Forum

Potentilla buske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Mortensen, 31. marts 2005 kl. 10.10

Hej

Vi har en plan om at lave en hæk af potentilla buske, men blev noget afskrækket da vi besøgte den lokale planteskole og fandt priserne. Vores nabo har en hæk, kan man tage stiklinger af den eller hvordan formerer potentillaen sig? Vores hæk skal være ca 30 meter lang, er der nogen der har andre forslag til en lave billig hæk nær vestkysten?

Med venlig hilsen
Eva

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. april 2005 kl. 9.03

Hej Eva
Hvis du selv vil grave dem op(de står på bed i sandjord),må du få dem du skal bruge. De er ca.1m høje og med fine rødder. Vi har lavet flere end vi skal bruge.

Lønbæk Planteskole
97435646

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Mortensen, 6. april 2005 kl. 9.53

Kære Lønbæk Planteskole

Mange tak for planterne, de skal i jorden idag – det blir spændende specielt også at følge Fjeldribsene!

Det er en flot planteskole I har dernede, vi kigger ned til jeres åben have i September!

Igen mange tak Anne Marie!

Hilsen
Eva

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Ravn Pedersen, 27. september 2005 kl. 17.39

Vi er en andelsboligforening, som er meget intereseret i, at få fat i nogle billige potentilla buske, vi skal bruge ca. 80–100stk.

Da vi bor på sjælland vil det være flot hvis der findes tilbud fra dette område.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. september 2005 kl. 14.36

Hej Kurt
Fortvivl ikke – find ud af hvad du kan købe dem for "barrods" og du vil opdage at det er slet ikke så slemt. Du skal bare vente til sidst i oktober med at plante – og fragten vil sandsynligvis kunne gøres for omkring 100 kr. med fragtmand, så du kan handle hvor som helst og til "jyske priser".

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette Olsen, 4. oktober 2007 kl. 12.54

Hej.

Vi er en 2 år gammel andelsforening som brændende ønsker nogle fine Potentilla buske til vores grønne områder.

Er der nogen der kender til et sted hvor disse kan erhverves billigt omkring hovedstadsområdet?

Ville blive så glade for at få planten Potentilla buske i år, så vi kan få glæde af dem næste år (",)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 4. oktober 2007 kl. 14.46

Er de der Potentilla buske ikke de der gule masse-virkningsplanter, som man ser foran brugsen og andre supermarkeder? det syntes jeg da er en lidt kedelig plante at få plantet i en andelsboligforening.

De er da så ganske overrente, selv foran Netto butikker plantes de, både de lysegule og de mørkegule og endda også de hvide.

Bevares – hvis man finder dem ganske kønne? – så plant dem endelig, men bare andre folk nu ikke tror, at her må der ligge en Netto butik.

Kunne i dog ikke finde på andre, bare lidt mere spændende planter til jeres boligområde?

Det jeg mener er:
Man ser 200 stk. snebærbuske foran en brugs, 200 Potentilla buske foran en anden brugs, og 200 stk. Bonica-roser foran et eller andet landligt rådhus eller sygehus. Alle nævnte planter sådan set gode og fine nok, men alligevel- prøv dog at plant noget andet.

Nå – det var blot et velment råd.

hilsen
John.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 7. november 2007 kl. 20.48

For otte år siden klippede jeg en masse Potentilla grene af min svigerfars hæk, og gravede dem godt ned i jorden i store bundter, et skyggefuldt sted. Næste sommer var der ca. 80% der havde slået rødder... sådan laves det.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marina Fehrn, 12. oktober 2008 kl. 11.40

Hej,

Jeg har tænkt mig at plante hvide pontentillabuske nu (Snowbird). Men nu har jeg så fået at vide, at de ikke må plantes senere end i august måned? Kan det være rigtigt?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2008 kl. 13.38

Hej Marina.

Jeg ville nok lige vente en måned til med at plante dem, hvis de er barrodet. Så med mindre at du køber potteplanter kan du sagtens plante dem nu, ja plantes hele året.Den der har sagt det til dig at de ikke kan plantes nu har sikkert ment at du skulle vente til at de smed bladene.

Grunden til at nogle planter dem i august er at så har de lidt tid til at få rodfæste. Men potentilla har rimelig hårdføre at de godt kan vente med at blive plantet i november måned, som barrodet.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marlene, 22. marts 2009 kl. 13.27

Hej
Vi er et yngre ægtepar, som skal bruge potentilla goldfinger til 30 meter. Vi bor på sydfyn, og er interesseret i, hvor vi kan finde disse planter til billige penge da budgettet er stramt.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. marts 2009 kl. 21.10

Hej Marlene.

Potentilla er meget nem til at slå rødder fra mindre afklippede grene. Hvis I kender nogen som har planten, så få lov til at klippe en del grene af, lige nu. Stik grenene halvt ned i jorden et skyggefuldt sted og vand, om to måneder har de fleste dannet rødder og kan udplantes, helt gratis.

Nyt svar til emnet »Potentilla buske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Potentilla buske

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider