Skrevet af: Peter, 6. marts 2005 kl. 11.09
Hvilke hækplanter er lettest at formere og hvordan?
Hvilke hække vokser sig hurtigst store og tætte (gerne helt op til 3 meter)
Skrevet af: Jens-J. Klausen, 1. juni 2005 kl. 18.36
Hvordan laver man stiklinger af liguster?
Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 13.36
Hej Peter og Jens J.
Liguster stikkes bare i jorden fra september til marts gerne blyantslængde og 90% i jorden, så lykkes de næsten altid.
Liguster er altid nemt at lave og gror ret hurtigt til men 3 meter høje liguster ser ikke ret godt ud.
Vil du have "ikke klippet hæk" så er amelancier spicata et godt alternativ, men der kommer lidt rodskud, så der skal være plads til at den må blive en meter bred.
Den kan frøformeres, men er 3 år om at blive den første halve meter.
En hammer flot uklippet hæk kan laves af "ungarsk syren" bliver 2 meter bred og normalt ikke over 34 meter høj, og så får den lyspurpurlilla blomster så store som forædlede syrener og de dufter. De er ikke nemme at lave, men da der højst skal plantes 1 plante for hver 1½-2 meter er det ingen større udskrivning for at plante nogle meter hæk af den sort.
Søg på nettet internationalt på syringa josikae, hvis du vil se billede af planten.
Vær opmærksom på om du bare skal have noget op i en fart eller du skal have noget langtidsholdbart. For det er 2 yderpunkter, der ikke kan kombineres.
Skrevet af: Jane Søe, 25. juli 2006 kl. 22.53
Hej
Vi skal sammen med vores naboer finde frem til afløseren af en 30 år gammel lærkehæk! De vil gerne have en tæt hæk, knap 1.7 m høj da deres havegang foran køkken ligger mod vores have!
vi har talt om Spirea (Der er vist mange typer)
Hvordan holder den på sigt? er den hårdfør? har ladet mig fortælle at den er nem at holde og vokser hurtigt op!
Har du alternativer! Vi ønsker ikke noget med for meget løvfald!
Har du evt. anbefalinger til skriftligt materiale?
Hvordan gør vi bedst når vi skal have den gamle hæk op! naboen har for et år siden lagt nye fliser lige ved siden af og mener vi bare kan lade rødderne stå og formulde! Men jeg har ladet mig fortælle at det vil tage evigheder før de er væk! At de er næsten ligså hårdfør som Eg
Glæder mig til at høre fra dig!
Jane Søe
Skrevet af: Knud Halskov, 30. juli 2006 kl. 22.27
Hej Jane Søe
Hvis det er en klippet hæk, det drejer sig om, er spirea -uanset hvilken slags- ikke at foretrække. Bøg vil I sikkert ikke vælge, når I vægrer jer ved løvfaldet. Men en god erstatning for lærk, kan jeg forestille mig Ribes alpinum(Fjeldribs) vil være. Den har meget tidligt løvspring og sen løvfald. Den tåler fuld skygge, og en tør næringsfattig jord. Løvfaldet er ikke noget problem, og den kan klippes, som man ønsker og blive meget tæt.
Den gamle lærkehæk vil jeg absolut anbefale at få fjernet med alle dens rødder. Jeg tør næsten ikke sige, at det bare er at gå igang med spaden, men I er jo flere om opgaven, så det må ikke volde de helt store problemer. Når hækken er væk er der et fint nyt plantebed.
Held og lykke med opgaven!
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Leif Petersen, 30. august 2006 kl. 2.00
Hej!
Jeg er interesseret i at vide noget om hurtigtvoksende buske, der kan blive op til 23 m høje. De skal dække et grimt plankeværk til naboen, så jeg har tænkt mig at plante lidt forskellige buske forskudt for hinanden, så de dækker et forholdsvis bredt stykke. De må helst ikke formeres ved rodskud, da de så ender hos naboen.
Med venlig hilsen
Leif Petersen
Skrevet af: Brian, 30. august 2006 kl. 4.14
Hey laif du skal da have nogle sommerfugle buske de bliver hurtigt store og så tiltrækker de extrem mange sommerfugle
Skrevet af: Tanja, 21. marts 2007 kl. 12.57
Hjælp!
Vi har 15 meter død bambushæk ud mod trafikeret vej og fortov. Hvad kan anbefales at erstatte det med, helst hurtigtvoksende og tæt!
Skrevet af: Helle, 23. marts 2007 kl. 10.03
Hej!
Vi har samme problem som Tanja med den døde bambushæk mod trafikeret vej på landet. Vi har desværre bare 3040 meter istedet. Når bambussen er fjernet, skal der så noget andet muld på eller kan den nye hæk godt plantes i det som bambussen har stået i? Den nye hæk skal også gerne vokse op HURTIGT, til ca 1,8 meter. Hvad anbefaler du? Den får jo lidt vejsalt og vestenvind. Vi gider ikke løvfald. Den skal være grøn året rundt og må ikke have tjørne eller giftige bær(børn). Vi håber på en liguster, men hvad syntes du?
Skrevet af: Lise, 11. april 2007 kl. 18.37
Vi har en gammel hæg som er klippet ned for
nogle år siden,
men den vil ikke blive til noget vi har ikke
gødet den,kan det mon hjælpe eller er vi
nød til at grave den op,det er ligusta.
Skrevet af: JanØ, 30. april 2007 kl. 23.13
Hej alle
Jeg står også overfor at skulle plante noget hæk (2030m) til erstatning for en gamle sag (kender ikke navnet) som nu er fjernet, den skal også helst op til 1.8m ASAP ;-) da vores forhave er vores eneste have!
Ser heslt også at den er grøn eller dækker mod indsyn hele året.
Hvad kan forslås?
På forhånd tak og God sommer!
JanØ
Skrevet af: Inger Johanne Bakke, 6. maj 2007 kl. 17.42
Hei!
Her har dere norske gjester også! Jeg skal plante hekk rundt haven, veldig mange meter -noen som har en link over ulike hekkeplanter? Eller noen gode forslag? Den må være tett, flergreinet og 120 cm høy.
Hilsen Inger Johanne
Skrevet af: Tanja, 7. maj 2007 kl. 8.00
Hej Igen!
Er der nogen der har et forslag til et enkelt, tæt, ikke for dyrt hegn som erstatning for 30 meter bambushæk?
Mvh. TL.
Skrevet af: Mogens Kjærgaard, 1. juli 2007 kl. 23.10
Hej!
Jeg har en ligusterhæk, som er ca. 40 år gammel. Men nu er den ved at gå ud.
Der er mange grene, som er lige til at knække som smør. Jeg ønsker en ny ligusterhæk så høj som mulig, da vores have grænser ud til en offentlig sti.
Hvor høje kan man købe disse nye ligusterplanter?
Hvad er prisen?
Hilsen Mogens
Skrevet af: Tenna Pedersen, 25. august 2007 kl. 9.18
Hæk eller buske,
vi har fjernet et gammelt hegn og overvejer om der skal plantes hæk eller buske.
problemet er at vi bor ned til vandet,beplantningen skal dog stå modsat af vandet,men vi bor på sandjord og det blæser.
jeg kan godt li planter der har et forløb,dvs blomster,bær og skifter løv farve.
er der nogen der har en ide?
Skrevet af: Tom Nielsen, 24. september 2007 kl. 14.37
Hej
Jeg ønsker en ligusterhæk så høj som muligt.
Hvor høje kan man købe disse nye ligusterplanter?
Hvor kan man købe dem?
Hvad er prisen?
Mvh.
Tom
Skrevet af: Knud Halskov, 24. september 2007 kl. 21.47
Apropos tenna pedersen, hæk eller buske:
Jeg forestiller mig at paradisæble, Malus Sargentii, vil kunne gøre det ud for de nævnte ønsker om blomster, bær og farver. Man kan vælge den som klippet eller uklippet hæk. Vi begyndte med den som uklippet for 78 år siden, og sådan havde vi tænkt den skulle fortsætte. Men jeg syntes efterhånden den blev for høj og bred og har nu valgt at klippe den. Lige nu står den med et væld af flotte røde bær. Det er en meget stabil og smuk hæk året rundt. De stive, vandretgående grene har en uforlignelig evne til at holde på regndråberne. Et saligt syn vi ofte nyder fra vores vinduer i den bladløse, fugtige vintertid.
Skrevet af: Else B.H., 24. september 2007 kl. 21.54
Hej Tom... liguster er en af de hække der kan købes som det der kaldes "færdighæk" i 150 cm højde... men spørg i dit lokale havecenter/planteskole. der kan de også fortælle om priser og levering. se evt.
www.prima-plant.dk/private/PFH/PFHForhandlere.asp
Skrevet af: Kirsten Clemmensen, 25. september 2007 kl. 12.05
Hej
Jeg skal have plantet en hæk i forhaven ud mod en villavej, men er meget i tvivl om jeg skal vælge en bøg eller en ligusterhæk.
Er bøg svær at få til at gro. kræver den en særlig jord, hvor meget vokser den om året.?
Skrevet af: T.Rasmussen, 25. september 2007 kl. 18.26
Til Kirsten.
Jeg ville vælge en bøgehæk.
Den kan du nemt holde / klippe i den ønskede højde.
Bøgehæk er meget sund og ikke spor svær og kræver ikke special jord at vokse i. Men bøg ynder bladmuld og kan være lidt følsom over for komprimeret jord, men det kan andre hække også være! Og så er en bøgehæk også utrolig flot om vinteren med sine rust-brune blade.
Så min anbefaling er : plant en bøgehæk.
hilsen John.
Skrevet af: Tenna Pedersen, 25. september 2007 kl. 21.57
Tak for dit svar knud halskov.
kan paradisæble gro i sandjord?
og er det den samme som også kandes sergent æble?
venlig hilsen TennA
Skrevet af: Knud Halskov, 27. september 2007 kl. 21.03
Til Tenna:
Ja, det danske navn for Málus Sargentii er Sargents æble. Den gror i alm. jord, som ikke må være vandlidende. Tilfører du den en god gang kompost ved plantning og de første år, mens den vokser til, vil den trives udmærket i din sandjord, tror jeg.
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Birgitte Nielsen, 21. oktober 2007 kl. 10.24
Hej Knud eller andre...
Jeg læste lige dit svar til Tenna vedr. sargentsæble hæk. Måske du kan hjælpe os?
Vi skal have plantet en "uklippet" hæk ved vores nye, næsten færdige sommerhus og har tænkt om vi måske kunne bruge nogel stiklinger / afklippet fra vores buske, som vi har herhjemme?
og i så fald, hvorlange og hvor tykke stiklinger? -hvornår vi det være den bedste tid?
Mange hilsner
Birgitte
Skrevet af: Knud Halskov, 21. oktober 2007 kl. 20.57
Hej Birgitte.
Hvis du vil lave træagtige stiklinger, kan du gøre det i det tidlige forår. Tag nogle nye grene fra busken, og klip dem i en længde af 1215 cm og 12 cm cm tykke. Jeg har ikke prøvet at lave stiklinger af Sargents æble, men da jeg var ung (det er længe siden...) arbejdede jeg i en planteskole, hvor vinterarbejdet mest bestod af at klippe stiklinger. Vi fik materialet fra kommunale parkanlæg, hvor vi beskar busketter som forsythia, liguster, spiræa o.l. Stiklingerne blev samlet i bundter og straks puttet i jorden, for ikke at tørre ud. Der var hård frost, men vi havde et stykke dækket med et godt lag bladmuld, så vi altid kunne komme i jorden. Her hvilede stiklingerne fint ind til foråret, hvor de skulle prikles.
Det er sjovt at lave sine egne træer og buske. Når jeg får en idé til en ny hæk eller anden større beplantning, har jeg ikke tålmodighed til at vente de ekstra år i forhold til at købe planter, der er godt i vej. Men jeg håber du får held med dit foretagende.
Mange venlige hilsener, Knud
Skrevet af: Inge Lise Og Jørn Hansen, 27. april 2008 kl. 20.45
Hej med jer.
Sikke mange gode spørgsmål og svar der er på denne site.
Håber nogle kan hjælpe mig.
Jeg skal have fjernet nogle Pinus som er blevet for store og i stedet plantet noget andet. Men hvad?
Der skal plantes i skellet ind til vores nabo, som har meddelt at hun ikke bryder sig om løvfældende træer og buske. Hvad skal vi plante? Det skal helst være noget som ikke breder sig for volsomt; men må meget gerne nå sin maksimale højde på 2 -3 m. så hurtigt som muligt.
Vi skal beplante 35 m. og det er på vores sommerhusgrund.
Mange venlige hilsener fra Lise og Jørn
Skrevet af: Lone Brems, 28. april 2008 kl. 9.16
Hej Inge Lise og Jørn Hansen
I har ønsker om max- størrelse og det kræver kendskab til, hvordan planterne udvikler sig på langt sigt (om 100 år...?)
Derudover er der hensynet til jordbund, vind, saltpåvirkning (hvad kan trives?).
Endelig kan der være særlige hensyn at tage til hvordan plantningen kommer til at "passe" med omgivelserne incl naboens ønsker.
Hvis Jeres sommerhusgrund ligger i strandbeskyttelseszonen (nærmere end 300 meter fra vandet) kan I måske være nødt til at søge det regionale Miljøcenter om tilladelse til udskiftning af beplantningen.
Endelig kan der være servitutter på grunden eller i ejerlauget / grundejerfoeningen, som I skal tage hensyn til.
Så mit forslag er, at I finder frem til en landskabsarkitekt, der vil hjælpe Jer med at finde en god løsning på de forskellige problemstillinger.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Anni Vestfall Høj, 26. august 2008 kl. 12.28
Hej!
Vi skal have plantet en ligusterhæk. Jeg har nu fundet ud af, at der er flere typer. De typer som jeg har fundet frem til er Ligustrum vulgare Atros og Ligustrum vulgare Liga. Kan I fortælle mig forskellen, og hvilken I vil anbefale. Til orientering er vores jord forholdsvis leret og vi bor på en bakketop, hvor der af og til blæser forholdsvis meget.
På forhånd tak.
Mvh. Anni
Skrevet af: Dorte, 10. september 2008 kl. 14.52
Jeg ville bare fortælle at jeg er meget glad for tuja hæk, den er grøn hele året og skærmer godt af for nysgerige sjæle, blæst og fy sne og den skal ikke klippes hele tiden.
Skrevet af: Fleming, 19. marts 2009 kl. 15.39
Hej
Kan man formere spirea på samme måde som liguster ved at stikke afklippede grene i jorden så der skabes nye planter.
Skrevet af: Knud Halskov, 19. marts 2009 kl. 17.32
Hej fleming
Ja, spirea er lige så gode og nemme at lave stiklinger fra, som liguster.
Hilsen Knud
Skrevet af: Anne Juul, 28. april 2009 kl. 13.42
Hej
jeg er i gang med at stikke stiklinger af spirea som hæk.
Der er rigtig mange måder, håber så at den måde jeg gør det på er rigtig.
Nu er spørgsmålet så, hvor længe går der før de får rødder.
Har undret mig over at man skal pille alle blade af stiklingerne så det bare er brune pinde som stikker op, hvorfor skal man gør det sådan? kan man ikke bare klippe tynde grene af og så sikke dem direkte i jorden med det hele på. nogen gange bliverman lidt forvirret hvis man læser for mange steder om stiklinge formering.
hilsen Anne
Skrevet af: Sten Porse, 28. april 2009 kl. 20.56
Når du skal bruge Spiræa til hæk, ville det have været bedst at klippe helt træagtige stiklinger i ca. 20 cm længde. Det skal helst ske i november, og derefter kan man overvintre dem bundtet med rodenderne stående opad i fugtigt sand. I martsapril kunne du så have stukket disse pinde så dybt, at kun den allerøverste knop er fri af jorden. Det giver godt resultat (næsten 100%).
Tidspunktet lige nu er derimod ikke så godt. Planterne har allerede brugt en betydelig del af oplagsnæringen til knopskydningen og de nye skud er helt sarte og meget følsomme for svampeangreb.
Derfor giver det bedre resultat at vente til efter Sankthans, hvor man kan klippe 10 cm lange, urteagtige stiklinger, som sættes straks og dækkes med glas eller plastic for at hindre vandtab. Det lykkes også ret godt (ca. 50%).
Skrevet af: Leo Rasmussen, 22. september 2009 kl. 20.42
Jeg skal sammen med min nabo fjerne den gamle hæk som er mange forskellige slags buske,træer, og skal nu finde planter til den nye hæk, jeg kunne godt tænke mig avnbøg planter i str. 60100 cm høje, men er i tvivl om hvor hurtige de vokser i forhold til liguster, bundforhold er alm. havejord men det er på Langeland hvor det blæser en del, håber du du vil give os et godt råd, med venlig hilsen langelænderen
Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2009 kl. 21.19
Hej Leo.
Avnbøg kan godt tåle lidt af hver og vokser også hurtigt når først den er etableret sig. Ulempen syntes jeg er den at den som ofte får en masse bladlus og i tørre somre bliver klistret.
Avnbøgen bliver dog ikke så tæt som ligusteren...
Skrevet af: II Leo Rasmussen, 27. september 2009 kl. 12.08
Tak for rådet!
Min nabo og jeg har talt om vi så skulle plante liguster, spørgsmålet er nu hvor høje planter skal vi plante? kan det betale sigat købe planter der er mellem 80120 eller bliver hækken lige så hurtig høj og god som nogle der er 5080 og hvilken type vil være bedst f.eks hvad med Ligudtrum vul. Liga.
Med venlig hilsen Leo Rasmussen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvilke hækplanter