Forum

Halm og kompostorme.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. marts 2019 kl. 18.48

Nogle spørgsmål om kompostorme jeg ikke har fundet entydigt svar på:
1) Kan kompostorme overleve i lukket kompostbeholder (blå tønde m. sort låg) som kun åbnes én gang om dagen (tænker på om de kommer til at mangle ilt).
2) Kan kompostorme leve af kaffegrums alene?
3) Kan kompostorme omsætte halm?
/willy

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. marts 2019 kl. 19.32

De grønne kompostbeholdere har jo luftindtag skjult øverst på tønden under låget. Så vidt jeg husker, sidder der insektnet over spalterne. Jeg åbner ca. hver 3. Dag for at tømme skraldeposen. Jeg har skafter fra en gammel spade stående ved tønden og jeg “rører” forsigtigt rundt i de øverste lag for at det friske affald bliver blandet med det gamle. Jeg har lige i dag observeret en masse orm og endnu mere ormeyngel. De er hvide og sytrådstynde. Der er ufattelig mange.... og så mener jeg iøvrigt at have læst at de gamle orm dør sidst på vinteren. Det lader det kke til hos mig.
Ingeborg

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. marts 2019 kl. 20.37

@Ingeborg.
Det med at ormene dør sidst på vinteren er ikke korrekt.
Som du har jeg heller ikke oplevet det.
Der er masser at store orme i komposten og 'sidst på vinteren' er vel overstået (i det mindste i kalenderen).
I køkkenet har vi en lille spand. Så lille at den skal tømmes hver dag :) Så beholderen får luft hver dag. Men jeg er i tvivl om det er nok.
Der bruges også ilt i komposteringsprocessen.

Og så har jeg sådan set et fjerde spørgsmål:
4) Fortærer kompostorme brød? Rug- såvel som hvedebrød.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. marts 2019 kl. 23.42

I en af mine bøger om kompost orme står der at de kan leve i et halv år i vand, uden problemer. Men hvordan det er med en lukket beholder ved jeg ikke, men hvis det er for at lave kompost skal der ilt til.
Men ellers prøv med et lille håndfuld og så se hvad det udvikler sig til. Men hensyn til om de kan leve af kaffegrums alene ved jeg hellere ikke noget om. Jeg mener at kaffegrums er basisk og måske skadeligt for deres huder. Men prøv det. Så medmindre du mener at det er dyrplageri, skal du bare se bort fra dette :-)

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. marts 2019 kl. 23.50

Kompost orme kan sagtens leve af brød bare det er opblødt. Efterhånden som det rådner vil de med tiden fortære det. De kan mig bekendt ikke indtage friske madvarer.
Jeg har dog aldrig smidt brød ud selv, men enten spist det selv eller i skraldbøtten, men nu hvor jeg lige har fået høns skal det bruges her.

Jeg selv kommer en stor del kaffegrums og grønt fra husholdningen heri og de stortrives.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. marts 2019 kl. 0.28

Jeg har tit smidt brødrester i min ormebeholder. De bliver fint omsat, men det er nu mit indtryk at der nærmere er svampe som gør arbejdet.
Kompostorme er glade for kartoffelskræller, grøntsagsrester og generelt alt hvad der bliver smattet når det begynder at rådne.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. marts 2019 kl. 6.32

Jeg ville ikke kompostere i en lukket tønde. Ikke pga ormene, men pga det stinker, hvis der er iltfrie områder, med anaerob omsætning.

Ormene kan omsætte halm, men der skal vand til. Og det vil nok i højere grad svampe, der klarer halmen.

Jeg vil tro, at ormene ikke er vilde med kaffegrums alene. Men du kan bruge kaffegrumsen til svampedyrkning.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. marts 2019 kl. 16.58

@Freya
Kaffegrumsen er ganske rigtig egnet til svampedyrkning. Men jeg hælder den nu ud i surbundsbedet. Der er den også velegnet.
Det er ikke voldsomme lugtgener der kommer fra kompostbeholderen. Det tilskriver jeg det skyggefulde sted den er placeret.
Det er en 'komfort kompostbeholder' stående ved køkkenet så vi ikke skal gå ned i baghaven hver gang der er lavet aftensmad el. frokost. Derfor ideen om kompostorme som kunne guffe i sig inden den blev helt fyldt og også derved medvirkede til, at den ikke skal tømmes ofte.

Det samme gør sig gældende for kaffegrums og brød beholderen.
Men jeg kan ikke se der sker noget i brødtønden (andet end der er en masse hvide tråde i noget af brødet. Sikkert ormeyngel).
Brødet er det vigtigt komposteres inden det kommer i den store kompostbeholder. Ellers vil rotter eller mus sikkert betragte den som et fodertrug.

Så med spørgsmålene:
1) Kan kompostorme overleve i lukket kompostbeholder.
2) Kan kompostorme leve af kaffegrums alene?
3) Kan kompostorme omsætte halm?
4) Fortærer kompostorme brød? Rug- såvel som hvedebrød.
... havde jeg håbet på der var nogen med stor og lang erfaring til at svare. Der kommer unægelig til at gå nogle år inden jeg selv opnår erfaring der kan bruges til noget :)

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. marts 2019 kl. 17.13

Altså. Hver gang du så tømmer tønden over i kompostbeholderen, så følger ormene jo med. Det vil nok ødelægge deres formering.

Men svarene på dine spørgsmål er Ja. Har du en kommunal ordning til madaffald, så brug den til brød, gryderetter og anden forarbejdet mad.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. marts 2019 kl. 18.18

En kompostbeholder er da ikke lukket! Der er da fri adgang til jorden under. Jeg har 3 af slagsen.
1. Kompostormene lever fint der.
2. Muligvis, men hvem lever af kaffe alene? Der må da være andet at fylde i beholderen.
3. Ja, kompostorme kan omsætte halm, men det går bedre, hvis der også er lidt dyremøg i.
4. Jeg har i mange år givet det til hønsene, så det skal jeg ikke kunne sige, men hvorfor skulle de ikke kunne leve af brød, når det først er fugtet op?

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. marts 2019 kl. 22.41

@Lars.
Jeg har også tre kompostbeholdere i baghaven. Hver på 1m3.
De lukkede komposttønder står ved køkkenet. Det er temmelig praktisk skal jeg sige dig. Den blå tønde til alm. køkkenkompost skal så blot tømmes en gang hver 3. måned.
I en del år har jeg haft dræn i tønden (en hane i bunden) og trukket væsken ud. Det resulterede i komposten faldt bedre sammen (men blev selvfølgelig ikke komposteret) og derved skulle/skal tømmes sjældnere.
I de store kompostbunker er der en jordbund og dér er der mange hundrede kompostorme :)
Men det kunne være rigtig smart, hvis det var muligt at starte komposteringen i tønden (selvfølgelig med lukket dræn).
Ideen med kaffegrumset er den samme: At starte komposteringen i tønden. Men med kaffegrums er det ikke det store problem. Det kan strøs ud ved surbundsplanterne uden at være komposteret. Men ville fylde mindre, hvis der skete en kompostering.
I nogle måneder har jeg haft kompostorme i en tønde med brødrester uden jeg kan se der er sket andet, end de mange små hvide orme yngel. Brødet skal være 100% komposteret inden det havner i en af de tre store åbne kompostbeholdere. Ellers kan det let blive føde for rotter eller mus.
På samme måde er det med kompostormene og halm. Jeg kan ikke se der sker noget (det er ren halm og det er ikke tanken der skal blandes andet i. Jeg vil gerne kunne blande al denne kompost sammen i passende forhold alt efter hvad planterne kræver).
@Freya
Det er selvfølgelig rigtigt ormene følger med over, når komposttønder tømmes i den store kompostbeholder. Men der er rigeligt og det er nemt at flytte nogen tilbage i komposttønden.
Selvfølgelig er der en kommunal ordning. Men nu er det hele vi forbruger økologisk (kaffe, te, mel, alt animalsk osv.) og det er komposten fra genbrugspladsen altså ikke!
Og så er det trods alt bæredygtigt hvis det som kan komposteres bliver det, fremfor skulle transpoteres flere gange for havne i et forbrændingsanlæg el. andet.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 22. juli 2019 kl. 10.00

Det er korrekt at give kaffegrums til rhododendron, for det har en lav ph-værdi. Har lige læst en artikel om det i Weekendavisen. Det kan derimod hæmme væksten af nytteplanter og kimplanter. Det dur heller ikke til at holde snegle og myrer væk. Det bedste man kan gøre, er at tilsætte kaffegrums til komposten fordi det er kvælstofholdig, men lidt kalk samtidig vil gavne. Kompost med 40% kaffegrums var i et tilfælde ligeså effektivt som standardgødning, men grumsen indeholder ikke fosfor, så det kan mangle.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. juli 2019 kl. 10.09

@Clara.
Det er rigtigt, at kaffegrums kan hæmme væksten af visse planter.
(Jeg er endnu ikke nået til den artikel i avisen).
Men jordbær (skovjordbær) profitere f.eks. også af kaffegrums og vokser meget kraftigt og får helt tydeligt et mere solidt fodfæste hvor der er kommet kaffegrums på jorden.
Kaffegrums hæmmer også dræbersnegles adgang til bede.
Antagelig fordi det er skarpt. Det betyder selvfølgelig også, at virkningen aftager. Især afhængig af hvor meget regn der kommer.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juli 2019 kl. 10.27

@Clara

Helt enig - kaffegrums holder IKKE dræbersnegle væk!
Men det har andre fordele og har man have skal man brugde det der og ikke smide det i skraaldespanden.

I komposten eller blot ovenpå jorden :)

14 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. juli 2019 kl. 10.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. juli 2019 kl. 10.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. juli 2019 kl. 20.28

@F. Christensen.
Jeg har mange hundrede kompostorme i kompostbunkerne.
Og jeg kan godt nok se der sker noget!!
Men jeg har også en stor plaskasse som jeg tager orme fra til om efteråret. Den sættes i et frostfrit drivhus og fodres i løbet af vinteren og når det er forår hældes de så i kompostbeholderne.
Men har godt nok endnu ikke oplevet, at alle kompostorme er forsvundet i kompostbeholderne i løbet af vinteren.
Det har heller ikke været rigtig koldt.

Almidelige haveorme er der selvfølgelig også i beholderne.
Problemet med dem er, at de tager så lang tid at opformere og det er også mit indtryk, at de foretrækker jord fremfor kompostbeholderen.
Ihvertfald forsvinder de derfra.

Nyt svar til emnet »Halm og kompostorme.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Halm og kompostorme.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider