Skrevet af: Nina, 16. februar 2005 kl. 19.17
I min morfars have står et japansk kirsebærtræ som jeg gerne vil have et "barn" fra. Det skyldes at haven (og huset) er solgt og jeg vil gerne have et minde om det.
Så nu er spørgsmålet hvordan gør man det? Kan jeg skære en gren af og stikke i jorden? For der kommer vel ingen frø når der ingen frugter (kirsebær) er?
Skrevet af: Sten Porse, 16. februar 2005 kl. 20.34
Hvis det absolut skal være et "barn" af det konkrete træ, som står i din morfars have, er der kun én løsning: Først må du have fat i en grundstamme (f.eks. et ungt træ af arten Fugle-Kirsebær), som du skal plante snarest muligt. Dernæst må du have fat i nogle podekviste fra træet. Det skal være kraftige étårsskud (du kender dem på, at der sidder knopper direkte på dem), og de skal klippes snarest muligt og opbevares mørkt og køligt (f.eks. i en sort plasticpose i køleskabet) indtil midt i marts. På det tidspunkt skal du have lært dig at lave de rigtige snit i grene og grundstamme, så du kan sætte dem sammen, binde dem fast og smøre med podevoks.
Besværligt, ikke sandt?
Heldigvis er der en anden, omend ikke så følsom løsning: Skær en sund og kraftig gren af morfars træ, tag den med i planteskolen og få dem til at sælge dig et træ af *nøjagtigt samme sort*.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. februar 2005 kl. 8.42
Der er også en tredie mulighed, hvis det skal være et barn af den ''rigtige''. Skær podekviste, som omtalt før,læg dem på køl og brug lidt tid på at finde en lille planteskole eller gammel gartner, der vil pode et par stykker for dig. De findes over hele landet, det er bare lidt svært at finde nogen der ''gider''.Selve pode-teknikken er ikke svær,men materialerne skal også skaffes. Lån evt.en bog om planteformering.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. februar 2005 kl. 9.05
Tilføjelse til forrige indlæg: se under dyrkningsmetoder og læs under formering her på siden.Fine fotos! husk plaster!
Skrevet af: Nina, 6. marts 2005 kl. 13.07
Mange tak for jeres svar. Kviste er lagt på køl og nu mangler jeg bare at finde en flink planteskole...
Mvh Nina
Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 14.19
Hej Nina
Fandt du ud af noget og lykkedes det?
Normalt får man mulighed for at prøve flere gange medmindre de ny ejere fælder træet.
Jeg laver lige nøjagtig sådan nogle ting, hvis du er interesseret.
Skrevet af: Hanne Nielsen, 26. februar 2006 kl. 16.08
Jeg ville gerne om du kunne oplyse mig om hvor jeg kan købe frø til japanske kirsebær.Jeg har før kunnet få det, men tilsyneladende er der ingen der har det.
Med venlig hilsen
Hanne nielsen
Skrevet af: Boi Jensen, 26. februar 2006 kl. 16.52
Hej Hanne Nielsen
Japanske kirsebær skal podes på en grundstamme af fuglekirsebær. Du kan så ganske almindelige kerner af kirsebær eller de "sure" fuglekirsebær det virker stort set lige godt. Husk bare at behandlingen af frøene er meget vigtigt, for har du først tørret frøene er du nødt til at kunne "stratificere" og det tager både lang tid og er besværligt for amatører.
Det nemmeste er at efterligne naturen og "snyde lidt". Når du finder modne kirsebær, spiser du det gode og gemmer kernerne i en pose eller beholder og lægger dem straks i dybfryseren. I januar eller senest begyndelsen af februar sår du frøene i et lille bed i haven, alternativt i en potte med god jord ude i det fri husk at dække frøet med 2 cm sand for at lette lugning og holde på fugten. I april vil måske over halvdelen af frøene skyde op af jorden først med 2 små blade og senere begynde at gro og blive til små træer. Sandsynligvis vil du ikke kunne pode på dem alle første år, men de tykkeste kan bruges og så bruger du resten næste år. Husk at rodskære de små træer, så roden ikke kommer længere end 20 cm ned i jorden og dette kan evt. gøres samtidig med omplantning i november.
Prøv allerede første år, hvis de er blevet tæt på blyantstykkelse at okulere eller at chipokulere dine japanske kirsebær. De 2 podemetoder virker måske allerbedst til kirsebær. Er du i tvivl hvordan lån bogen: Politikens planteformeringsbog udgivet år 2000 på biblioteket der er rimeligt gode beskrivelser og en masse billeder, der viser hvordan man gør. Specialværktøj er ikke absolut nødvendigt en skarp hobbykniv, en skruetrækker og et stykke husholdningsfilm eller nogle opklippede elastikker kan du komme langt med.
God held med planteformeringen, men du kan selvfølgelig også tilmelde dit et podekursus og lære tingene fra bunden og købe en masse tilbehør, og bruge det, de professionelle bruger.
Skrevet af: Michael Lykke Mottlau, 8. juni 2006 kl. 12.43
Japanske Kirsebærtræer.
Vi skal finde et blomstrende træ til vores store baggård på Østerbro. Vi har et Japansk kirsebærtræ i tankerne, men kan også godt lide Magnolietræet, syrentræet m.fl. DOG er vi mest indstillet på et Japansk kirsebærtræ, hovedsagligt grundet de flotte lyserøde blomster.
Kan I hjælpe mig med følgende spørgsmål, om japanske kirsebærtræer.
Hvilke sort vil i anbefale?
Hvilke jordtype har træet det bedst med?
Skal træet have gødning?
Giver træet bær? (det er vi lidt ængstelige for, da vi ikke vil tiltrække duer, som vi før har haft bøvl med).
VIGTIGT. Er der et der ikke giver bær, men stadig blomster.
Kan man plante det om forået?
Kan i anbefale et godt sted i nærheden af København, hvor man kan købe et sådant træ?
Hvad ligger prisniveauet på?
Vi ser frem til jeres svar! send venligst til min private mail. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Michael Lykke Mottlau
michaelmottlau@hotmail.com
Skrevet af: Boi Jensen, 8. juni 2006 kl. 19.41
Hej Michael
Normalt sætter de japanske kirsebær ikke frugter, men vil du være helt sikker planter du en sort, der måske ikke regnes for "japansk", men en sort prydkirsebær, hvoraf der findes utroligt mange. I Japan er kirsebærtræet vistnok nationaltræ og befolkninger tager ud i naturen for at nyde de nyudsprungne kirsebærtræer, når sæsonen er der. Sorten hedder Prunus Umineko og prøv om du kan finde den på internettet den blomstrer rigtig flot og beskrivelsen er som følger: mellemstort træ 810 m højt, slank kegleformet og tæt kronebygning, med gennemgående stamme.
Tror du kan finde den i en almindelig planteskole ellers prøv "Birkholm" som formentlig selv producerer den.
Skrevet af: Michael Lykke Mottlau, 14. august 2006 kl. 16.38
Vi har i vores gård plantet i Japansk kirsebærtræ af sorten "Kanzan". Et hårdført og hurtigvoksende træ.
Der står det kan blive 710 meter højt.
Kan træet tåle at blive beståret om om 510 år, når det vokser sig stort?
Med venlig hilsen
Michael mottlau
michaelmottlau@hotmail.com
Skrevet af: Boi Jensen, 14. august 2006 kl. 18.36
Hej Michael
Det kan sagtens tåle beskæring også nu og det er en rigtig god ide at forme det fra starten så det letter den fremtidige beskæring. D.v.s. lettest hvis du kun har en centralt placeret hovedstamme og masser af grene ud fra denne.
Bedste beskæringstidspunkt er juniaugust.
Skrevet af: Lone, 3. april 2007 kl. 8.44
Hej :)
Jeg har forelsket mig i kirsebærtræer, mine forældre har nogen i haven og nu hvor jeg er flytte kunne jeg da også godt tænke mig et. men kan man plante det i en stor potte i sin lejlighed og have det stående på sin altan? og så senere hen plante det i haven når man engang får sådan en eller ville det vokse sig alt for stort for hurtigt?
Mvh
Lone
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. april 2007 kl. 9.23
Hej Lone
Skal det være af den japanske type eller et der giver frugt?
Hilsen Anne Marie
Skrevet af: Lone, 3. april 2007 kl. 9.49
Det skal egentlig bare være af synsskyld så uden frugt. tak :)
Skrevet af: Sus Skovgaard, 19. april 2007 kl. 21.10
Jeg har for nylig hørt at alle de japanske kirsebærtræer i DK snart er talte...
Vi skulle købe et sådan til min svigermor til hendes fødselsdag men fik at vide på Vig planteskole at de slet ikke ville sælge disse og havde sendt alle deres emner retur. Da de lider samme skæbne som elmetræet og vil dø af sygdom. :o(Det starter med en enkelt død gren så flere og til sidst dør træet helt.
Så hvis jeg var jer ville jeg nok satse på et af de mange smukke Magnolia træer der findes... ihvertfald hvis det er meningen det er et træ for livet i vil ha :o)
MVH Sus
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. april 2007 kl. 22.03
Hej Sus
Gad vide,hvor de køber deres jap.kirsebærtræer. Jeg tror de mener den svamp,der kan angribe visse modtagelige sorter,skulle tage livet af alle kirsebær.
Det er der ingen risiko for! Vi laver selv vore træer af sundt avlsmateriale og har ingen angreb. Vi har træer i området,der er op mod 80 år gamle.
Det er da vist en storm i et glas vand.
Hilsen Anne Marie
Skrevet af: Per Nørgård, 10. januar 2008 kl. 14.01
Hvilken slags gødning og kalk skal der anven-des til nedenstående træer,og er de megetkræ-vende overfor vand?
1: Japansk kirsebær træ
2: Eg
3: Bøg
Med venlig hilsen
Per Nørgård
Skrevet af: Inga, 6. maj 2008 kl. 11.02
Jeg eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelsker det træ men jeg vil gerne vide lidt mere om det skriv;b
Skrevet af: Jimmy Jensen, 15. maj 2008 kl. 21.33
Jeg har et ældre japansk kirsebærtræ omkring 18 år gammel. Sidste år var ca 1/3 del blomster og blade døde, og i år var det ca 2/3 der var døde. Er der nogle muligerheder for at redde træet, måske ved kraftig beskæring, og hvad kan grunden være?. mvh Jimmy.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. maj 2008 kl. 6.43
Jeg tror dit træ er angrebet af monilia. Se www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/106.html
Skrevet af: Lone Brems, 16. maj 2008 kl. 14.22
Hej Jimmy
Jeg har et japansk kirsebærtræ som er ca 50 år gammelt, som havde samme skadebillede for fire år siden.
Så Henrik Ahlmann's anbefaling af at kigge nærmere på artilen om monilla er bestemt velvalgt.
Jeg brugte fremgangsmåden med beskæring til sundt ved. Efterfølgende fjernede jeg i flere omgange det afskårne og tilførte også af flere omgange en mængde god kompost og nogle håndfulde tangmel (rig på mineraler og andre mikronæringsstoffer) til jorden i en cirkel lidt større end kronens diameter.
Jeg ved ikke, om det mest er beskæringen eller det mest er tilførslen af kompost og tangmel, som har gjort sin virkning.
Men jeg ved at alle andre levende væsener (ligemeget om det er planter eller dyr) har brug for alsidig ernæring for at holde sig sunde...
Mit træ trives igen og lige i år har blomstringsperioden været nedbørsfattig, så det har været en stor fryd at opleve en overdådighed af rosa blomster de seneste uger.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Miriam Tos, 28. januar 2009 kl. 17.30
Jeg vil spørge om det er for sent at beskære min alle af japanske kirsebær
i slutningen af februar måned. Det er ca et par meters grene skal skal klip-
pes af. Med venlig hilsen Miriam Tos
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 29. januar 2009 kl. 16.54
Det bedste tidspunkt at beskære stenfrugt på er i eftersommeren tidlig efterår når planterne ikke trækker vand op til blade. Beskæring i februar, hvor træerne ofte så småt er ved at gøre klar til næste sæson, medfører ofte kirsebærflod, der kan være en god grobund for svampe. Jeg vil defor anbefale at vente til sidst på sommeren.
Skrevet af: André Clausen, 17. februar 2009 kl. 13.37
Hvornår må man beskære japanske kirsebærtræer. Det går mit spørgsmål.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. februar 2009 kl. 19.33
Japanske kirsebær hører til stenfrugt og beskæres bedst om efteråret.
Skrevet af: Pia Widenborg, 19. marts 2009 kl. 13.35
Hej
Det er ret svært at finde noget om magnolietræ der måske er smittet med et eller andet, hvis ud skriver syg og smittet står det meget lidt om magnolietræ men meget om menskelig sygdom. mit magnolietræ har nogle gul/hvide plamagser omkring gren og kvist og lidt på grenene også.
Er der nogle der eventuelt kan hjælpe.
MVH.
Pia ps. håber nogle kan svare
Skrevet af: Stig Staffeldt., 29. april 2009 kl. 17.30
Hej.
Jeg vil bare vide, hvor trives et japansk bedst i haven, skal det placeres
hvor der er megen sol, eller skal det stå skyggefuldt?.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 29. april 2009 kl. 18.01
Den giver flest blomster, når den står i fuld sol, men den kan sagtens trives, hvor der kun er sol ½delen af dagen.
Skrevet af: Knud Andersen, 22. juli 2009 kl. 9.34
Hej
Vi har haft en Janpansk Kirsebær stående siden 1964. I år har den for første gang nogensinde pludseligt givet frugt. Der har som vanligt været de karateristiske lyserøde flotte blomster på det meste af træet, men på 2 grene var blomster hvide og det er også på disse 2 grene der nu er frugt.
Kan nogen hjælpe mig med at opklare dette mysterium? Hvad er det mon for en sort og er det ''normal'' adfærd for Japansk Kirsebær?
Med venlig hilsen
Knud Andersen
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. juli 2009 kl. 15.26
Hvis du ser godt efter er det sikkert 2 skud, der er kommet frem under podestedet, som blomstrer med hvide blomster og giver frugt. Japanske kirsebær på stamme er ofte podet i den højde, hvor den forgrener sig. Grundstammen er en fuglekirsebær, som blomstrer med enkelte, hvide blomster og giver tit frugt.
Hvis du ikke fjerner de 2 grene med hvide blomster risikerer du at der sker det samme, som der skete for en af mine for en del år siden. Her kvalte fuglekirsebærtræet den japanske del og i dag giver den en masse kirsebær, som modsat de fleste fuglekirsebær smager ganske udmærket og næsten som sødkirsebær.
Skrevet af: John Larsen, 5. august 2009 kl. 21.06
Vi har et temmelig gammelt, og stort, Japansk Kirsebærtræ som de seneste to år ser lidt sørgeligt ud. Det sørgelige er at der har været lidt færre blomster end tidligere og væsentligt færre blade efter blomstringen og derfor også på nuværende tidspunkt.
Nu kan man se igennem træet, det kunne man ikke tidligere.
Kan nogen forklare årsagen og vigtigst af alt måske tippe om kuren.
Pft
Skrevet af: Michael Lykke Mottlau, 7. august 2009 kl. 13.46
Der kan være flere årsager tll hvorfor dit gamle Kirsebærtræ har færre blomster og blade de seneste 2 år. En af grundene kan måske være at det ikke får nok "næring" fra jorden.
Giver du dit træ gødning hvert år? Dette fik jeg anbefalet fra en gartner. Jeg køber hvert år en pose gødning i Silvan som jeg fordeler i jorden ved mit kirsebær træ. Jeg giver træet denne gødning en gang om året. Det styrker træet og giver det modstandkraft. En pose koster mellem 60100 kroner.
Du er velkommen til skrive, hvis du ønsker flere råd.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Japansk kirsebær