Forum

Kuldekimere – skal de i jord først?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen, 8. marts 2005 kl. 17.48

Karna Maj skriver:
"For at bringe den ud af spiredvalen, kan det være nødvendigt, nogle dage efter såning, at anbringe de såede frø en måneds tid ved 5° C – dvs. i køleskabet..."
Mit spørgsmål er så:
Er det nødvendigt at så frøene, inden man kommer dem i køleskabet, eller er det nok, at man har opbevaret frøene i køleskabet i nogle uger før såning?

På forhånd tak.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 9. marts 2005 kl. 7.17

Ja der var et godt spørgsmål, det kunne jeg da også godt tænke mig at vide. Det er ikke så godt at have jord i køleskabet sammen med madvare.

Hvor kan man se hvilke frø der kræver kulde før de spire?

Vh. Helle-Sofie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 9. marts 2005 kl. 8.49

Man kan – stort set – gå ud fra, at frø af planter fra de tempererede egne skal have en kuldebehandling. Det skyldes tilpasning til en økologisk niche, hvor for tidlig spiring ville være katastrofal.

Kuldepåvirkningen er med andre ord en bremse på spiringen, der virker ved en langvarig, hormonel nedbrydning af frøenes vinterdvale.

Det er ikke nødvendigt at så frøene, inden de kommer i køleskabet. I stedet kan man sætte dem "i støb", dvs. lade dem stå gennemfugtede (*ikke* under vand!) et døgn. Vandoptagelsen er nøglen til igangsættelsen af spiringsforløbet, og om det sker i jorden eller under hygiejniske forhold, det er ikke vigtigt – for frøene.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellinor Wolff, 28. juli 2010 kl. 23.33

Hvordan ved man så om planter stammer fra tempererede egne?
Jeg har forsøgt at frøformere Kæmpe Verbena uden held men læste mig til et eller andet sted at den hører til de kuldekimede.
Jeg ville blive meget glad hvis jeg kunne henvises til en fortegnelse over kuldekimede planter - hvis en sådan findes?
MVH
Ellinor

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellinor Wolff, 28. juli 2010 kl. 23.33

Hvordan ved man så om planter stammer fra tempererede egne?
Jeg har forsøgt at frøformere Kæmpe Verbena uden held men læste mig til et eller andet sted at den hører til de kuldekimede.
Jeg ville blive meget glad hvis jeg kunne henvises til en fortegnelse over kuldekimede planter - hvis en sådan findes?
MVH
Ellinor

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. juli 2010 kl. 1.52

Det er et spændende spørgsmål som jo da nok kan betragtes fra flere vinkler! Det er veller den samme rutine, som jo da også går under navnet stratificering. Det er mig bekendt ikke nødventigt at plante ud først.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Kuldekimere – skal de i jord først?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kuldekimere – skal de i jord først?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider