Skrevet af: Eva S., 18. marts 2016 kl. 8.53
Jeg har en otte år gammel lavendelhæk. Den er blevet meget bar i bunden og jeg har et ønske om at den bliver tæt igen. Jeg er nervøs for, at jeg ikke kan klippe den langt nok ned, til at det ranglede forsvinder, hvis jeg kun klipper ned så der stadig er grønt.
Kan man grave den enkelte plante op og sætte den dybere ned?
Håber lidt det vil have samme effekt som når man stiklinge formerer, bare hurtigere?
Mvh Eva
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2016 kl. 13.03
Ja, du kan sagtens grave lavedel op og plante den dybere. Det fungerer fint for mig. Men husk rigtig klipning med 1/3 efter blomstring og 2/3 om foråret i april eller maj, når der ikke er udsigt til hård nattefrost længere. Skulle det ske, så dæk til med granris, eller plastik natten over.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 18. marts 2016 kl. 17.37
Min nabo klipper hvert år sine lavendler helt ned til 10 cm. over jorden, så der ikke er noget grønt. Selv om jeg fortæller ham at det klare planterne ikke, så er lavendlerne ligeglade og bliver flotte hvert år - men de kommer sent i gang.
Skrevet af: Eva S., 20. marts 2016 kl. 9.05
Tak for de gode råd. Jeg forsøger med nedgravning og hvis jeg løber sur i det bliver resten klippet ned, så må jeg se hvad der sker.
God påske
Skrevet af: Clara Andersen, 20. marts 2016 kl. 15.14
Ca. 17.-20. april plejer jeg at beskære lavendel. Da kan man se, hvor mange nye skud, der kommer ved bunden, og hvis der nye skud, kan du skære dem ned til 10 cm. Hvis der ingen nye skud er ved bunden, med kun friske skud længere oppe, er du nødt til at genplante dem dybere.
Vores vicevært har gjort ligesom Mogens´s nabo siden 2005, og lavendlerne har ligeledes klaret det fint. Det var fra 60 stiklinge, jeg lavede dengang, og kun 2 er gået ud. De står mod øst, ind mod en husmur.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ranglede lavendler