Forum

Rødkål udenfor…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Laursen, 24. marts 2018 kl. 12.44

Hej. Jeg har købt en kål: Brassica Red Bor. Undrer mig over at den gror med heltgrønne blade og de små røde, der var der, falder af.
Den står i mit køkkenvindue . Hvornår kan jeg plante den ud? Og kan den klare vinteren?
Og hvordan formeres den?
Håber på lidt hjælp herinde😆 Hej fra Pernille.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. marts 2018 kl. 18.35

Hej Pernille Laursen

De grønne blade, der kommer frem er grønne og ikke "røde" fordi kålplanten har brug for en anden kombination af dagslys og temperatur end den, som er i dit køkkenvindue.
Temperaturen inde svarer til maj / juni og dagslyslængden er som den nu er i februar og marts. Dagslysmængden er mindre indendørs end udendørs.

De "røde" blade falder af fordi de er ældede - kålplanter, der står ud mister gennem vinteren blade (de nederste falder af først).

Kålplanten har groet på lysåbne steder i naturen gennem årtusinder. Den reagerer på forholdene hos dig med ikke at danne kraftige blade og kraftig stængel og bladenes farve svarer til den reducerede lysmængde.
Planten vil ikke kunne tåle at komme udenfor nu - der er fortsat udsigt til nattefrost. Om den vil overleve den tørre forårsluft - tja, måske....
Den sætter ikke mange blade HVIS den overlever at blive plantet ud - den bruger energien på at sætte blomster.

Kålpanten formerer sig ved andet vækstår at sætte blomster, som - hvis de bliver bestøvet - udvikler frø. Den vil næppe blive bestøvet, hvis den bliver stående inde (den skal bestøves af en anden korsblomstret art for at få spiringsdygtige frø - og de starter blomstring i maj måned).

Havde planten stået udenfor og haft et veludviklet rodnet kunne den måske have klaret vinteren og først nu være klar til at danne stængel, blade og blomsterstand.

Forslag til hvis du gerne vil dyrke grønkål udenfor: Køb frø af et par forskellige sorter og følg dyrkningsanvisningen.

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. marts 2018 kl. 20.48

Jeg har fået nogle velvoksne røde grønkål hos min blomsterhandler efter nytår og plantet dem i haven på nær en, som står i drivhuset.
En af dem i haven er rigtig flot endnu trods frost. Nogle blade er høstet og lagt i fryseren, andre spist som grønlangkål.
Jeg håber på blomster til sommerfugle og bier. Mon de bliver gule? Larverne tager ikke de rødbladede grønkål.
Anne Marie

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Laursen, 25. marts 2018 kl. 0.28

Så må jeg se strå den plantet i haven. 🤣Tak for svar og flooot foto!!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. marts 2018 kl. 16.59

Rød grønkål får gule blomster, ligesom de andre almindelige kål.

Nyt svar til emnet »Rødkål udenfor…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rødkål udenfor…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider