost af mos + grovere materiale

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider