Skrevet af: Christian Engelstoft, 7. august 2016 kl. 18.35
Hej - vi er flyttet ind i et dejligt hus for 4 måneder siden og i haven har vi et dejligt blommetræ, min søn kunne så godt tænke sig at plante sit eget blommetræ så han får endnu flere blomme om nogle år, problemet er bare at vi ikke helt ved hvordan og hvornår man skal gøre det. Vi læste lidt men kunne ikke forstå det, så vi prøver her for at se om vi kan få nogle svar
Hvordan skal vi plante det - altså om vi skal putte hele blommen ned i jorden? hvordan jorden skal være omkring den? skal den have støtte? skal vi vande den? skal vi fryse den ned før? kan den holde sig selv? og hvor meget sollys skal den ca. have?
Hvornår skal vi plante den - altså har læst det bedst er i efteråret men er den så ikke lille bitte lige når vinteren kommer??
Håber vi får nogle svar så vi kan nå og plante dem
Skrevet af: Lars Holt, 7. august 2016 kl. 20.28
Du må beslutte, om du vil plante eller så et blommetræ!
Og er det blommer eller mirabeller, du tænker på?
Løvfældende træer plantes bedst om efteråret. De begynder straks at etablere rodnet, og er klar til at sætte blade, når foråret kommer.
Skal du så et træ, er det bedst at gøre det, når frøet er modent. Læg det i jorden og sæt en pind ved, så du ved, hvor det er sået. Er du sikker på, at din søn ikke er blevet for gammel til at interessere sig for blommer, når det såede træ en gang ad åre giver frugt?
Jorden bør være porøs og humusfuld. Og der skal være lys til den nye plante.
Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2016 kl. 22.45
Jeg ville klart anbefale at plante et blommetræ fx min yndlingsblomme, Grøn Reine Claude (mager lækkert frugtagtig uden at være melet) og eller en Opalblomme (god bestøver til mange blommesorter).
Når man sår, kan man aldrig være sikker på, hvad der kommer op. Om det falder til mirabelle-/krægeblommesiden. Eller om de vil spire overhovedet.
Hvad, der spirer hos mig er mest krægeblomme (blå blommeagtige men mindre)r og mirabelletyper (gule blommer formentlig krydset med mirabel- mindre end de gule men større end mirabel).
Nu har jeg gule mirabeller, men for nogle år siden fik jeg en selvsået kulørt (til min store begejstring, de smager godt!), så den er "fredet" selvom den ikke står på linie med resten, der er avet som et hegn, dvs alt udenfor linien er gravet op.
Jeg ville så et antal blommesten i en potte, grave den ned under en busk- og se om noget kommer op næste forår. Evt overdækket, så musene ikke æder dem over vinteren.
Mvh
Tine- der kun kan lide Grøn Reine Claude, men mirabeller kan man lave en udmærket sauterne på (sød dessertvin).
Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2016 kl. 22.48
MAGER= Meget! :-)
Mvh
Tine- det der OL- er distraherende. :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Blommetræ