Forum

Kompostbeholder i plast

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 26. februar 2017 kl. 20.27

Jeg skal have en ny kompostbeholder og vil høre om der er nogen der har gode erfaringer med plast kompostbeholdere. Jeg synes umiddelbart som om komposten kunne have svært at ilte. I vores gamle kompostbunke voksede der skvalderkål ind, hvordan kan man undgå det? Skal jeg lægge fliser i bunden og vil der så komme kompostorm i kompostbunken? Vi have masser af kompostorm i den gamle kompostbunke.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. februar 2017 kl. 10.22

Vi har to kompostbeholdere af plast. Vi putter køkkenaffald i dem, og ser det blive omsat, men vi har endnu aldrig tømt dem.
Vi bruger den store kompostplads med tre rum.
Hvis du skal undgå indtrængen af ukrudt, skal du grave en spærring ned rundt om kompostpladsen, så ukrudtsrødderne ikke kan trænge ind under bunken.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. februar 2017 kl. 22.19

Jeg har også gode erfaringer med plastbeholder + kompostorm til køkkenaffaldet. Hvis den skal håndtere alt haveaffaldet bliver den hurtigt for lille.
Min plastbeholder er så lystæt at der ikke kan vokse noget inde i den.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 28. februar 2017 kl. 6.40

Det er nu til haveaffaldet jeg havde tænkt mig at bruge den. Suk, der er nok ikke nogen vej uden om at bygge 2 kompostbeholdere i træ. Jeg er bare ikke særlig god til sådan noget og det er min mand desværre heller ikke. Men så kan det ved heller ikke være sværere. Det skal ikke være nogen skønhedsåbenbaring, da de kommer til at stå lidt af vejen.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 28. februar 2017 kl. 9.54

Hej Mette Lund

Jeg synes altså, at kompostbeholdere af plastic er meget grimme!

Det er selvfølgelig ideelt at lave sin egen kompostbeholder, for så kan man lave den, præcis som man ønsker!

Hvis du imidlertid skal ud og indkøbe træ til formålet, bliver det hurtigt meget dyrt. Hvis du alligevel ikke har den store lyst til at snedkerere, så foreslår jeg, at du ser på det udvalg af kompostbeholdere af træ, som findes i handelen.

Jeg prøvede at google på ordene ”kompostbeholder” sammen med ordet ”træ”. Der kommer flere forskellige løsningsforslag. Et af dem er flot, med to rum og bygget i lærketræ, men det er også meget dyrt.

Selv har jeg valgt såkaldte ”højbedsrammer”:
www.google.dk/search?q=h%C3%B8jbedsrammer&espv=2&biw=1280&bih=904&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwipi8TtsLLSAhVQkRQKHVXlC0sQsAQIHw&dpr=1#imgrc=CNJuG6lZcsy8XM:

Hvis man vælger rammer, der er 120 cm gange 80 cm, får man en kompostkasse i en god størrelse. Rammerne har beslag, der gør, at de nemt kan stables. Jeg bruger fire rammer til hver kompostkasse, og jeg har to kasser.

Rammerne er lavet af ubehandlet fyrretræ. Det betyder jo, at de efterhånden vil gå til grunde, men her er det en fordel, at man kan udskifte en ramme ad gangen.

Rammerne fås vistnok i alle byggemarkeder. Det er en god ide at holde øje med priserne. Der vil ganske givet komme tilbud på dem her i forårsmånederne.

Jeg har ikke problemer med, at ukrudt vil gro ind i kasserne. Der var ganske vist masser af skvalderkål på stedet, da jeg overtog min have for snart 6 år siden. Men skvalderkål er faktisk let at udrydde, så det ikke kommer igen ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. februar 2017 kl. 10.47

Jeg købte en plast kompostbeholder i Aldi til ca 120 kr. og den virker fint , den er placeret i skygge i et rodehjøne , så den er af vejen , der er en klap forneden som man kan åbne og tage den dejlige sorte krumme muld ud , det er en god ide at hente brandorme (kompostorme) på genbrugsstationen , (hvis de har dem) som den genbrugsstation jeg bruger har tll fri afhentning fra det tidlige forår...............

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 1. marts 2017 kl. 14.16

Mette "Det er nu til haveaffaldet jeg havde tænkt mig at bruge den".

Har prøvet og opgivet.

Min beholder i plast fungere der i mod fint til køkkenaffald, hos mig vil det sige den fraktion som hønsene ikke får. Kompostorme er dog en forudsætning. Funktionen af en plastbeholder er lidt anderledes, og det er værd at være opmærksom på. Udformningen er så den er lysttæt, og regntæt, muligvis også musesikker og med fluenet. Det gælder om at holde fugten nede. Faktisk tilsætter jeg en håndfuld træpiller ind i mellem. Jeg roder samtidigt rundt med et syv-tal. Haveaffald er for stort til at kunne vendes, imo.

En alm. kompost dynge har det modsatte problem. De bliver ofte for tørre. Især hvis grene ikke er neddelt osv. Jeg har også brug for et noget større volumen.

Grunden til at jeg ikke bare blander de to, er min frygt for mus, rotter og naboer (ikke nødvendigtvis i den rækkefølge). Hvis jeg boede langt nok fra anden civilisation, ville jeg nok slappe lidt mere af.

Få et par høns(?), hønsegården er udmærket til at kompostere. Feks. græsafklip forsvinder ret hurtigt, og giver hønsene lidt at lege med så længe.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. marts 2017 kl. 23.22

Altså, jeg har kigget på nogen- lukkede i plast til køkkenaffald, men de er relativt dyre. Dem i lærketræ- er lækre- og meget dyrere.
Så kan man hos haraldskrald få nogle i net, der er relativt billige til haveaffald. Men jeg overvejer lidt, om mit nethegn og tentorpæle ikke kan gøre det samme. Jeg klipper alligevel grene mv i stykker.

Jeg vil tro- at kaffefilte og æggeskaller mv nok kan gå i netbure. Men brød og kød skal i lukkede beholdere.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 3. marts 2017 kl. 10.28

Det er kun ublegede kaffefilter der kan komme i komposten , æggeskaller skal i en morter så de er bitesmå skaller.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ragnhild Øster, 13. marts 2017 kl. 22.01

Jeg har en plast beholder med net i bunden mog rotter. Jeg putter alt grønt og frugt affald i og æggebakker, kaffefiltre, blade tynde grene, og regnvand. Det sidste er vigtigt. Mine kompostorme kan ikke lide vand fra hanen. Kompostorm er fantastiske. Du kan få dem hos venner og bekendte eller på affaldsstationerne.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. marts 2017 kl. 8.10

Æggebakker går hos mig i pap & papircontaineren medmindre de bruges til spirebakker. Jeg har ikke brugt blegede kaffefiltre i årevis.

Men de ryger ikke på den åbne kompostbunke, selvom jeg har katte, så vil jeg ikke tiltrække rotter.

Senere i år vil vi få en container til glas og metal, det glæder jeg mig til!

Men jeg ser stadig efter lukkede kompostbeholdere, jeg mangler stadig mindst 2.

Mvh
Tine

11 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. marts 2017 kl. 8.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. marts 2017 kl. 8.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. marts 2017 kl. 10.22

En plast regnvandstønde , hvor bunden er skåret ud kan bruges som en lukket kompostbeholder , og der følger låg med.....
fås billigt hos jem og fix eller Harald skrald..............

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. marts 2017 kl. 9.45

Det er kun "rent pap" der må komme i min, så ikke pap med pizza-/eller æggesnask. Faktisk står jeg forsøger at hive tape af papkasser, så de kan gøres flade og fylder mindre.

Men jeg er miljøskadet: Arbejde i to år på den lokale (nye) Genbrugsstation. Så jeg kan sortere affald- og skille ting ad.

Mvh
Tine

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. marts 2017 kl. 9.52

Og batterier: De skal i en pose, der lægges på skraldespandens låg.
Dem kunne jeg jo også sortere... (Jeg er høreappartbruger, så jeg kunne sortere i knapceller, brunstens- og alkaliske batterier)

I min kommune betaler man 400 kr/år for at kunne benytte Genbrugsstationen, hvad vi ikke gør- vi har ikke bil. :-P Og på tohjuler er 2 x 15 for langt. Benzin er ikke gratis...

Mvh
Tine- jammerkommode! ;-)

Nyt svar til emnet »Kompostbeholder i plast«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompostbeholder i plast

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider