Skrevet af: L. Ditlev, 30. marts 2016 kl. 9.34
For 2 år siden købte min mand og jeg hus. Dejlig stor have, med mange rhododendron i, og nu efter 2 sæsoner er jeg ved at have styr på hvad der er i haven (den har ikke været passet i en del år før vi overtog den) og inde imellem nogle af de store rhododendroner står der en mørk violet magnolia / tulipantræ. (Se billed).
Det er ca 1,5-2 meter højt og jeg ville frygtelig gerne have det flyttet. Jeg skal have flyttet nogle af de store rhododendroner der står omkring den også så de får mere plads, men kan den holde til det? Og er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på. Lige nu er den placeret så den ikke får så meget sol, men det er mest de andre buskes skyld.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. marts 2016 kl. 20.08
Det ligner Magnolie Susan med de bananformede violette blomster.
Du kan flytte den nu med en god klump. Husk at bundvande inden I begynder at grave om planterne.
Rhododendron bruger rigtig meget vand her om vinteren.
Der er garanteret knastørt et spadestik nede.
God arbejdslyst.
Anne Marie
Skrevet af: L. Ditlev, 30. marts 2016 kl. 23.02
Tak for svaret.
Tør jord er ikke vores store problem. Vi har blankt vand et spadestik nede - bor ca 70 meter fra Randers fjord.
Vil det sige at de gror meget lig rhododendronerne, altså med en rodklump tæt på jordoverfladen? Eller er de anderledes?
Skrevet af: L. Ditlev, 30. marts 2016 kl. 23.03
Undskyld det skulle ha stået 370 meter. Ups.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 31. marts 2016 kl. 9.25
Nej, tulipantræet har tykke hvidlige kødede rødder, som let brækker under opgravning. Roden går ikke ret dybt, men mere i bredden, så flyt den helst på en pressening e.l. så jorden kommer med til det nye hul.
Den kan ikke lide stående vand, så nabobuskene har nok sørget for drænet. De trives jo fint.
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Flytning af magnolia /tulipantræ