Forum

Hvordan dyrker man kakao herhjemme?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. juni 2016 kl. 18.33

Her sidst på sommeren får jeg nogle friske kakaobønner, direkte fra Fillipinerne, som jeg har tænkt mig at prøve at så. Men da det er en tropisk plante, skal den jo nok stå indendørs resten af livet.

Desværre har jeg ingen erfaring med denne plante, så jeg vil blive rigtig glad for alle gode råd om hvordan jeg gør og hvad jeg skal passe på med.

Mvh. Ayoe ;-)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. juni 2016 kl. 19.39

Prøv at læse denne gamle tråd fra svar 21 og fremefter. Den giver svar på nogle af dine spørgsmål.

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/4703.html

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. juni 2016 kl. 19.56

Jeg takker for linket Anne-Grethe. ;)

Jeg har nu læst det..... problemet er, så vidt jeg kan forstå bl.a., at kakao skal have en ret høj luftfugtighed og spiretemperatur - men der var ingen besvarelser på præcis hvor høj temp. eller hvordan man holder luftfugtigheden eller om det "skal" stå i et sydvendt vindue m.m.

Jeg tror dog ikke svampen der omtales er nødvendig, efter udsagnene derinde - men da det er en gammel tråd, kan det være at nogen har fået mere erfaring jvf. deres egne eksperimenter siden dengang. :)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juni 2016 kl. 21.29

Kender du dette:
www.icco.org/about-cocoa/growing-cocoa.html

Der nævnes temperaturforhold.

Og denne:

www.fao.org/docrep/006/AD220E/AD220E01.htm

Har googlet lidt og bl.a. på youtube set to gutter så friske frø hentet direkte fra frugten.
www.youtube.com/watch?v=K0bO_l7NBg4

Det ser ud til at hemmeligheden måske ligger i friske frø og de øvrige forhold ikke er specielt kritiske?

PS
Jeg smager gerne din første chokolade :)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 30. juni 2016 kl. 21.32

Prøv at ringe til Bjarne ((Barney) .Han havde held med at så nogle frø for nogle år tilbage og det var uden brug af svampen.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. juni 2016 kl. 22.17

@Tom - det var nogle ski.. gode links! ;)

Fandt iøvrigt et link mere, der fortæller noget mere om planterne og pasningen af dem.
www.youtube.com/watch?v=ZRmx1_vWxEo

Men kan se, at min kammerat skal behandle dem specielt og først plukke dem og pille kernerne ud dagen før han tager hjem til DK - jo friskere jo bedre åbenbart. :)

@Søren D
Det vil jeg muligvis gøre, når jeg har fået dem hjem. Tak for ideen. ;)

Nyt svar til emnet »Hvordan dyrker man kakao herhjemme?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan dyrker man kakao herhjemme?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider