Forum

Ormetårn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. februar 2016 kl. 6.05

www.offgridquest.com/green/how-to-build-a-worm-tower
For nylig faldtjeg over den ovenstående indretning. Umiddelbart tiltaler enkeltheden mig, men tænker om det virkelig duer, om ikke effekten kun vil være i nærheden af røret.
-Og så ville jeg nok foretrække betonrøret fremfor PVC.

Nogen kommentarer?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. februar 2016 kl. 10.46

Hvis den er stationær, vil min vurdering være, at du taber næringsstoffer på grund af den høje koncentration umiddelbart under og lige omkring røret. I reklamen er de lige vel positive nok m.h.t spredning af "ormejuicen" i jorden. Tror som nævnt, at det vil være langt mere koncentreret lige under og omkring røret.

Udnyttelsen af næringsstofferne og strukturforbedringen vil efter min vurdering være bedre ved at udbringe og fordele komposten manuelt i bedet.

Men det arbejde slipper man jo for, hvis man bruger metoden og det tror jeg nok er den drivende kraft bag et køb :)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. februar 2016 kl. 19.02

Næringsstofferne vil i høj grad blive holdt tilbage i røret. Der er jo lukket af for nedbøren så udvaskningen er minimal. De nærmeste planter vil selvfølgelig sætte rødder hen under røret, men jeg synes altså heller ikke det ser særligt effektivt ud.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. februar 2016 kl. 18.13

det kunne da være sjovt at prøve :) Jeg har i hvert fald de største og flotteste ukrudtsplanter omkring min nuværende lukkede kompostbeholder...

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. februar 2016 kl. 22.00

Tak for Jeres input. Det lader til, at I er nået frem til samme konklusion som jeg; -at det kun, hvis noget, er et meget begrænset areal omkring røret, der har glæde af ormenes møje.

Måske betyder det noget, at røret er placeret midt i et rundt højbed, med højst 1 m fra røret til bedets kant? På den måde bliver det "ormejuice" der "siver" standset inden det bliver fortyndet til en ubetydelighed.

@Tom, det er ikke en reklame, men en "how-to", man burde kunne lave det af genbrugsmaterialer.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. februar 2016 kl. 22.17

@Vibeke
Næ, det er da heller ikke min vurdering. Havde jeg haft den tro, ville jeg absolut heller ikke bruge tid på at svare dig :-)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. februar 2016 kl. 23.12

Ok, tak. Synes bare jeg måtte reagere eftersom du selv omtalte "reklamen".

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. februar 2016 kl. 7.04

Hvis du realiserer projektet, kan du melde tilbage med erfaringer. Bliver det et selvbyg kan du måske forberede en mulighed for st høste kompost fra bunden ud igennem en lem i siden. En hybrid...
Et eller andet sted skal ormekomposten jo placeres.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. februar 2016 kl. 22.01

Hvis jeg falder over et passende rør, kunne jeg godt finde på at forsøge.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 10. februar 2016 kl. 10.59

Først vil jeg sige, at jeg ikke selv har nogen som helst erfaring med ormetårne. Men jeg faldt over en engelsksproget artikel for et par uger siden, der omhandlede disse og forfatterens erfaringer og råd omkring disse.

Hans to hovedanker på disse tårne, var at dels er de ormetyper man bruger, ikke er nogen der graver sig ned om vinteren - dvs. at de i mange tilfælde ikke kan ovrevintre og derfor skal genstartes hvert forår. Og dels var den anden hovedanke, at komposteringshastigheden har mest med overfladeareal at gøre - dvs. at i stedet for at blive komposteret bliver det grønt man smider i disse rør rådden (lugter samt lokker rotter til) i stedet for at blive omsat, da ormene kun arbejder i et smalt bånd på få centimeter mellem jorden og komposteringsmaterialet.

Men ellers vil jeg gerne høre om dine erfaringer, hvis du alligevel beslutter dig for at teste konceptet. ;-)

Jeg smider lige linket ved også:
urbanwormcompany.com/worm-towers-right-idea-but-the-wrong-product/

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. februar 2016 kl. 7.47

Tak for input Ayoe, lyder helt fornuftigt det du skriver og får mig til at tænke på om ikke der bliver for iltfattigt i sådan et rør.

Lige pludselig forekommer ideen mig mindre god. :-)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. februar 2016 kl. 12.19

Som den lykkelige ejer og bruger af to kompostpladser, hvoraf den ene er med tre store rum samt 3 kompostbeholdere, finder jeg tanken om ormetårne meget upraktisk. Det skal være et meget stort tårn for at man bekvemt kan hælde sit grønne affald ned i det.
Hvis havens indretning var til det burde man i stedet stille en kompostbeholder op i et af køkkenhavens bede, og så flytte den hvert år - i dag står de jo skjult forskellige steder i haven.

Nyt svar til emnet »Ormetårn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ormetårn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider