Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 19.29
Sidste efterår ville jeg gerne have et svar på spørgsmålet om det kunne gå an at give græsplænen gødning sidst i september/først i oktober. Svaret var NEJ, det skulle jeg ikke, fordi græsset ikke havde brug for gødning og væksten var ophørt.
Hm........ Det tænkte jeg lidt over og gødede så alligevel et lille stykke, som jeg markerede i alle 4 hjørner. I dag kan jeg se, at dette stykke er næsten fri for mos, i modsætning til den øvrige plæne. Jeg valgte endda med vilje et stykke, som ligger i skygge det meste af dagen.
Jeg tror virkelig at alt det med PLEJER også i havebrug trænger til en revurdering og at man ikke altid kan gå ud fra, hvordan det har været for år tilbage, hvor vi havde rigtige vintre og somre.
Der er kommet kontra meldinger på rigtig mange områder af livet, f. eks. sundhedsvæsnet, hvor det længe har været kendt at børn under 1 år ikke må få honning.
I dag har jeg igen vertikuleret min store græsplæne - eller en lille del af den, selvom nogen har frarådet det, blandt andet fordi ukrudtet ville spire før det nysåede græs. Det kommer vel også an på temperatur og jordbundsforhold. Jeg tænker sådan: Nu har jeg en græsplæne, der ser herrens ud, men har luft til det bestående græs. Kommer der sne i påsken, vil jeg give kalk og en smule gødning. Når det bliver lunere vejr - over 7 grader, vil jeg efterså græs.
Iøvrigt er det også ifølge den nye videnskab YT at tromle sin græsplæne.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2016 kl. 20.14
Vedrørende tromling af græsplænen og "nyeste videnskab" - har du et link?
Skrevet af: H. Christensen, 19. marts 2016 kl. 20.22
Det vil jeg også gerne se.
Det sidste nye forskning fra USA (har næsten lige været på kursus) viser store fordele med rulning/tromling med en let rulle, dog ikke på lerjord.
Vil dog give Lone Brems, var det vist, at man ikke skal gøde efter 1 september.
Det gælder kun kunst gødning.
Kompost eller bio gødning gør ikke noget.
Naturen skruger op og ned for det den skal bruge med temperaturen.
Mvh
Skrevet af: Anne Demant, 19. marts 2016 kl. 20.56
Det med ikke at tromle husker jeg bl.a at have læst om her på siden, en artikel af Sten Porse.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 21.31
www.havenyt.dk/spoergsmaal/graesplaenen/4156.html
Så vidt jeg husker, skrev Sten Porse også om at indlade tromling i flere andre artikler vedr græsplæner.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 21.32
indlade = undlade
Undskyld
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 21.49
www.havenyt.dk/spoergsmaal/graesplaenen/16376.html
Så er det vist slået fast.
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 19. marts 2016 kl. 21.57
Jeg har respekt for Sten Porse's mening.
Men det var der ikke meget videnskabelige forskning i.
Jeg tromler hver gang jeg klipper og kan kun se at det har en god indvirkning på græsset's kamp mod mosset.
Men det skal være en let trommel.
Min vejre 48 kg.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 21.59
Tom Andersen har også skrevet om emnet i 2014.
www.havenyt.dk/forum/kommentarer/12942.html
Sjovt nok er der ved samme kommentar også et svar fra en herre som har brugt efterårsgødning på sin plæne med godt resultat. Samme resultat, som jeg er kommet frem til trods dårlige odds fra andre HaveNyt brugere.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2016 kl. 22.38
Ja, det har jeg sørme også - sjovt nok har jeg samme erfaring endnu m.h.t. at tromle regnormens tuer :-)
Jeg tror roligt, at vi kan konkludere, at der er mange forskellige erfaringer og at vi hver især bare skal fortsætte, som vi lyster.
Jeg har f.eks. Bellis og Mælkebøtter i plænen og undlader med vilje at bekæmpe dem intensivt. Jeg fjerner manuelt, når der er større områder, hvor græsset helt er på vej ud og lader dem ellers vise deres smukke sider og fletter blomsterkranse med børn.
Med andre ord, en plæne, som H. Christensen har onde drømme om :-)
På trods af forskellige holdninger og erfaringer, er det da interessant at udveksle disse og så gøre som hver især finder bedst. Personligt vil jeg aldrig komme til at gøde plænen om efteråret, og skal jeg pludselig bruge min plæne til minigolf eller kroket, vil jeg slå ørerne ekstra ud, når H. Christen taler :-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 22.56
Hvis vi fortsat får så milde vintre, vil jeg bestemt give græsset mere at leve af i efterårssæsonen. Sidste år har jeg kun gødet een eneste gang i maj eller juni måned og det har været alt for lidt i forhold til den mængde regn der var i de følgende måneder. Jeg har slet ikke tænkt i "udvaskning". I år vil jeg gøde mindst 3 gange. Vertikuleringen eller sammenrivningen er ingen spøg, når jeg er alene om det, mens manden ikke må løfte tungt ..... eller støvsuge. :-) . Jeg udnytter det tørre vejr, hvor det ikke har regnet de sidste 12 dage. Hvem ved, når plænen er tjenlig igen senere.
Den der intet vover - intet vinder :-)
Ingeborg
ps. Jeg har heller ingen tromle, men overvejede at købe en, før jeg heldigvis læste minus tromle artiklerne.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. marts 2016 kl. 7.44
det meste af det kunstgødning som udstrøs om efteråret udvaskes og havner i grundvand eller vandløb uanset hvem som mener det modsatte og det er miljøsvineri
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. marts 2016 kl. 8.54
Så savner jeg lige en forklaring på, hvad mit græs så har levet af de to - tre måneder det groede og måtte klippes næsten helt til jul?
Selvfølgelig skal planter, hvor væksten er stoppet ikke have gødning om efteråret. Mit græs har været svækket, så mosset rigtig kunne tage fat. Det har jeg da et tydeligt bevis på i mit prøveareal på 20 kvadratmeter, som har fået gødning, og hvor der er græs i fin vækst uden mos.
Iøvrigt giver jeg overhovedet ikke gødning i bede rundt omkring, udover kompost og grøndækning. Roserne får en håndfuld Animix.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. marts 2016 kl. 9.03
www.thisoldhouse.com/toh/article/0,,198603,00.html
Andre lande, andet klima. Men vi har jo næsten haft engelsk klima denne vinter. Helt hen i vejret er det man gør i England vel ikke?
Ingeborg
ps. især har jeg lagt mærke til gødningens sammensætning. Vi kan vist ikke købe gødning med den sammensætning, men dog tilstræbe formlen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. marts 2016 kl. 9.15
citat:"Make your fall application to the lawn about October 15, while grass still is green and while 2-3 weeks remain before the ground freezes. If you have very sandy soil (uncommon in the metro area except along South Platte and eastern areas) do not fertilize later than late September, as nitrogen leaches readily through sandy soil, especially during winter months, and will contaminate ground water. On sandy soils, it's best to use "slow-release" nitrogen fertilizers such as organics, IBDU, or sulfur-coated urea, to reduce potential for groundwater contamination."
citat slut.
citat fra
www.colostate.edu/Dept/CoopExt/4dmg/Lawns/mythwint.htm
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 20. marts 2016 kl. 10.02
Tak Tom
Og hvis jeg skulle finde på at anlægge andet en græs skal jeg nok spørge dig.
Med 9000m2 græs har jeg også andet en en lækker tæt (næsten) ukrudts fri plæne.
Og græs er nu det samme om det er en golfbane, engelskplæne eller en alm dansk græsplæne.
Det hele handler om hvor meget arbejde man giver det.
Ingeborg
Du har haft et godt resultat med at gøde sent og skulle klippe græs helt til jul.
Det er så ikke naturligt at græs vokser så sent, det gør det pga et overskud af kvælstof.
Det har jeg også set på golfbanerne for en 10år siden men vi kunne også se at med en lidt mere normal vinter blev det hele ædt op af svamp.
Så i dag gøder vi hele vintere med alt andet en kvælstof.
Golfbane græs er en videnskab så vi har fler forsknings organisationer i ryggen.
Især amerikanske, engelske og nordiske.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. marts 2016 kl. 13.13
Ja, men jeg har desværre lidt vanskeligt ved at skelne mellem hvornår du skriver om GREENKEEPING rent professionelt og hvornår du skriver om vedligeholdelse af en normal familiegræsplæne i 4 cm klippehøjde.
Nu skriver du så også at du hele vinteren gøder med alt andet end kvælstof. Hvad er så formålet med det?
Det, der tæller for mig er en så arbejdsfri pæn græsplæne som muligt.
Ingeborg
ps. hvis det var dig, der rådede til at klippe diagonalt i stedet for retvinklet, siger jeg tak for tippet. Det sparer en del arbejde ved vertikuleringen
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. marts 2016 kl. 15.24
Generelt tror jeg, i takt med den globale opvarmning, at vi de kommende år vil opleve at skulle justere på vore fremgangsmåder og vaner pga de højere temperaturer.
Men, med mindre polerne forskyder sig, vil der stadig, desuagtet varmere vintre, være store forskelle i lysmængderne sommer og vinter, derfor lader jeg vores græsplæne have fred fra sidst i september til hen i april, for at den kan få sin hvileperiode.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. marts 2016 kl. 19.52
At græs skulle være det samme undrer mig. Vil det sige at det det er for at narre forbrugerne at der findes mange forskellige græsfrøblandinger? Står du ved den påstand H. Christensen?
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 21. marts 2016 kl. 16.29
Det er ikke for at narre, men hvad og hvor og hvad til man vil bruge sit græs.
www.turfgrass.dk/sites/turfgrass.dk/files/uploads/documents/forskning/forskning_forsog/graes/grasguide_engelsk_v1.pdf
Det er noget man kan bruge hvis man har skygge, lav klippe højde, græssets farve (sommer og vinter) hvormeget vand osv.
Der findes også lister hvor frøproducenterne bliver sammenlignet mod hinanden.
Der findes sorts lister inden for næsten alt, stauder, orkideer osv
Og ja det var mig der skrev at jeg vertikalskære diagonalt.
Det har jeg også lært på golfbanen.
Mvh
Skrevet af: H. Christensen, 21. marts 2016 kl. 16.56
Og hvis man vil se hvem der sælger og hvornår de er testet.
sterf.golf.se/Media/Get/1973/sorter-af-planegras-til-danmark-2015.pdf
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. marts 2016 kl. 17.24
H.Christensen
Du skrev:
Citat: "Og græs er nu det samme om det er en golfbane, engelskplæne eller en alm dansk græsplæne."
Enten har du udtrykt dig forkert - eller også har jeg forstået det forkert, nemlig at græs er græs. Bil er jo heller ikke bil. Nu skal vi ikke tæske langhalm på det, men sådan læste jeg din besked.
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 21. marts 2016 kl. 17.31
Har nok udtrykt mig forkert.
Som du kan se i det links fra turfgrass så er det de samme græsser der bliver brugt.
Om det er rødsvingel, hvene eller rajgræs.
Hvis du så ser i det links fra Sterf kan du se om det skal være en polo eller en passat.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. marts 2016 kl. 17.39
Hej H. Christensen......... jeg skal bruge reperationsgræs, så det bliver en Brugtbil :-). Tak for svarene. Nu må vi se, hvilken græsplæne jeg kan præsentere om et par måneder.
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. marts 2016 kl. 21.31
I vor landbohave på flere tusind m2 græsplæne har vi aldrig gødet eller fjernet græsset. Der er skygge og sol. Mest sandjord og en stribe ler. Vi slår sidste gang til jul, hvis det er nødvendig, og der ligger mange blade.
I løbet af vinteren vokser mosset over græsset, især hvor klipperen ikke har kørt.
Nu tromler vi alle plæner med en marktromle(ringtromle) et par gange, og i løbet af april visner mosset og græsset bliver flot grønt igen.
Det har vi praktiseret de sidste 10 år, og det virker hvert år.
Alle de ituklippede blade tager regnormene sig af.
Det er ikke en golfbane vi har som plæne.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. marts 2016 kl. 18.50
Tak for svaret Anne Marie.
Du har en lidt anden professionel tilgang til emnet ..... og redskabet = ringtromle end de fleste af os. En ringtromle har jeg da set på marken, men aldrig i en parcelhushave. Jeg fornemmer en betydelig forskel, sammenlignet med en ting nandfyldt tromle eller en cementtromle. Deri ligger måske din succes med at tromle mosset væk?
ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. marts 2016 kl. 18.52
åh nej, disse stavefejl fra en ipad. Jeg mener en tung vandfyldt
tromle og ønsker mig en redigeringsknap.
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. marts 2016 kl. 20.34
Godt man har et alm.tastatur;o)
Hver ring trykker ikke så meget som en glat tromle og er meget skånsom over for græsset og det's rødder, men tager fuldstændig pippet fra mosset.
Vi har lavet en ringtromle på 80 cm bredde, som graveren låner til kirkegården. Den er ikke større end en plænetraktor kan trække den.
Vi bruger den smalle til græsstierne, som vi har mange af og den brede på de åbne arealer i haven.
Vi opdagede effekten ved at iagttage stierne, hvor klipperen kører i samme spor: der var ingen mos her om foråret hvor hjulene trykker.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Tom Andersen, 23. marts 2016 kl. 21.40
Umiddelbart skulle man mene, at trykket bliver højere ved en ringtromle, idet arealet af trykfladen bliver mindre indtil alle ringe er trykket i bud og trykket må da modsvare en glat tromle eller?
Nå, det er nok ligegyldigt i praksis, hvilken tromle det er, min egen manuelle, glatte havetromle fyldt med sand virker også :)
Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 24. marts 2016 kl. 8.31
Hej allesammen.
Okay, jeg blev lidt forvirret over at læse alle de kommentarer. :) Er der en som bare kan fortælle mig, hvornår i bruger tromlen fra og til for at få mosset væk?
På forhånd tak
Mie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. marts 2016 kl. 8.47
Hej Mie
Jeg forstår godt din frustration. Det er jo netop det, jeg ville postulere med mit indlæg, at nogen professionelle mener eet, fordi det er deres erfaring, mens andre mener det modsatte.
derfor må man gøre sine egne efaringer, blandt andet fordi vore forudsætninger med hensyn til jordbund, beliggenhed, græsart, formål med græsplænen osv ikke er de samme. Endelig har de senere års varme vintre og våde somre også indflydelse på "hvad vi plejer at gøre".
Mange svar kommer også fra professionelle, som har helt andre maskiner til rådighed.
Jeg tror ikke på at man kan tromle mos væk helt uden anden indsats.
Derimod har jeg ikke vertikalskåret eet år, men gødet både i maj og sidst i juni, hvorefter mosset var væk. (NPK med forskelligt fosfor indhold). Det har jeg så i de senere år undladt i økologiens navn, med masser af svækket græs og mos tilfølge.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 24. marts 2016 kl. 9.00
@Mie
Hvis du tilstræber en økologisk have, så har du svaret i indlæg 24.
Mos om vinteren og græs om sommeren - sådan er det og kan du leve med det, har du masser af tid til sjovere ting i livet :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 24. marts 2016 kl. 9.38
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. marts 2016 kl. 10.21
Det er nu, som jeg skrev, at vi tromler 1.gang.
Jorden må ikke være for våd, for så bliver den komprimeret og græsrødderne kan komme til at mangle luft.
Ej heller for tør for så er mosset for tykt et lag.
Vi tromler ca om en måned igen.
Og er vi ikke tilfredse med plænen får den en gang til i maj.
Vi bruger aldrig kemi eller gødning på græsset.
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mange erfaringer er ikke aktuelle mere