Forum

Har jeg dummet mig?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 19. marts 2016 kl. 18.07

I forbindelse til overgang til nye skraldesystemer, fik jeg nogle ståltrådsstativer i overskud. Dem fyldte jeg sidste år med skiftevis blade og plæneafklip. Så rejste vi til Spanien for vinteren, og jeg var sikker på, at der var den fineste kompost når vi kom hjem. Men bladene er helt uforandrede, tørre og brune, jeg har prøvet at vande det, men vandet løber ud, uden at gennemvæde massen.
Hvad gør jeg nu??
Jette

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2016 kl. 18.25

Ståltrådsstativerne er uegnede til at kompostere i. Som du har erfaret, er de mere til en tørreproces end en kompostering, da de er alt for åbne.

Søg på kompostering her på havenyt og du vil finde frem til et system der passer ind i de muligheder du har, f.eks. pladsforhold.

Jeg selv bruger en hjemmelavet kompostbeholder med 2 rum a knap 2m3. De er åbne i toppen og fronten består af en aftagelig tremmelåge ellers er de helt lukkede.

Engang varmekomposterede jeg, men nu laver jeg kold dovenkompost, som passer til mit temperament :)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 19.08

Jeg vil tro at du bare kan sætte nogle plasticposer indeni - så tørrer det da ikke ud. Måske klippe et par ventilationshuller hist og pist.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. marts 2016 kl. 21.07

Jeg har gravet en (hullet) plastiksæk, som jeg har brugt til køkkenaffald i sådan et stativ, ned under et lag bladaffald og en pressening. Det har ligget der siden en gang midt på vinteren.
Skal gerne melde tilbage, når jeg hiver den frem igen.

Jeg har en anden sæk i stativet nu. Indimellem må jeg tilsåtte savsmuld eller tørre blade for at undgå forrådnelse, men for tørt bliver det aldrig.
Når jeg er så heldi at en forbipasserende rytters hest dropper "noget" ryger det også i.
Den nuværende sæk planlægger jeg at parkere i et mørkt hjørne af carporten og så se, hvordan det udarter sig.

På en eller anden kommunes hjemmeside, har jeg læst at en gennemsnitsfamileis grønne køkkenaffald, i komposteret form, er nok til at holde 75 m2 køkkenhave gødet.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. marts 2016 kl. 21.10

Jette, jeg ville fylde bladene i plastik sække, vande dem lidt, prikke lidt huller i så der kan komme luft til, gemme dem et mørkt sted og så måske bakse lidt med dem en gange i mellem for at "stikke dem om".

Alternativt bruge bladene og afklippet som brunt jorddække.

Nyt svar til emnet »Har jeg dummet mig?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Har jeg dummet mig?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider