Forum

Jordprøve

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. marts 2017 kl. 16.08

Er der et sted, hvor man som privat kan få foretaget en analyse af jorden i sin have?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. marts 2017 kl. 22.40

Ved større planteanlæg anbefales det ofte at få foretaget en jordbundsanalyse. Men dette anbefales just ikke i ”Praktisk Økologi” nr. 6/2007 . Vurder selv jorden. Lad et spadestik jord falde fra 1 meters højde for at se, hvor porøs jorden er. Grav et spadestik fri, og mål tykkelsen af jord med krummestruktur og tykkelsen ned til, hvor rødderne ikke kan trænge uhindret videre ned. Ideelt er det, om hele spadestikket har krummestruktur. Lav vandflaskeprøven. Fyld en klar flaske halvt op med din jordprøve. Fyld flasken op med vand, og ryst den, til jorden er ”opløst”. Når det bundfælder, vil grus lægge sig nederst, derefter sand og øverst ler og humus.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. marts 2017 kl. 8.57

" mette bor du i nærheden af kalundborg så ka´ jeg måle ph. værdien for dig

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 6. marts 2017 kl. 10.33

Man kan selv købe en PH-jordbunds test i de fleste havecentre. Den koster ca. en 100 kr.-seddel. ;)

www.bolius.dk/analyser-din-koekkenhavejord-og-faa-de-bedste-afgroeder-7434/

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 6. marts 2017 kl. 19.48

Tak for tilbuddet Mogens, men jeg bor et godt stykke fra Kalundborg. Jeg prøver at købe en test i et havecenter.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. marts 2017 kl. 21.14

Jeg var i tvivl om du søger test for jordforurening eller bare pH mv.
Du kan måle pH med en test fra et havecenter, men jeg tror det er billigere at købe nogle pH-strips på apoteket. Rør jorden op til en lind grød med regnvand eller demineraliseret vand, lad det stå og bundfælde lidt og mål så med strippen oppe i overfladen.
Haveselskabet tilbyder sine medlemmer en større jordanalyse hvor der også udarbejdes en gødningsplan. Det er dog ikke helt billigt og prøverne skal vist sendes ind i efteråret.

Nyt svar til emnet »Jordprøve«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordprøve

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider