Forum

Vedligeholdelse af læhegn uden gift

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 29. marts 2019 kl. 9.31

Jeg har i efteråret plantet ca. 200 m læhegn af 6 rækker efter nøje anvisninger fra en planteskole. Jeg skal nu holde læhegnet fri for ukrudt de næste tre vækstsæsoner, men hvordan gør jeg det nemmest?

Planteskolen anbefaler mig at bruge gift, men det vil jeg helst ikke bruge.

Hvordan mener I jeg nemmest holder mit læhegn fri for ukrudt uden gift?

1 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 29. marts 2019 kl. 10.19

Jeg er også lidt i tvivl om, hvor godt jeg skal holde det fri for ukrudt, altså skal jorden fx helst holdes helt sort rundt om planterne?

2 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. marts 2019 kl. 11.42

Hej Jens hvis du har mulighed for det, vil det være en idé at indhegne dit læbælte med et trådhegn på begge sider og for enderne, derefter sætter du nogle høns ind i din nye "hønsegård". På den måde får du måske nogle æg til morgenbordet, gødning til de nye planter i stedet for vilde blomster/ukrudt, og måske et par grill-høns til jul. Henry G.

3 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 29. marts 2019 kl. 13.10

Hej Henry.

Det var en kreativ løsning :)

Jeg ved ingen ting om høns, og er derfor lidt utryg ved løsningen. Hvordan undgår man fx at ræven spiser dem om natten?

4 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. marts 2019 kl. 13.13

Hej Jens Jensen

Skulle høns ikke være en mulighed kan du i stedte for bruge denne fremgangsmåde:

Hold jorden sort ved at hakke 5 - 6 gange i løbet af vækstsæsonen
i en cirkel med diameteren ca 50 cm omkring hver plante. Første gang dækker du cirklen (efter hakning & udtørring af græs / uønskede urter) med 5 cm kompost - kan fx være fra genbrugsstationen.
Det er et tidkrævende arbejde - men de følgende hakke-runder bliver MEGET lettere at overkomme, fordi jorden under komposten vil være løs og med et højere fugtighedsindhold (hvad der også gavner læhegnsplanterne rigtig meget!).

Mellemrummet mellem planterne og mellem rækkerne kan holdes slået fx 3 - 4 gange pr vækstsæson med le / batteridrevet græstrimmer. Det afklippede kan rives ind omkring læhegnsplanterne som supplement til kompost-laget.

Ved at kombinere de to forskellige arbejdsgange hakning / klipning og lade ukrudt og afklip blive på jordoverfladen i læhegnet har du sørget bedst muligt for læhegnsplanterne med god næringstilførsel + forbedret vandbalance i jordoverfladen + mindsket skyggevirkningen af højtvoksende ukrudt.
Din gevinst er sundere læhegnsplanter med gode muligheder for rodudvikling og vækst.

Skulle der være områder med problemukrudt (kunne fx være tidsler, bynke, syre, nælder) er det enkelt at forstærke indsatsen med hakning / klipning på de felter.

God arbejdslyst - og glæd dig til at opleve harer, agerhøns / fasaner og småfugle tage de nye muligheder for føde, skjul og redepladser til sig !

Venlig hilsen
Lone

Hvis du anskaffer et par hakker ekstra kan du nok godt for en tre-årsperiode få hjælpere blandt dine gæster eller familie - der kan være noget meget lystfyldt over at gøre en indsats sammen !

5 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 29. marts 2019 kl. 14.13

Jeg synes faktisk høns er en meget god ide, men jeg tror desværre indhegningen kommer til at koste alt for meget.

Lone: Mange tak for en meget gode guide. Den vil jeg helt klart overveje at bruge.

Hvad med grøngødning er det en mulighed?

6 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 29. marts 2019 kl. 14.55

Jeg kan købe 200 m hegn til 3.200 kr. www.jemogfix.dk/solidt-havehegn-120-cm-x-25-m/4194/9026099/

Men vil høns ikke gøre skade på nogen af mine små træer?

7 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 29. marts 2019 kl. 15.18

Jeg tror altså høns vil være for hårde ved mine små læhegns planter www.youtube.com/watch?time_continue=349&v=iCfjBiKVNnc

8 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. marts 2019 kl. 17.17

Bunddække af halm kunne måske være en mulighed?
Uden at have regnet på det vil jeg forvente at det kan gøre væsentligt billigere end træflis når arealet er så stort. Jeg har kun erfaring med det i jordbærbedet, men her må jeg sige at det undertrykker ukrudtet ret godt. Især når det har ligget nogle måneder og sat sig.

9 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 29. marts 2019 kl. 18.50

Tror desværre halm vil blæse væk.

Træflis kunne måske være en mulighed. Det ville tage lang tid at køre ud, men hvis det så bare virker i fx to år vil det være fint.

10 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 29. marts 2019 kl. 20.16

Ville en kombination af billig ukrudtsdug, og lidt flis til at sørger for det ikke blæser væk være en god ide?

Jeg kan få ukrudtsdug ned til 2 kr. pr meter.

12 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. marts 2019 kl. 20.33

SKÅN naturen for disse 'ukrudtsduge' Jens, der er ikke meget økologi i disse syntetiske membraner. Hvis du vil noget lignende, så brug et lag aviser eller endnu bedre pap, evt. med lidt flis ovenpå.

NB. Mine høns var ikke skadevoldende over for mine træer og buske, - du skal vel ikke holde i hundredvis af høns ...!?

Et skarpt hakkejern er i øvrigt et godt redskab mod ilde set vegetation. :)

13 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 29. marts 2019 kl. 20.36

Jeg er lidt bange for, at en så billig ukrudtsdug måske næsten helt gennemsigtige, og alt under dugen stadig får masser af lys til at gro.

14 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2019 kl. 21.22

Høns behøver ikke er særligt dyrt og solidt hegn - vælg høns, der ikke har trang til at bryde ud af indhegningen.
Når jeg slipper hønsene fri i haven, bruger jeg jordbærnet til at holde dem fra de bede, hvor de ikke må grave.
Når ræven kommer, må du købe nye høns, eller lave et lukket hønsehus til overnatning (inden ræven kommer!).

15 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. marts 2019 kl. 23.42

Ukrudtsdug med træflis nok til at skjule den er en løsning er har brugt en del. Når jeg ikke foreslog det først var det dels fordi jeg tænkte det ville blive for dyrt, dels fordi det vil blive et stort arbejde at lægge den ud. Du skal jo have banerne til at overlappe ca 20 cm og det indebærer at der må klippes en slids ved hvert træ/busk.
Men det virker. Det første år har jeg oplevet at flerårige planter med meget energi i rødderne (stauder) kan løfte lidt op i dugen, men de opgiver i løbet af den første sommer. Efter nogle år kan der være nogle enkelte ukrudtsarter som finder på at sætte udløbere ind over dugen ude fra kanten. De kan godt få rødder ned igennem og må rives op, men det er overkommeligt. Der kommer ikke noget igennem nede fra.
Dugen holder i årevis og kan evt. genbruges andre steder. Selv når den er udtjent hænger den så godt sammen at den let kan rives op og køres på genbrugspladsen. Det skal siges at jeg mest har gået efter de lidt bedre produkter, men jeg har også haft de billigste fra J&F. De er ikke så ringe at jeg vil fraråde dem.

Mht. at halm blæser væk, så er det rigtigt i starten, men når det har sat sig og taget fugt til sig vil det blive liggende næsten alle steder. Evt. kan man supplere med nogle granris eller lign. oven på.

16 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 30. marts 2019 kl. 7.02

Jeg burde nok have lagt ukrudtsdug inden planterne var sat, men med lidt bøvl tror jeg godt jeg kan komme til det nu.

Den smule ukrudt som der er nu som kommer til at være under ukrudtsdugen. Det vil vel dø fordi det ikke får nok sollys? Altså der er vel ingen grund til at jeg bruger energi på at fjerne ukrudt inden ukrudtsdug?

Jeg regner med at købe disse jordspyd, for at holde den fast. www.jemogfix.dk/jordspyd-til-ukrudtsdug/4213/9045964/

Det kommer til at koste ca. 4.000 kr., at købe nok ukrudtsdug. Er der noget jeg bør genoverveje inden jeg går i gang med dette store projekt? :)

17 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 30. marts 2019 kl. 7.47

Bør jeg købe ukrudtsdug eller sortplastik?

Ved ukrudtsdug kan der komme vand igenne, men er i tvivl om der så også kommer for meget lys igennem.

Ved sortplastik kan der ikke komme vand igennem, men det kan vel løses ved at lave store huller omkring planterne?

Ukrudtsdug 2,67 kr. pr m2. www.jemogfix.dk/ukrudtsdug-1-x-15-meter/4213/9019916/?gclid=Cj0KCQjwhPfkBRD0ARIsAAcYycFdDI2bj02QEF_bO-hkTLXgVcS4UZNmzNDXcMpYwoQZvPRMChqJ1ikaAumzEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Sortplastik 1,12 kr. pr m2. www.grafical.dk/plastik-sort-2-m-x-50-m-x-007-mm-pe-foldet-1-gang/

18 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 30. marts 2019 kl. 8.47

Har været henne for at kigge på Jem & FIxs billig ukrudtsdug, og når jeg holder den op imod lyset kommer der meget lys igennem. Jeg tror derfor ikke den kan holde ukrudt væk.

Løsningen må derfor være sortplastik med lidt flis ovenpå, så det ikke blæser væk.

19 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 30. marts 2019 kl. 9.45

En andet problem med sort plastik er måske også, at der kommer til at stå vand i løbet af sommeren, som vil give mange myg i haven.

20 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. marts 2019 kl. 9.50

Jeg ville ikke bruge sort plast. Som du siger kan vandet ikke trænge i gennem så du får en meget uens vanding af jorden nedenunder.
Desuden er det et helt andet materiale at arbejde med. Det flænses lettere, blæser lettere væk og med tiden kan solen få det til at smuldre.

Så vidt jeg husker lukker de dyreste ukrudtduge af for 99% af lyset, mens den billige lukker af for 90%. Husk også på at flisen lukker yderligere af for lyset. Hvis du ikke kan se dugen når der heller ikke ret meget lys ned til den.

Uanset hvor mørkt det er vil rodukrudtet begynde at skyde og løfte lidt i dugen. Det holder op i løbet af sommeren og jeg vil tro div. smådyr har en fest med at rydde op under dugen.

21 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. marts 2019 kl. 10.14

Der kommer lige et par fotos. Jeg beklager kvaliteten, mit mobil kamera er ikke så vild med kontrasterne mellem lys og skygge denne formiddag, men jeg tror godt du kan se.

Først jordbærbedet med halm. Der kommer lidt ukrudt, men mest ved jordbærplanterne hvor halmen er tyndest. Halmen blev bragt ud sidste forår og ligger nu som en ret kompakt kage.

22 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. marts 2019 kl. 10.17

Så ukrudtsdug med fils. Jeg mener det blev etableret i sommerferien for tre år siden. Måske fire. Der var en blanding af ukrudt, græs og løgplanter som ikke blev fjernet først. Flisen var træ uden ret meget bark (det vil jeg anbefale).

23 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. marts 2019 kl. 10.18

Kig ind under dugen.

24 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 30. marts 2019 kl. 11.50

Ukrudtsdug med et godt lag flis bliver desværre alt for dyrt til mit store område.

En stor udforing med sort plastik vil være at sørger for det ikke blæser væk. Jeg tror den bedste måde er at bruge denne vejledning fra Egedal kommune: www.egedalkommune.dk/media/540748/afd_kning_med_plastik.pdf

“Sikring mod at plastikken flyver væk eller løsner sig i blæsevejr gøres nemmest ved hjælp af materialer, der allerede findes på arealet.

Kommunen bruger jord i mindre poser, som lægges oven på plastikken. Jorden graves op og fyldes i poser, hvorefter poserne plaseres ovenpå det sorte plastik. God forankring fås ved at placere en plastikpose fyldt med jord ovenpå den sorte plastik, i det hul, som jorden til plastikposen har efterladt.”

25 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. marts 2019 kl. 19.56

Hej Jens Jensen

Sort plastik - tjahh det kan måske lade sig gøre at lægge det ud - men hvordan vil du få det fjernet igen ?
Ukrudtsdugen - hmmm den er jo også lavet af plast...

Og hvis du lader naturen om at fjerne det skal du vide, at det tager et par hundrede år at nedbryde plast ...... I mellemtiden vil det erodere til mikroplast som dine regnorme desværre ikke kan skelne fra for dem ordentlig føde. Resultatet er manglende tilvækst og reduceret formering - hos regnormene.

Så det er ikke svært at lande på et: Undlad at bruge sort plastdug og ukiudtsdug !

Venlig hilsen fra
Lone

26 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 30. marts 2019 kl. 20.19

Hej Lone.

Hvis jeg nu fjerner plastikken efter 3 år, så er det vel ikke noget problem?

27 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. marts 2019 kl. 9.30

Hej Jens Jensen

Til baggrund: Et argument for at undlade at anvende sort plast eller udkrudtsdug (lavet af plastfibre) er, at det holder gang i den petrokemiske industri - en industri der om noget medvirker til at lægge pres på en ressource som fremtidige generationer også gerne skulle have adgang til. Den petrokemiske industri øger dag for dag klimabelastningen fra menneskelig aktivitet - der er mulige alternativer!

Uanset om du anvender sort plast eller ukrudtsdug sker der påvirkning af rodudvikling og mikroliv - og den tilstand som indfinder sig efter tre år bliver forstyrret, når plastmaterialet skal fjernes. En græsdækket bræmme mellem rækkerne af hegnstræer vil - selv om den slås nogle gange årligt - i langt højere grad skabe stabile forhold for rodudvikling.

Og tilbage til det lavpraktiske:
Hvis du fjerner det, du nu kan få med op af plasten efter tre år, er det naturligvis bedre end at lade det ligge. Noget vil være tilbage og den videre nedbrydning af den del giver skader på mikrolivet og på ormene i jorden - skader som forskningen endnu ikke har overblik over.

Jeg har ikke egne erfaringer med at lægge hverken ukrudtsdug eller sort plast ud og fordele træflis / andet henover.
Men jeg har mange års erfaring i at spotte og fjerne landbrugsplast, henkastet plastaffald (både blød og hård plast), vævede plastsække (svarende til fiberdug) - og erfaringen viser, at det ER vanskeligt at få det hele med op! Der er allerede ALT for meget plast i muldlaget i vores omgivelser - ikke altsammen synligt men måleligt (!)

Plastmaterialet anvendt til jorddækning kan (både efter praksis og sandsynlighed) ikke genbruges på grund af jordrester på overfladen.
Det må transporteres til forbrændingsanlæg og afbrændes.

Hen over tre vækstsæsoner (som er den tidshorisont, du beskriver) sker der det, at rødderne vokser op gennem sprækker i dækket og fordeler sig på overfalden af dem. De træ- og buskagtige hegnsplanter breder deres (tornede?) grene ud over fladerne ved siden af stammen/stammerne.
Når man så vil fjerne plastmaterialet og hiver i det, kan tyngden af det materiale, der fra starten blev fordelt hen over plastdugen medføre revner og brud - og dermed risiko for efterladte dele af plastdugen. Derudover kan der ske skader på rodnettet, der hvor rødderne i søgen efter vand er groet op ovenpå plastlaget.

Venlig hilsen
Lone

28 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. marts 2019 kl. 10.17

Jeg tror også plastik bliver svært at indrage igen. Om ikke andet, så fordi det bliver mørnet i solen. Ukrudtsdug har jeg gode erfaringer med at fjerne igen. Den er så stærk at man bare kan hive i den.
Der findes også en mulighed mere. Bionedbrydelig plastik. Der findes et produkt til jorddække under jordbær som skulle nedbrydes så godt at man blot kan pløje det ned. Nedbrydningen går jo nok langsommere når du ikke har mulighed for at pløje det ned, men hvis du så i stedet indsamler hvad du kan så kunne det måske sikre at de rester der er vokset sammen med rødder mv. trods alt forsvinder inden for en overskuelig årrække. Det skal siges at jeg ikke selv har erfaring med det produkt.

Nyt svar til emnet »Vedligeholdelse af læhegn uden gift«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vedligeholdelse af læhegn uden gift

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider