Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2016 kl. 14.05
I år lykkes mine kartofler i kartoffelpot (4 stk. med "æggeblomme" kartofler). Men jeg har svært ved at skille spand og potte fra hinanden. Det ved jeg, at mange andre end jeg har, for Karna Maj efterlyste også en nem metode til at skille potterne ad. Jeg har nu sat 2 kiler i randen af hver potte, så man nemmere kan tage dem ud. Jeg forstår ikke, hvorfor producenten har gjort potterne så stramme i forhold til hinanden. Det ville have været nemt at give lidt mere spillerum mellem potterne - eller at sætte noget under bunden på den inderste potte. Jeg har nu sat et par kiler i kanterne på potterne - og overvejer at tape dem fast med Gaffa Tape. Når der er lidt spillerum mellem potterne lider kartoflerne heller ikke overlast og bliver skrabt langs siderne.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2016 kl. 21.52
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2016 kl. 22.46
Hej Frank
Det virkede også udmærket med en omvendt plastikskål i yderste potte. I mellemtiden har jeg i vinter brugt skålene til noget andet :-) nemlig til underskåle under mine fuglefoderspiraler til at opfange spildte frø. De kostede omkring en tyver stykket, så jeg var for nærig til at købe nye i år. Sidste år havde jeg jeg ingen held med aspargeskartoflerne. I dag har vi spist de første "æggeblomme" kartofler, som var utrolig fine og uden mindste antydning af skurv. Men jeg var træt af at knække fingre på de genstridige potter.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 20. juni 2016 kl. 9.24
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2016 kl. 9.50
hej Franciska
Det kan der være noget om, men teknisk set er potterne ikke optimalt konstruerede. Det ville fordyre dem, hvis der var en 3. Potte af netmateriale, som kunne holde jorden tilbage. Man kan jo heller ikke undgå at der drysser jord ud, når man graver sig ind til kartoflerne. Måske har det også noget at gøre med at kartoflerne ville få lys ned langs siderne. Det problem kunne så klares ved at inderpotten habde en større vulst foroven. Den kunne så også være "håndtag".
Når det er så svært at tage inderpotten ud, kommer man nemt til at beskadige kartoflernes toppe.
Ingeborg
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kartoffelpot – nemmere udtagning