Forum

»Tag« på komposten?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. september 2016 kl. 21.37

Jeg skal til at udskifte den upraktiske kompostbeholder som fulgte med huset. Den nye beholder skal klare det meste affald fra en almindelig parcelhushave med køkkenhave. Undtaget er køkkenaffald og visse ting fra køkkenhaven som kommer i en lukket plasticbeholder samt ukrudt med frø som ryger på genbrugspladsen.
Tanken er et lave to kamre af ca. en kubikmeter som fyldes, hhv. modner af på skift.

1) Lyder det fornuftigt eller burde jeg f.eks. lave tre mindre kamre?

2) Jeg har tilfældigvis en metaltagplade til ligge. Ville det være en fordel at overdække komposten?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. september 2016 kl. 23.06

Hej Klaus K. Madsen

1. Det lyder helt fornuftigt ! Men har du plads, kan en god løsning være at lægge fliser / stenpikning mellem de to 1-kubikmeter rammer og så lade deres åbning vende ind mod en sådan velegnet arbejdsplads som der er brug for når der skal findeles grove stængler eller tørre ærte- og bønneplanter, når der skal vendes & vandes kompostdynger eller når den modnede kompost skal skovles op i trillebør.
Lader du beholderne være åbne ind mod arbejdspladsen helt til jordoverfladen er det let at save lægter eller brædder til, så du kan bygge en form for væg op / let nedtage den i takt med at beholderne fyldes / komposten skal vendes & vandes / beholderne tømmes.
Helt smart kan det blive, hvis du bygger én lang væg op på den ene langside... Lader du denne langside vende mod syd kan du på siden modsat kompostbeholderne og arbejdspladsen opbygge et insekthotel (der findes masser af forslag til materialer og udformning hvis du leder efter insekthotel + billeder på nettet).

2. Det er en klar fordel at overdække beholderne !
Men du kan opnå en fordel mere end at formindske udvaskning af næringsstoffer, hvis du i stedet for en fast overdækning anvender jutesække evt suppleret med presenning eller et stykke kraftigt plastik. Sække (suppleret med noget der holder regnen ude) kan i høj grad medvirke til, at komposteringsprocesserne forløber langt mere jævnt ( fordi kompostdyngen er beskyttet mod fordampning ved at overdækningen ligger umiddelbart ovenpå en lav / høj dynge og dyngen er udsat for væsentligt mindre temperaturudsving).

God fornøjelse med at blive selvforsynende med gode næringsstoffer til køkkenhaven & andre steder i haven !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. september 2016 kl. 23.22

Det var sådan jeg tænkte da jeg byggede min, men i praksis blev det anderledes :)

Jeg fylder dem begge fra forår til efterår, hvor jeg stakker indholdet fra begge i én. Den trækker som regel lidt, men ikke meget varme og komposterer frem til foråret, hvor det omsatte kompost køres i drivhus og på udvalgte bede. Det uomsatte ryger retur i kompostkarrusellen.

Overdækning er jeg aldrig nået til og jo, der mistes nok et og andet :), men til gengæld er der højere magter, som sørger for vanding i ny og næ, hvilket jeg ikke husker.

Beholderen er lukket på 3 sider og delvis åben i fronten.

Alt i alt en dovenkompost, men den metode kan jeg bedst med.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. september 2016 kl. 0.20

Ja, det er jo dilemmaet. Hvis man overdækker må man nødvendigvis vande. Et kompromis kunne måske være at overdække det ene kammer med den mest modne kompost. Jeg tænker ikke der kan være meget udvaskning i tidligste faser fordi selv nedbrydningen vil binde kvælstoffet.

Insekthotel er ikke lige mig, men jeg overvejer om der kunne integreres et pindsvinebo. F.eks. under selve komposten og med udgang på bagsiden. I løbet af sommeren er jeg blevet opmærksom på at vi faktisk har pindsvin, så dem vil jeg gerne give en hånd.

Det bliver dovenkompost som jeg også hidtil har praktiseret. Min tid er ikke til at bruge mange timer på findeling eller til at vende komposten. Så må processen hellere tage lidt længere tid (uden min indblanding).

4 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 0.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 0.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2016 kl. 0.47

Jeg har for et par år siden fået min mand til at tømre nye kompostbeholdere kun til haveaffald. I min blog kan du se, hvordan de er lavet.
Jeg kommer groft og kværnet materale i den ene beholder og græsafklip fra den store græsplæne i den anden. Hver gang der er ca. 8-10 cm græs, lægger jeg et lag groft materale fra den andn beholder ovenpå og blander det sammen med greben. Når der er ca. 50 cm i højden, vander jeg med nogle spande vand fra regnvandstønden i nærheden, lægger plastik over og i løbet af en uges tid er komposten oppe på 60-70 grader og det hele synker godt sammen. Af dovenskab fylder jeg igen ovenpå gennem hele sommeren, idet jeg løseligt blander med greben. Det fungerer fint for mig efter at jeg lærte at vande. Når varmeperioden er overstået, tager jeg plastikken af og lægger som skrevet, nyt affald ovenpå.
strikingeshave.blogspot.dk/2015/03/ny-kompostbeholder-af-tr.html
Det ville måske være fint med en tredje beholder, hvor den halvt omsatte kompost kunne skovles op. Jeg har ingen køkkenhave og har sådan set ikke brug for kompost, men for os er det en fin måde at komme af med masser af haveaffald.
Ingeborg

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 11. september 2016 kl. 9.35

Hej Frank
Kan du ikke fortælle i hvordan man laver de der kompostrender. Kan man mon gøre det i højbede der måler 3 gange 1,2 meter? Jeg har høns, så jeg kan evt lægge hønsemøg i. Kan man starte nu eller skal jeg vente til foråret?

8 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 9.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 11.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 11.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 11. september 2016 kl. 13.15

Jeg prøvede også med en enkelt halmballe, men det viste sig at blive en alletiders snegleudklækningsfarm (!). Og tomaterne blev små og underligt forkrøblede- enten gr. sprøjtemidler eller fordi ballen var alt for hårdt presset, så tomaterne ikke kunne udvikle et ordentligt rodnet.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 15.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 15.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. september 2016 kl. 15.22

Jeg bruger tre rum til kompost. (foruden plasticbeholderne)
Det første rum bruger jeg til at opsamle haveaffald i.
Det andet bruger jeg til at varmkompostre i.
Når første rum er fyldt, stikkes det over i rum 2, og bliver blandet med hønsemøg (eller lignende) og vandet. Så starter varmkomposteringen.
Når første rum er fyldt igen, gentages processen. Højden er ca. 2 meter i rum nr. 2, når der lige er omstukket.
Det tredje rum indeholder den omsatte kompost fra året før. Den bruges i løbet af sæsonen.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2016 kl. 16.22

Jeg gør næsten som Lars, bare smider jeg den halvt omsatte kompost på et plastikunderlag ved siden af de to beholdere. Lars har sikkert langt mere udbytte af ko posten, fordi han bruger den til nytteplanter. For mig er komposteringen udover lykken ved at det lykkes :-) en god måde at komme af med affaldet på. Jeg ved godt at jeg ikke burde kalde det affald. Syd for grænsen køber folk et eller andet middel, som de kalder for "hurtigkompostere". Jeg går ud fra, at man lige så godt kan strø lidt gødning i komposten, hvis det er nødvendigt for varmeudviklingen?
Ingeborg
L

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2016 kl. 16.47

Jeg er lige blevet færdig med at slå græs og Har vandet og sat gang i komposten igen. Jeg har lige taget et billede af mit praktiske uundværlige hjørne bag brændeskuret, med platkompost, regntønde og gammel utæt regntønde til tørt haveaffald til brug i plaskomposten til vinter, så det ikke bliver for snasket og vådt. Jeg har en pind, som jeg jævnligt rører rundt med i plastbeholderen.
Ingeborg

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. september 2016 kl. 21.34

Jeg har også overvejet et system som Lars beskriver. Det ville jo være rart hvis man kunne aflive ukrudtsfrø og rødder nogenlunde effektivt i komposten. Jeg er bare bange for at det vil tage mig så lang tid at samle sammen, at det vil være for nedbrudt når jeg når frem til at sætte det i gang. Jeg tror ikke jeg kan samle en kubikmeter mere end en gang om året. Måske to, hvis hækafklippet og en større andel af græsafklippet ryger med.

Nyt svar til emnet »»Tag« på komposten?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > »Tag« på komposten?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider