Skrevet af: Lars W., 3. juli 2016 kl. 19.42
Hejsa.
Jeg skal hurtigst muligt have lavet et læbælte på ca 30m af 5-6 rækker træer/buske/gran som skygger meget og vokser hurtigt så jeg kan stoppe en invasion af kæmpe pileurt ud for min grund. Jeg kan se at den ikke kan vokse igennem et allerede eksisterende læbælte, men det bælte har været 15 år undervejs og jorden er helt anderledes der. Den jord der skal plantes på er fugtig 'mosejord' eller hvad man skal kalde det. Har i nogle forslag? Hvilken størrelse og formål træerne har ift vildt er lidt underordnet, men er der nogle gode træer/buske/gran der trives godt og vokser hurtigt i sådan en jord og vil være nyttigt for vildtet vil det være at ønske.
På forhånd tak.
Skrevet af: Boi Jensen, 4. juli 2016 kl. 7.50
Hej Lars
En plante som Physocarpus malvaceus "Pyso" vil være super til begge formål og når det skal gå lidt stærkt, skal du holde området rent i år og få fat i planter der er 3 år til november, ofte vil de så være tæt på en meter i højden og med mange grene derudover. De skal købes som barrods læhegnsplanter for at du ikke bliver flået rent prismæssigt og kniber det at finde dem, kan jeg også hjælpe med det. Det er nok for langt ud i fremtiden, hvis du selv skal lave dem, men ellers er de nemme at lave, både som træagtige stiklinge eller halvforveddede.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kæmpe pileurt