Forum

Ujævn græsplæne.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper Enemark, 9. maj 2016 kl. 12.58

Hej Folkens.

Vi købte juni sidste år et nyt hus, græsplænen har fået OK fat, og der er kommet fint med græs op over det hele.. Plænen er dog blæsende ujævn..

Hvordan retter jeg det pænest ud?

tænker 10-15 cm harpet muld, udjævning med tromle og efterfølgende græs såning? er jeg helt ved siden af?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 9. maj 2016 kl. 17.19

Hvis du smider 10-15cm muld på så har du ingen græs.
Og så starter du forfra med græsfrø og venten på den bliver tæt.
Med en tør sommer skal du så også vande.

Hvad jord har du?
Mvh

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. maj 2016 kl. 17.24

Ja, jeg synes du er helt ved siden af - har du prøvet regne lidt masse på dit eget forslag :) ?

Har du et billede af plænens tilstand?

3 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2016 kl. 19.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. maj 2016 kl. 20.21

Mon ikke han har tænkt 1 - 1,5 cm ? .Men fik skrevet noget andet .

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. maj 2016 kl. 9.00

Hvis det er huller eller buler på mindre områder, har jeg gjort følgende:
Markeret området med pinde, skrællet/ gravet græstørven af, "pakket" en blanding af sand og muld på stedet, alternativt gravet lidt jord af og har lagt græstørven på igen. Hvis ikke du vil vande, må du vente til en regnvejrsperiode. Samtidig kan du så lidt græs i sprækkerne. Jeg har ingen tromle, så jeg trådte bare græsset fast med "trin på stedet" ....... Med god musik i øret :-).
Min græsplæne er også i år ved at blive rigtig flot igen.
Ingeborg

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Enemark, 10. maj 2016 kl. 10.46

Hej.

Tak for alle svarene.

Skal nok lige tage et billede af plænen så i kan se hvad jeg mener.

Min tanke var egentlig og køre ned og hente et par vognlæs harpet muld og dække hele plænen til og "starte forfra"

Men overordnet set så er mit problem at jeg har en række huller visse steder i plænen.

Kan løsningen være blot at købe almindelig muld, og sand, blande det sammen og fylde efter med?

Hvis jeg kan det, vil jeg tro at jeg kan slippe med at købe 2-3 sække muld i have centeret og noget sand.. Vil bare gerne have en pæn plæne.. er træt af huller osv.

Det jord som vi har der, er ler / sand jord. Så nogen steder har det haft meget svært ved at få fat, og andre steder vokser det helt vildt med græs..

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. maj 2016 kl. 21.53

@Kasper.
Der er forskel på en pæn og så en jævn græsplæne.
Og jævnheden på en græsplæne er relativ.
Jord bevæger sig og en plæne vil altid blive mere eller mindre ujævn med årene.
Selv anvendte jeg grus, da jeg for nogle år siden rettede en stykke op. Men den blev såmænd ikke meget mere jævn af det.
Med mindre hele plænen ligges om tror jeg det er vanskeligt at få den som en boldbane til en superliga kamp.
Men det betyder så ikke, at plænen ikke er pæn.
De første klipninger iår, med højeste stilling på plæneklipperen får den godt nok til at se forpjusket ud.
Men efterhånden bliver den tættere og tættere.
Første klipning foretog jeg for en måned siden og stiller plæneklipperen én tak ned om måneden.
Godt græs på plænen gør, at ujævnheden ikke ses og kun mærkes i mindre grad.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. maj 2016 kl. 23.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. maj 2016 kl. 12.51

@Frank Chr.
Nu har jeg ikke prøvet med soldet kompost.
Det er da et lidt svært spørgsmål.
For hvad består ujævnheden af?
Er det 5- 10 eller 30 mm. og er stederne der er sunket (eller hævet) 10 m2 elller en enkelt kvadrat meter?
Det er muligt, at soldet kompost (men hvilken finhed ;) giver en pænere plæne. For selvfølgelig er det vigtigt for resultatet, hvad man forsøger at jævne sovsen med.
Men det er nu også min erfaring, at mange klipper plænerne alt for kort og alt for tidligt og ikke mindst alt for kort i perioder, hvor solen skinner fra en skyfri himmel.
Jeg går ud fra, at græsset har godt af sol og med kort græs fanger det lidt sol (foruden jordbunden hurtigt tørre ud).
Får græsset lov til, især her i foråret hvor vi ofte har perioder med masser af sol og lidt nedbør, at gro højt bliver plænen sundere resten af året.
Men det er blot en trosberetning.
Om det forholder sig sådan har jeg ingen referencer til.
Og så skal jeg til efteråret forsøge mig med nogle millimeter soldet kompost.

10 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. maj 2016 kl. 13.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. maj 2016 kl. 13.52

@Frank Chr.
For nogle år siden havde vi en del overskydende jord fra opgravning, hvilket passede os godt da vi skulle have højbede (30- 50 cm. høje).
Rense jorden for sten og blande den med kompost forekom uoverstigeligt. Der var tale om flere kubikmeter.
Så lavede jeg et sold der vil noget ;) !
www.havenyt.dk/forum/kommentarer/11162.html#e95227

12 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. maj 2016 kl. 15.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 12. maj 2016 kl. 22.31

@Frank Chr.
Min første overvejelse gik på at bore huller.
Af en eller anden årsag sprang jeg det over. Sikkert fordi jeg fandt ud af, at antallet af huller blev for voldsomt (udlægning, borslibning).
Skulle jeg lave den idag havde jeg nok også lavet en si på den yderste del af tromlen (to tre mindre måske).
Det vil sikkert kunne mere end halvere den tid det tager at fylde en trillebør.
Men på et tidspunkt får jeg vel tid til at modificere slaget.
Og så skal jeg have indrettet kompostpladsen bedre, så der bl.a. også kan stå en trillebør foran slaget.
Det er her grene falder ud efterhånden som der er for mange i. Men også meget leret jord i kugler falder ud (hvis jeg ikke har grus at blande i). Stod der en trillebør her, kunne det hele blot tippes i den tomme kompostbeholder.

Men du skal glæde dig til den. Et fantastisk haveredskab!

Iøvrigt var min allerførste ide en vandret liggende roterende trådtragt.
I den ene ende blev komposten smidt i og undervejs blev jorden siet fra og i hullet i den anden ende kom så grene m.m. ud.
Men konstruktionen er noget besværlig når man ikke har et maskinværksted til rådighed og cementblanderen fungere upåklageligt (og endnu mere når den er modificeret med større si areal).

14 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. maj 2016 kl. 23.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. maj 2016 kl. 7.45

@frank Chr.
Nej. Jeg har ikke skåret vingerne af.
Min overvejelse går på, at de er med til at slå jordklumper istykker. Men også, at de er med til at knække og slide på grene og kviste.

Og så har jeg helt glemt at fortælle om overvejelserne om bæredygtighed. Det er meget lidt strøm en sådan blandemaskine anvender og fremfor kasserer de brugte kan de så anvendes til dette formål.
Med lidt erfaring i "jordfremstilling" (og en velindrettet kompostplads) bliver det helt unødvendigt at købe f.eks. spagnum.
Ingen moser der skal spoleres og intet spagnum der skal pakkes i plastik og transporteres hundredevis af kilometer.
Jeg bruger ikke "kommunekompost" fordi jeg er utryg ved renheden. Men slaget vil være ideel at blande den med havejord, blade osv.
Men det ved du nok tilstrækkeligt om.

Der kom to kategorier blandt vennekredsen da jeg præsenterede maskinen ved en fest:
Dem som rystede på hovedet når de så den og dem der er dybt misundelige og på stedet bestilte en (men jeg bor i et villakvarter og ligefrem producere dem vil være for voldsomt. Og jeg har heller ingen egnet plads på grunden til opmagasinering og produktion af denne type slag).

Det du skal være opmærksom på er selvfølgelig, at tromlen skal bevare en hvis styrke. Men jeg går ud fra at du har erfaring/ideer om sådanne forhold når du går igang med et sådant projekt.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2016 kl. 8.10

Jeg bliver altid lidt ked af det, fordi mange fine tips og opfindelser forsvinder i tråde, hvor man ikke kan genfinde dem. Prøv at lave en ny tråd, eller kan vi få et emne til den slags gode råd? et emne der hedder "Tips og tricks"?
Sådan en blander vil jeg gerne have til "moders svage kræfter", efter at jeg som en anden hane har stået på min kompostbunke for at stikke om og sortere.
Ingeborg

17 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 8.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. maj 2016 kl. 10.43

Ingeborg, oppe i menuen er der et emne, der hedder tips og ideer.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 14.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. maj 2016 kl. 21.28

@Frank Chr.
Det lyder som om det er, som det skal være på din genbrugsplads.
Men jeg er nu stadig utryg ved den kompost.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 22.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Ujævn græsplæne.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ujævn græsplæne.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider