Forum

Surbundskompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 24. december 2018 kl. 11.16

Hej.

Jeg har bygget 2x1 kubikmeter kompostbeholdere. Den ene overvejer jeg at målrette surbundsplanterne, men jeg kan ikke finde meget på emnet. Er jeg så forkert på den, at det ikke kan lade sig gøre? Eller findes der viden om, hvad jeg kan kompostere, udover grantræet, for at få en lav ph-værdi i slutproduktet?

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. december 2018 kl. 13.08

Egeblade er også sure.

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 24. december 2018 kl. 14.33

Eg har jeg desværre ikke. Hvad med bøg og køkkenaffald såsom kaffegrums?

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. december 2018 kl. 16.20

Du kan ikke kompostere ved pH 4 - 5
Surbundsbed opbygges på stedet

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. december 2018 kl. 17.17

Jo mere kvælstof jo lavere PH og jo sure kompost. Men du kan ikke bare pønse kvælstof på. Du skal ramme en fordeling, der hedder 1 til 12, dvs at for hver gang du har 1 kvælstof skal du have 12 kulstof. Det er dog de færreste, der regner så præcis ud. Men så får du gang i omsætningen. Kommer du derimod mere kvælstof sker der en større udvaskning sted.

De fleste surbundsplanter trives bedst mellem en PH på 5,5 til 6,5. Derfor duer det ikke at komme længere ned og som Tom skriver at kommer du længere ned stopper omsætningen.

I stedet for at indsamle bøge blade, i skoven, hvor du risikere at få ballade, hvorfor så ikke køre over til savværket og så købe et ordentlig læs granflis, der ikke koster alverden og så læg det på en presenning i et års tid, evt tilsæt lidt kvælstof fra høns eller duemøg. Der er masser af dueavlere i storbyen, der meget gerne vil af med deres møg. Køkkenaffald mener jeg ikke bliver surt og har aldrig hørt det anvendt til surbundsbede.

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. december 2018 kl. 17.26

Kaffegrums kan sagtens erstatte hønsemøget, men der går meget til. Det skulle eftersigende indeholde en 1,5 til 2 procent kvælstof og en del kalium.

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. december 2018 kl. 19.38

Jeg synes det er et rigtigt godt spørgsmål. Jeg søgte selv information om emnet for et par år siden og jeg måtte også konstatere at det er meget svært.
Om fremstilling af sur kompost fandt jeg heller ikke noget. En almindelig kompostering starter med et fald i pH værdien men lander på neutral til svagt basisk. Mere generelt om erstatning for sphagnum i surbundsbedet fandt jeg de samme par råd gentaget i en uendelighed, men ingen dokumentation i form af velbeskrevne forsøg. Omkring det mest almindelige råd om at bruge grannåle fandt jeg, at en nåleskov forsurer jorden. Jeg fandt aldrig bevis for at det skyldes nedfaldet af grandnåle som sådan.
Det er sært, at der der ikke er større interesse for at anvise alternativer til sphagnum når man ser på hvor skarpt brugen af det kritiseres.

Jeg synes det kunne være interessant at se hvor pH værdien landede hvis man ensilerede noget friskt haveaffald, gerne græsafklip, og lod det eftermodne med adgang for luften. Jeg har ikke selv nået til det, men ideen er hermed givet videre.

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. december 2018 kl. 20.23

Jeg tror godt at du kan få et rimeligt godt surbunds produkt ved at kompostere flis, men jeg indrømmer gerne at det ikke er afprøvet af mig. Kun at jeg har læst at mange har gode erfaringer i at bruge det og så tror jeg på det.

Hvis man kigger på en bestemt producents af havejord og som tager udgangspunkt i hestemøg er der godt nok kompostret heste øg heri, men også en masse spagnum.
Tror ikke at der findes et alternativ

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. december 2018 kl. 20.26

Som kan tage kampen op mod spagnum. Lidt i samme boldgade er økologisk gødning, der er en mangelvare, men nok er for dyrt at producerer.

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. december 2018 kl. 20.42

Man kan lave en aldeles fremragende dyrkningsjord ved at kompostere sit affald – enten med eller uden kompostorm. Men for at en jord skal kunne bruges i et surbundsbed, så må den under alle omstændigheder være sur, dvs. syreholdig.

Dette krav bliver ikke opfyldt ved fremstilling af almindelig havekompost, men det kan opfyldes, hvis man laver en speciel kompost, som består af bøgeblade eller fyrrenåle uden iblanding af andre stoffer. Det er en langsom og besværlig proces, så de fleste springer den over og bruger i stedet sphagnum, et materiale fra vores højmoser.

