Skrevet af: Steffen G., 29. marts 2018 kl. 22.13
Hej alle sammen
Er på jagt efter en vin til min store krukke - er dog meget i tvivl om hvilken sort jeg skal vælge. Jeg har kigget lidt på himrod men der står forskellige udsagn - nogensteder står der kun drivhus og andre steder står der den godt kan være i en krukke.
Det er ikke vigtig for mig om den er stenfri.
Håber nogen kan hjælpe
På forhånd tak :)
Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2018 kl. 22.34
Du har ikke fortalt, hvorfor du ønsker en vin i krukke. Det kan have betydning for svaret.
Du har heller ikke fortalt, om du vil flytte vinen i drivhus om vinteren. Kommer den i drivhus om vinteren, og først flyttes ud på friland i maj, når nattefrosten er ovre, kan du benytte alle druesorter.
Kun nogle druesorter kan trives på friland i vores klima, men alle druesorter kan trives i drivhus.
Jeg formoder, at du ønsker en spisedrue, da du kun taler om én vinplante.
Himrod og Beauty er fine, hvis de opbevares i drivhuset om vinteren.
Eszter og Muscat Bleu Garnier trives fint på friland.
Du skal kun dyrke vin i krukke, hvis det er den eneste, eller bedste måde at opnå dit mål på. Det er meget, meget lettere at dyrke vin direkte i jorden.
Skrevet af: Steffen G., 30. marts 2018 kl. 8.25
Hej Lars
Tusind tak for dit svar.
Beklager jeg ikke var mere uddybende men jeg er ret ny i det her.
Jeg har kun en stor altan som vender stik syd.
Jeg synes vinen er virkelig flot.
Vinen skal være i krukke da jeg desværre ikke har mulighed for andet og som udgangspunkt heller ikke mulighed for st tage den ind i et drivhus. :)
Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2018 kl. 9.54
Så er det en vinplante til friland, du skal vælge - det kan du nok ikke få i et byggemarked, men skal finde en af dem, der sælger vinplanter til vinavlere.
Se også
vinavl.dk/spisedruer/
Skrevet af: Steffen G., 30. marts 2018 kl. 21.18
Tusind tak Lars fordi du gad bruge lidt tid på mit spørgsmål - en kæmpe hjælp - ellers have jeg købt en forkert sort.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. marts 2018 kl. 14.23
sorten schyler er osse god på friland men har kerner
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vin i krukke