Skrevet af: Thomas Niedoborski Jacobsen, 24. august 2016 kl. 9.39
Hej,
Er der nogle frøtyper, hvor man ikke kan forspirer dem.
Tænker f.eks. Løg, rødbeder, gulerødder ?
Skrevet af: Tine Horsum, 24. august 2016 kl. 12.22
Grunden til at man forspirer er, at man giver de små planter et godt forspring i fohold til "kudtet".
Man kan sagtens undlade forspiring, men så kan man først så, når "jorden er bekvem"- dvs lun. Desuden vil det tage noget længere tid før småplanterne bliver til noget.
Løg: Der ville jeg vælge sætteløg, ellers får man først løg året efter.
Gulerødder kan sagtens sås på friland- og rødbeder.
Sukkermajs og i en vis grad kål- bør forspires. Persille også- den kan være op til 6-7 uger om at komme op.
Man kan med fordel så forskudt over flere ombæringer: Så har man ikke bar jord- og alle radisserne og salaten er modne på éen gang. ;-) Hvorefter de løber i stok. ;-)
Mvh
Tine
Skrevet af: Lars Holt, 24. august 2016 kl. 14.22
Løg kan godt forspires og give færdige løg i samme sæson. De kan også sås direkte på den blivende plads, men da bliver sæsonen kortere, og løgene mindre.
Hvis du skal dyrke mere end én afgrøde pr. år, er det vigtigt at forkultivere både første- og andenafgrøden.Ellers bliver der for megen spildtid.
Skrevet af: Thomas Niedoborski Jacobsen, 28. august 2016 kl. 12.01
Jeg takker for de svar jeg har fået.
Det var meget brugbart.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. august 2016 kl. 13.28
Der er også en masse gode tips her til at udnytte jorden bedst muligt - blandt andet ved hjælpe af forspiring :)
www.growcamp.dk/peter-norris-intensiv-dyrkning/
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forspiring af frø