Hvis det er betænkeligheder ved på den måde at deltage i forarmningen af vores landskab, så er jeg ganske enig med spørgeren!

Med venlig hilsen
Sten Porse
Pensioneret faglærer, myrica.dk

KOMMENTARER
Der er 8 kommentarer til denne tekst. Læs kommentarer…

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. december 2018 kl. 20.49

I denne tråd nævnes brug af savsmuld og træflis. Prøv at kontakte dem for at høre nærmere om fordel og ulemper ved det

www.havenyt.dk/forum/kommentarer/2414.html

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. december 2018 kl. 22.57

Svar #3 fra Tom minder mig om, at jeg da heller aldrig har lavet sur kompost i bunkerne.
Jeg har tilført grannåle, egeblade mm som overfladedækning i surbundsbedene.
Surbundsbedene blev oprindelig opbygget af det spagnum, der var brugt som isolering i etageadskillelserne, da vi gik over til rockwool i 1981.
Og når der skal fyldes op, bliver det stadig med den ukomposterede vare fra skoven.

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. december 2018 kl. 14.09

Nu er det jo nok de færreste som har en skov at hente surbundsjord i...

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. december 2018 kl. 14.46

Jeg mener faktisk hellere ikke at man må, hvis vi taler offentlige skove.
Så er man ejere af en skov er det muligt.

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. december 2018 kl. 14.46

Jeg mener faktisk hellere ikke at man må, hvis vi taler offentlige skove.
Så er man ejere af en skov er det muligt.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. december 2018 kl. 14.57

Netop ;-)

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. december 2018 kl. 15.44

Du kan måske have glæde af disse to sider:

www.rhododendron.org/v47n4p202.htm
www.rhododendron.org/v46n1p21.htm

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. december 2018 kl. 21.33

Nu har jeg været lidt rund på nogle udenlandske hjemmesider og her anbefales også brug af flis, med at den komposteres først. Til dette bruges en kvælstof rig gødning såsom blodmel. Men andre kan også bruges.

De fleste organiske gartnere finder, at følgende naturens mønstre tjener dem godt. Når det kommer til at bygge rigere jord, afhænger naturens plan stærkt på træer - faldne lemmer, blade, kegler, frø og til sidst de massive trunker. Tilpasning af denne plan til opførelse af havejord ved hjælp af en skovkompleks - som flis, savsmuld eller andre woody rester - er en strategi, der lover enorme, langsigtede afkast.

Feltundersøgelser fra 1950'erne - og lige så tidligt som i år - tyder på, at en fiberfiber kost af træagtige materialer er præcis, hvad mange jordarter har brug for. Rottede træstykker fortsætter som organisk materiale i lang tid, hvilket forbedrer jordens evne til at bevare næringsstoffer og fugt, hvilket resulterer i større og bedre afgrøder.

Men vent: Woody materialer er højt i kulstof og cellulose, så de har brug for nitrogen og tid for at nedbryde. Hvis du ignorerer disse fakta ved at blande frisk savsmuld eller træflis direkte ind i jorden, vil materialerne binde meget af jordens kvælstof og gøre stedet ubrugeligt til havearbejde i en årstid eller to.

Udfaldet ændres dog, hvis du tilføjer nitrogen eller tid. For eksempel, da forskere plantede en ny økologisk æbleplantage i det nordlige Maine i 2005, friske træflis kombineret med blodmel (et meget højt nitrogenatomet organisk materiale med en typisk analyse på 12-0-0) og trækket ind i det øverste lag af jorden - plus en overflademulke af træflis - viste sig bedre end tre andre behandlinger for at fremme hurtig trævækst. Og på mindre end to år gik indholdet af organisk stof i de chip-ændrede tomter fra næsten nul til 2 til 3 procent.

-Reklame-

bygge haven jord - træ mulch
Ved at give mad til svampe, bygger træmørkede havejord ved at øge mængden af ​​organisk materiale i dine havens senge.
ILLUSTRATION: ELAYNE SEARS
bygge haven jord - træ mulch
svampe i flis
træ chipper

Sawdust has much more exposed surface area than wood chips do, so incorporating fresh sawdust into soil is not a good idea chemically (because of nitrogen tie-up) or physically (the mixture won’t hold water worth a flip). But sawdust makes a spectacular mulch for perennial crops. As long as you scatter a bit of organic fertilizer, poultry manure, or other nitrogen source over the surface each time you throw on a fresh layer, sawdust makes unsurpassed mulch for blueberries, strawberries, and raspberries, and it can work well with asparagus, too.

Garden paths paved with sawdust-covered newspapers feel like carpet underfoot. After it has rotted, sawdust contributes mightily to soil’s texture, because the spongy tidbits persist in the soil for a long time. The concern that woody amendments acidify soil is a myth. Only in the early stages of decomposition is there a fast flush of acids, when cellulose fibers begin to degrade. Long-term studies of the effects of wood chips and sawdust in soil actually show a slight rise in soil pH, which is good news for most crops in most gardens. (The lower the pH, the more acidic the soil.)

Share your thoughts.

Join the conversation and share your thoughs!
Jana10/3/2018 1:31:18 PM
I have a 80ft pine tree that has to be cut down. I would like to make that area into a perrennial garden. What do I need to do with the saw dust that is left when the stump is ground out. Totally move as much as possible or add something to it

Shirley4/6/2018 10:49:19 AM
Chris West: Learn to love Bermuda grass? I know when clover came up in my garden area and also dandelions I counted it blessing. If nature gives you something find out the reason why then you will know how to stop it or let it go. My 2 cents :) Glad to read this article. I've been using natural sawdust from a company free..and also free of pesticides. or chemicals. My garden grows great even though people watching me add it always say contrary.

Lee Swerdlov3/24/2015 4:27:02 PM
Tree mulch is the secret to life!! Leaves , branches, trunks it's all good. Pile it on thick 3-6 inches is great. Don't use wood chips, use shredded wood mulch like from a tree trimmer. Wood chips take too long to break down as the bugs don't like it as much. The authors concern with adding extra nitrogen is incorrect in my opinion. If you add it to the top without tilling there is no need for extra nitrogen. This is by far the better way of doing it. Tilling is both unnecessary and counterproductive. Counterproductive because if you examine any compost pile you will see many many organisms that are actively eating the mulch. In my area I see many millipedes that love to eat the wood particles, and they leave tons of castings behind ( free fertilizer!!), and then these organisms soon die and the nutrients used by their bodies are released and readily used by your plants. The mulch will break down in 3 months, in warm weather, and you have the most wonderful soil. Just remember to always, always keep the soil covered with mulch, and moist, or all the little critters will leave and your wonderful soil will turn to sand in very short order. The organic matter will get used up leaving only inorganic sand. Here's the secret: the mulch is the food. Mulch feeds the bugs, the bugs feed the plants. Water the soil, not the plants, for the same reason. Keep the soil moist and covered and earthworms will soon move in- that's when you will know for sure that you have done your job as the grower. Soon you will not have any need for organic fertilizer . Never, never use chemical ferts, as they will immediately kill all your good bugs turning your soil to sand again. Finally, nix the sawdust, not sure why but bugs don't like it, and it needs to be composted before adding to the soil. You must add nitrogen to it as well, or it will just sit there. Summing it up, tree mulch: keeps the weeds down,conserves water, provides fertilizer, and creates beautiful soil.

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. december 2018 kl. 23.07

Men der står jo ikke noget om at det giver en sur jord. Tværtimod står der: " The concern that woody amendments acidify soil is a myth"

Jeg har nu læst andetsteds, at det er meget udbredt at dyrke storfrugtede blåbær i savsmuldsbaseret jord i USA. Jeg er dog usikker på om det bliver surt nok i sig selv eller om de forsurer det kemisk.

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. december 2018 kl. 10.33

Det er vel ikke kun pH - spiller calcium ikke en rolle for mange surbundsplanter?

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. december 2018 kl. 16.16

Surbundsplanter har brug for calcium ligesom andre planter. Det skal bare helst ikke tilføres som kalk da det hæver pH værdien. Jeg har ikke hørt om at det skulle have nogen negativ effekt, men det kan da godt tænkes at de er mere følsomme overfor overdosering.

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 30. december 2018 kl. 16.37

Bruger gerne "surt" have affald til de lidt støre surbunds planter.
Feks nedfalds æbler og rababer.
Mvh

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. januar 2019 kl. 19.49

Når man læser om surbundsbed står der ikke noget om at planterne skal have kalk.Det er nok for ikke at forvirre begrepperne. Men selvfølgelig skal de det, bare ikke ret meget.Jeg mener at der i spagnummen er den smule kalk som planterne skal bruges og den frigives under omsætningen.
Endelige vælger man ofte at dække med et lag barkflis. Det tilfører både næringsstoffer, når det omsættes, holder på fugtigheden og er med til at begrænse ukrudtet.
I naturen hvor de mange surbundsplanter gror kommer kalken fra forvitninger af bjergene de gror på.
Man kan også tilsætte en lille smule kalk uden at ændre ret meget.Det ved jeg af Niels Schjodhed (er hvis ikke rigtig stavet) gøre med sine surbundsbede og han er en af danmaks dygtigeste rododendron dyrker.

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. januar 2019 kl. 11.36

Mener at have læst et sted at Niels giver kalk til sine surbundsbede på samme måde som når han kommer salt på sine æggemadder, altså meget lidt. Ellers er det en god ide at tjekke Ph værdien og se efter mangel symptomer, der peger i retning af kalkmangel. Hvis Ph værdien stiger går det ud over nærings optagelsen, dvs at planter kommer til at mangle bestemte gødningsstoffer, da den ikke kan optage dem. De kan sagtens være i jorden, men har svært ved at blive optaget. Derfor vil surbunds planter ikke trives ved en mellem til høj Ph værdi.

Husk at der i de fleste kunst og organiske gødninger er en lille smule kalk heri, men at det ikke kalk alene man skal holde øje med.
De typiske mangelsygdomme hos havens planter skyldes også mangel på:

Kalk

Jern

Mangan

Magnesium

Kalium

Kvælstof

Fosfor

Gode gødninger til surbunds bede er duegødning, der både indeholder en masse kvælstof, men også kalk i form af knuste strand og østersskaller, barkflis og hønsemøg. Husk at barkflis stjæler kvælstof...

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. januar 2019 kl. 11.48

PS kalk virker som en indikator for kvælstoffet, dvs at er der ingen kalk kan kvælstoffet ikke optages.. Eller optages i meget ringe grad.

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. januar 2019 kl. 12.43

Jeg har sørme svært ved at argumentet for at bruge kalk i et surbundsbed i stedet for en anden kilde til calcium. Kalk vil jo altid i en eller anden grad hæve pH værdien og øge nedbrydningen af vækstmediet.
Jeg kan selvfølgelig godt se, at hvis man er meget ortodoks økolog og ikke vil bruge f.eks. kalksalpeter (calciumnitrat) så bliver det mere udfordrende at finde gode kilder til calcium i surbundsbedet. Det må man vel tage som en udfordring hvis man har det sådan.

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. januar 2019 kl. 23.52

Jeg ville være lidt forsigtigt med hensyn til brugen af kalksalpeter og måske så hellere vælge svovlsur ammoniak eller urea.
Men hvis det skal være med økologi for øje er både de førnævnte gødninger og blodmel også en god starter, der indeholder masser af kvælstof.

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. januar 2019 kl. 23.56

Jeg ved ikke om østerskaller ville være bedre som kalk tilskud, da de frigives langsommere og over tid.

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. januar 2019 kl. 0.27

Nu var pointen med at bruge kalksalpeter at man kunne tilføre lidt calcium uden få den pH forhøjende effekt. Der er ikke noget calcium i svovlsur ammoniak, men det er en fin kvælstofgødning til surbundsbedet som hjælper med at holde pH nede. Urea ville jeg ikke bruge i surbundsbedet for det er basisk.
Østerskaller og æggeskaller består mest af kalk og virker ligesådan, men jo nok langsommere som du siger.

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. januar 2019 kl. 18.29

Jeg forstår ikke at du vil bruge kalksalpeter, med mindre at kalken udgør en meget lille del. På danish agro skriver man bl. a :
Kalksalpeter er også en gødning, som har en positiv effekt på pH-tilstanden i jorden. Den har en svag alkalisk reaktion og modvirker forsuring af jorden.
Det må den så også have i en kompost, men at en del kalk bliver nedbrudt af syren i træet.

Med hensyn til urea, der mig bekendt består af over 50 procent kvælstof, hvordan kan det være basisk?

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. januar 2019 kl. 19.51

1) Kalksalpeter (også kaldet norgesalpeter) er trods navnet ikke en blanding af kalk og salpeter. Det er calciumnitrat, altså salpetersyre saltet af calcium. Kalk er calciumcarbonat, altså kulsyre saltet af calcium. Det er altså to forskellige salte med forskellige kemiske egenskaber. Det er kun kalk som i væsentlig grad hæver jordens pH værdi. Hvis det overhovedet er rigtigt hvad Danish Agro skriver må det skyldes at deres produkt ikke er helt rent.

1) Urea har to amid grupper, som i selv er svagt basiske. Nok så vigtigt i denne sammenhæng er det at urea omsættes til ammoniak i jorden. Derved bliver reaktionen endnu mere basisk.

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. januar 2019 kl. 21.18

Ok så blev jeg klogere, tak for svar

Nyt svar til emnet »Surbundskompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Surbundskompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider