Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2016 kl. 17.26
Er der nogen af jer, der har erfaring med at så frø af laurbær og kan dele et par tips?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. juli 2016 kl. 8.26
mener du laurbær eller laurbærkirsebær ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2016 kl. 9.29
Laurbær - køkkenversionen
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. juli 2016 kl. 9.31
jeg har ingen erfaringer med frø - men den er nem at lave stiklinger af - jeg har en enkelt i overskud
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juli 2016 kl. 22.57
Jeg efterlyser erfaringer med at så frø, fordi det kunne være sjovt, hvis det var muligt :)
Skrevet af: Gartner Duun, 25. juli 2016 kl. 23.57
I bogen bekæmp ukrudt uden gift står der at den så sig selv hist og her . Ikke som et besværlig ukrudt men nok til den er der . Bogen er skrevet af en Bob Flowerdew. Jeg kan se at bogen er tidligere udgivet i London så der er tale om engelske forhold .
Jeg vil derfor tro at du kan så den i en potte i drivhuset i såjord i foråret , uden problemer. Frøene kan du købe i England via forskellige hjemmesider .
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juli 2016 kl. 6.37
Jeg har frø fra en af mine planter - var bare nysgerrig efter at høre, om nogen havde forsøgt at så, og om der kom noget ud af det.
Jeg googler videre :)
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. juli 2016 kl. 11.49
Hej Anja.
Hvis ikke du selv har fundet det, er her en så-anvisning:
www.tropica-scandi.dk/produkter/50-nytteplanter/713-krydderi-laurbaer/
Ved meget hårde frø har jeg brugt denne metode, med stor succes. (Jeg havde først sået nogle frø, som efter flere uger ikke havde spiret, og prøvede så "scarification". med negleklipper) Hobbykniv kan sikkert også anvendes :)
www.youtube.com/watch?v=q_Xiu6NUFhM
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. juli 2016 kl. 11.52
Glemte at skrive, at frøene spirede efter få dage med denne behandling.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juli 2016 kl. 6.27
Det lyder som en overkommelig metode - har fundet en masse anvisninger på udenlandske hjemmesider, som alle var ret bøvlede :)
Undrer mig dog over, at de skriver kirsebærstore frø - der er mine på ingen måde!
Men det må prøves - mange tak for link :)
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. juli 2016 kl. 20.18
Anja, hvis dine frø/frugter er så små, er du så sikker på, at frøene er færdigmodnede ? Jeg kan se på fotos, at de skal være helt sorte, når de er modne.
På denne side står der, at frøene skal 2 mdr. i køleskab før såning:
www.omcseeds.com/laurus-nobilis-bay-laurel-5.html
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juli 2016 kl. 21.54
Ok ja - det er et stykke tid siden, at de var bær. Bærrene sad på planten, til de var tørre, og så pillede jeg dem af - så de kan ikke blive mere modne :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Laurbær