Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2016 kl. 18.47
Det er sikkert nyt for mange forumsmedlemmer. I dag iagtog jeg i vores lille havn en kæmpe lastbil med maskineri ovenpå. SPRØJTESÅNING stod der på tanken. Jeg iagttog en mand, der hældte ? Fra rigtig mange sække i en tank på vognen. Nu blev jeg lidt nysgerrig, for de havde en slange med ca 15 cm diamet nede i havnebassinet. Min første tanke var: hvad forurener de havnebassinet med ? Så kørte de bort, men lod slangen blive liggende.
Nu har jeg så efter vores sejltur googlet sprøjtesåning. Men hvordan kan frøene forliges med salt havvand? Det må da være for at spare på vandregningen at de suger havvand op i tanken.
m.youtube.com/watch?v=4hpR5aENURI
Er der nogen der kender noget til sprøjtesåning?
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 25. august 2016 kl. 20.11
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2016 kl. 20.45
@Frank Chr.
Ja jeg har andre steder læst mig til at man blander frø og en klæbemasse sammen i vand for at sikre vedhæftning af frøene.
Der blev da også hældt noget i tanken fra forskelligt farvede poser. Senere er jeg kommet i tanker om at man udbygger Skærbækværket til flis og at der på det kæmpemæssige område omkring værket skal sås græs efter at slaggebunkerne er forsvundet. Min mand og jeg diskuterede så at vi i de 43 år vi har boet i området har været vidne til fyring med kul, olie, halm, biogasfremstilling og senest så ombygning til flis. Ofte tager ombygningen så lang tid at den nye fyringsform er næsten pass'e.
Gad vide, hvor længe der kan fyres med flis, som kommer til værket med skib. Igen må naturen holde for.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 25. august 2016 kl. 21.04
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Sprøjtesåning