Skrevet af: Karen, 18. marts 2005 kl. 8.53
Har skrevet indlægget under prydhaven tillige men uden respons og er ved at være desperat.
Hvad gør jeg med alle de forspirede planter der vælter op i mine kasser i vindueskarmen. Det drejer sig om cherrytomater, ærteblomst og pralbønne. Sidstnævnte er knap 15 cm allerede.
Det er vel for tidligt at plante ud?
Så hvad gør jeg i mellemtiden?
Skal de stå lyst, i direkte sol eller?
Skal de have varme eller kulde, og i så fald hvor mange grader?
hvad kunne den værst tænkelige konsekvens være af at have forspiret for tidligt? Nogle siger de bliver ranglede men retter det sig ikke?
venligst kom med input!
Skrevet af: J. H., 18. marts 2005 kl. 11.00
Hej Karen.
Marts/April sidste år havde jeg samme problem men du kan læse mere om de gode råd jeg fik på...
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/989.html
VH Jeanet
Skrevet af: Jes Rehder, 18. marts 2005 kl. 16.17
Hej Karen
Ja det der med responsen er ind imellem lidt... men når den kommer er den i reglen god, som i tilfældet Jeanet's svar.
Men du kan også prøve at kikke på www.odla.nu, i deres forum der er meget aktivt, og derfor har svar på det meste.
Jeg bruger det selv en hel del.
Mvh. jr
Skrevet af: Karna Maj, 20. marts 2005 kl. 0.32
Bønner kan du først plante ud på friland, når nattefrosten er helt sikkert væk, dvs. sidst i maj. Så enten afskriver du pralbønnerne og sår et nyt holde senere, eller også bruger du dem kreativt i et vindue. Jeg har set billeder af bønner, der nærmest fungererde som et grønt gardin ved at være bundet op til lodrette snore – en plante til hver snor og så 15–20 cm mellem snorene. De vil sikkert give flotte blomster – bønner er måske usikkert, men det kræver,at de har en god potte med i hvert fald en liter jord.
Ærteblomsterne er ikke så sarte. De kan komme i drivhuset så snart der ikke er ret meget nattefrost mere. Hvis du ikke har drivhus, så kan du måske lave en drivtunnel til at sætte dem ud til de kan plantes ud sidst i april.
Tomatplanterne har du sikkert alt for mange af. Lug ud i dem, så du kun har det antal, du har plads til at plante ud/behov for. Plus evt. et par ekstra i reserve. Allerede det vil hjælpe på pladsen. Er de blevet lidt ranglede, så læs denne artikel:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/326.html
Skrevet af: Pia Andreasen, 14. juli 2009 kl. 12.47
Hej. jeg søger et lille træ som jeg ikke ved hvad hedder, min nabo kalder det et ærteblomst træ det har små gule blomster findes der måske et billed så jeg kan se om det er det jeg søger. mvh. pia
Skrevet af: Gartner3400, 14. juli 2009 kl. 17.13
Hej pia, søg på google under caragan abrorescens. ærte træ.
Mvh. carsten
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hjææææææææææææælp mig