Forum

Hvordan sår man vindruekerne? Og abrikos

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2017 kl. 18.25

Det lykkedes os i dag at finde vindruer med kerner, og jeg har altid ønsket mig, at prøve at så/frøformere en vin. Lige siden min bror en gang spyttede kerner ud af vinduet, og dem kom en vin op.

Jeg er klar over, at frøene nok ikke er sortsstabele! Det er mere sådan, det kunne jo være sjovt!

Vi har en udmærket sydmur, der kan vokse noget op ad. Også bare for sjov.

Skal de have frost? Hvornår sår man- og skal frøbedet være varmt?

Og jeg har købt en bakke abrikoser, de kunne jo også være sjove at så kernerne af. Så de samme spørgsmål. Det er små abrikoser i str lille blomme.

Mvh
Tine

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 3. september 2017 kl. 22.25

De aprikoser man køber er vant til et helt andet klima. Jeg mener, det ikke er umagen værd at prøve at så dem andet end til vindueskarmen.

Det samme med vinen. Måske gror den, men det er ikke umagen værd muligvis at få frugt, som er ubrugelig.

Venlig hilsen
Alice

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 4. september 2017 kl. 8.43

@Alice

Det er Tine vist godt klar over (at det er næppe er umagen værd). Men jeg synes altså også, at det er sjovt at forsøge sig med noget , som ikke nødvendigvis altid bliver en succes. Man lærer af det hele. ;)

Bortset fra det @Tine - mon ikke abrikoserne sås lige som fersken eller blommer?

Har fundet en vejledning der siger, at man skal pille stenen ud af frugten, lægge den i vand i 24 timer, pakke den ind i køkkenrulle og derefter i en plastikbox 4-6 uger i køleskab (stratificeres) og så lægges i gødet pottemuld blandet med god havejord ca. 2 tommer nede (2 inches) mens der vandes moderat. Der kan gå flere uger/måneder inden den spirer.

Og jeg har iøvrigt vin med kerner - både en blå drue af ukendt sort som smager fantastisk og en hvid der ikke giver ret meget og som tillige er ved at overtage min havestue hvert år. Jeg har også en kernefri hvid drue som smager fantastisk. (kan gemme nogle frø til dig?)

Her er et link til hvordan vindruer sættes igang:
samvirke.dk/artikler/sadan-far-du-fro-og-kerner-til-at-gro-udendors

Mvh. Ayoe ;)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. september 2017 kl. 12.30

Per Allin fra Den Tropiske Have har dyrket abrikostræer fra købte abrikoser, og de giver mange frugter. Så det kan altså godt lade sig gøre. (måske har det også noget at gøre med, hvilken sort det er, men det vil da være sjovt at prøve, hvis man har plads nok i haven)
Han har også en video, der viser, hvordan man kan dyrke sin egen ananas palme fra en købt ananas. Det tror jeg, at jeg skal prøve.
Nå, men her er videoen med anvisning på, hvordan du kan lave dine egne abrikostræer:

www.youtube.com/watch?v=f5AAg1NTXOo

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. september 2017 kl. 18.33

Okay! Tak for svarene. ;-)
@Anne-Grethe- jeg har selv formeret annanas fra en top. Desværre tænkte jeg, at planten gerne ville ud at stå i en sommer for nogle år siden, hvor det regnede og regnede. Det brød den sig ikke ret meget om, men før den gik ud, lavede den to fine stiklinger, så jeg har annanas, som potteplante. De skal bare vandes meget sjældent. Og i underskålen.
Jeg har en skrækkelig uvane med, at det her blad (fra sukkulenter) jo også liiige kan go i den potte, som annanassen er i. Og det kan de! Jeg har for første gang hvide Novemberkatus, der ikke alene overlever, men blomstrer. Det var nu ikke lige meningen... :-D

@Ayoe- vel ikke af den kerneløse? :-) Ellers vil jeg meget gerne, tak!

@Alice, det er for sjov. Mine havejord er ikke mere dyrebar- end at der er plads til eksperimenter- også de fejlslagne. Ellers kunne jeg bare lægge det hele om til kartofler eller græs.

Mvh
Tine

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 4. september 2017 kl. 18.52

@Tina

S'føli ikke af de kerneløse. ;)

Men skal have dig i tankerne, når druerne begynder at blive modne. :)
(De kerneløse står i samme drivhus som de røde - men gætter på, at de ikke kan bestøve de røde. De andre grønne står for sig selv i min havestue).

Mvh. din næsten-nabo. ;)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. september 2017 kl. 8.57

Her i haven sår vindruer sig selv, men det er et nemt ukrudt.
Presseresterne efter vinproduktionen lægges i køkkenhaven i oktober og november.
Vinplanter er meget nemme at lave som stiklinger, også de kernefri.

Nyt svar til emnet »Hvordan sår man vindruekerne? Og abrikos«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan sår man vindruekerne? Og abrikos

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider