Forum

Groft grus…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Mortensen, 3. april 2019 kl. 9.44

I de fleste engelske havebøger - og TV-haveudsendelser bliver der brugt noget ret groft grus, f.eks. til at drysse over nysåede potter og såbakker. Også nogen gange på jorden på gangarealer.
Jeg synes ikke jeg kan "finde" sådan noget groft grus her, hvad kan det mon hedde? - og hvor kan man købe det? Håber I kan hjælpe.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. april 2019 kl. 10.00

Det er alm. havegrus , brolæggergrus , det man bruger når man lægger Fliser , jeg bruger det i så og priklejord , det gør jorden mere luftigt og drænende.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. april 2019 kl. 11.24

Grus hentes i naturen og kommer to steder fra: Er det gravet op af havet, kaldes det et sømateriale. Her har kornene runde kanter.
Kommer gruset fra land, er det et bakkemateriale, som har skarpe kanter. I dag kan du også få grus, der er genbrug (knust beton).

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. april 2019 kl. 12.20

Det man ser englænderne bruge ligner i mine øjne sten som er knust ned til en kornstørrelse på 1-5 mm.
Der er et noget andet materiale end de former for opgravet grus vi normalt bruger her i landet.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. april 2019 kl. 19.38

@Marianne.
Er det til at strø over nysåede potter, så skriver - mener jeg - Lars Holst et sted skriver, at han bruger quartz sand.
Det har jeg så prøvet fordi jeg har haft problemer med mug og skimmel på overfladen af den fugtige jord og resultatet blev manglende spiring.
Quartz sand klumper ikke. Uanset hvor fugtig jorden nedunder er.
Quartz sand køber jeg hos Harald Nyborg. Desværre er det ikke økologisk. Men jeg aner ikke hvor ellers jeg kan købe det.
Til planter i potter, hovedsagelig indendørs, anvender jeg granitskærver i st. 2- 5mm. De kan købes i mange byggemarkeder i mindre poser (10kg.).
Til jordforbedring (struktur) anvender jeg almindeligt bakkegrus. (og selvfølgelig kompost).
Men da vores jord er ekstrem leret (Det kan formes!) anvender jeg alm. sand til gøres jorden løsere. Det bliver jorden så også. Men for "fin" og jeg kommer derfor grus i som ikke på samme måde (er det min erfaring) opløser eller binder lerpartiklerne.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. april 2019 kl. 19.39

(Lars Holt)

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. april 2019 kl. 20.59

Jeg havde slet ikke tænkt på at sand kunne være uøkologisk. Hvad skal sandet gøre for at blive økologisk?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. april 2019 kl. 21.32

snyde køberen og berige sælgeren?

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. april 2019 kl. 23.22

@Claus. ( Jeg skriver ikke du har et godt spørgsmål :)
Men i denne sammenhæng er det bæredygtigt jeg mener.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. april 2019 kl. 6.46

Er det ikke vermiculit de strør over de nysåede frø? Det kan godt ligne grus.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. april 2019 kl. 8.15

@Willy, fair nok. Der er udbredt begrebsforvirring.

@Tom, det kunne være man skulle skrive sig det bag øret som alternativ levevej. Man må kunne bruge samme model som det økologiske bagepulver.

@Mette, det har jeg også set dem gøre men oftere de der knuste sten. Monty Don (Havemagasinet/ Gardeners world) bruger de knuste sten. Jeg tror han kalder det "grit".
Ud over vercumilit finders der også et kunst produkt som ligner en mellemting med grus og træpiller. Jeg husker ikke lige navnet og jeg synes begge dele er overflødige i private haver.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. april 2019 kl. 10.15

Grit og gravel er grus på engelsk , udover vercumilit er der perlite som er godt til pottejord , kvartsand er godt til at strå over frø som skal have lys for at spire (kaktus) kunne før fås hos Harald Nyborg , det bruges til sandblæsning , og nævnes skal også ærte leca kugler som er gode i jordblandinger til potter sammen med grus og perliye .

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. april 2019 kl. 17.48

Ja, men igen er grus jo ikke bare grus. Jeg tror Marianne mener noget i denne retning:
www.gravelmaster.co.uk/ScProductDetail/_topsoil-mixes/horticultural-grit_53.aspx

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Mortensen, 21. april 2019 kl. 8.14

Fuldstændig korrekt - Claus - det er sådan noget jeg mener. Tak til alle for svar og kommentarer. Undskyld min sene reaktion, har været på ferie.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2019 kl. 8.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Groft grus…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Groft grus…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider