Skrevet af: Tj Jensen, 13. maj 2017 kl. 14.36
Hej alle
Jeg har lige købt tre plantekasser til min terrasse, jeg er først nu blevet opmærksom på at det måske ikke er helt hensigtsmæssigt med galvaniseret stål kasser til krydderurter. Har I mulighed for at svare på hvorvidt jeg skal være bekymret ifht om det er skadeligt at spise? Har det noget at gøre med specifikt hvilken galvanisering de har fået?
På forhånd tak.
Skrevet af: Svend Høst, 13. maj 2017 kl. 19.40
Når man galvanisere jern er det zink man bruger , hvis det er stål er det ikke behandlet , da det som regel er rustfrit , men prøv at spørge her , lav det selv.dk , her er der mange kloge hoveder som ved en masse om alt muligt.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. maj 2017 kl. 0.27
I DK må der, så vidt jeg ved, ikke længere bruges bly ved varmgalvanisering med Zink. De små mængder der i forhold til jordmængden og den lange holdbarhed gør, at jeg på ingen måde ville være bekymret.
Jeg vil dog ikke selv bruge en plantekasse af zink, men af andre grunde.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. maj 2017 kl. 0.29
Altså, ingen bly, men små mængder af zink. Sikkert langt mindre end i landbrugsjorden i det nordjydske :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Højbede i galvaniseret stål?