Skrevet af: Ronja Birch, 21. februar 2016 kl. 12.42
Hej
Jeg vil høre om der er nogen der har erfaring med at have krydderurtebeddet i kapilærkasser?
Har en travl hverdag med 2 små børn og jeg får så ikke vandet hver aften.. men ville meget gerne have persille, dild, estragon, rosmarin, timian og oregano. Jeg tænkte så at prøve at at så i kapillærkasser men er i tvivl om persille og dild f.eks. kan trække vand op selv..
Persille er jo en krig om at komme op, men kan jo tåle kulden, kan man så det allerede nu?
Skrevet af: Tilde P., 21. februar 2016 kl. 13.30
Næsten alt kan gro i kapillærkasser måske med undtagelse af gulerødder og andre lange rodfrugter. Det er intet problem med vandforsyning, da voksemediet selv suger vandet op, hvis det hele er lavet rigtigt fra starten.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. februar 2016 kl. 13.55
Jeg tror det bliver lige lovlig fugtigt for nogle af de arter du nævner. Er alternativet potter, eller har du en have?
Jeg vander stort set aldrig krydderurter som er sat direkte i jorden.
Skrevet af: Ronja Birch, 21. februar 2016 kl. 14.01
Hvad mener du med hvis det hele er lavet rigtigt.. ?
Skrevet af: Ronja Birch, 21. februar 2016 kl. 14.01
Du tænker her på estradon oh rosmarin ik?
Skrevet af: Tilde P., 21. februar 2016 kl. 14.15
Hvis du bruger plantesække, skal disse æltes godt igennem så der ikke er større faste klumper inden der laves hul i sækken.
Sækken lægges på kassen, og der skæres det fornødne hul ovenpå.
Derefter findes rørene i kassen, og der åbnes ned til rørene med en lang kniv.
Rørene fyldes med jord fra sækken, og det trykkes godt sammen i rørene med en knyttet hånd. Det kan næsten ikke trykkes for fast.
Hvis du synes, der nu mangler jord, fyldes efter med jord fra en anden sæk.
Hvis dette bliver lavet omhyggeligt, går det aldrig helt galt.
Skrevet af: Ronja Birch, 21. februar 2016 kl. 14.20
Okay tak.. kan jeg så kun så lige over hullerne, eller kan jeg skærer en større forkant og så længere fra hullerne?
Skrevet af: Tom Andersen, 21. februar 2016 kl. 14.30
En kapillarkasse, som Claus også nævner, tilbyder ikke særlig gunstige forhold for de krydderurter du nævner. Brug potter med alm. muldjord, hvis du ikke har have. Har du have, vil plantning i havens jord være langt det nemmeste at passe.
Har du ikke tid til at vande krydderurter i potte eller havejord, så skal du overveje at droppe det, for der fndes ikke ret mange afgrøder, som er nemmere.
I det hele taget er der mange ulemper ved kapillarkasser, pris, miljø og sygdom.
Skrevet af: Mette Lund, 21. februar 2016 kl. 14.31
Timian og rosmarin ville jeg plante ude i haven eller i potter. De kan godt tåle at tørre lidt ud. Du kan godt så persille nu, men det vil vare lidt inden det kommer op. Du kan også købe potter med persille, dele planten lidt op og planten den i plantesækken.
Skrevet af: Tilde P., 21. februar 2016 kl. 14.39
Jeg har et par kasser, som står ude med blomster om sommeren.
Hele toppen er skåret af sækken. Jorden i rørene er ikke skiftet de sidste 3 år, og jorden oppe i sækken kan skiftes efter behag. Også med alm. muldjord.
På billedet er de ikke ordnet endnu.
Skrevet af: Bent Nørgaard, 21. februar 2016 kl. 14.51
Jeg har vandet og vandet, brugt drypvanding ect i drivhuset på 10m2. Sidste år skulle det være anderledes. Op til start af sæsonen blev drivhuset grundvandet med vand fra regntønden, alle 1200 liter. Det gentog jeg med yderligere to gange hen over sæsonen. Alt overlevede fint.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. februar 2016 kl. 15.01
Jeg tænkte generelt på urterne fra middelhavsområdet. Timian, rosmarin og oregano af dem du overvejer. Dem ville jeg sætte forholdsvis tørt. Gerne i jord blandet med lidt grus. Måske kan det gå an i en kapilærkasse hvis du selv blander en god jord til det, men det vil jeg ikke anbefale hvis du har en have.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Krydderurter i kapillær kasser