Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2015 kl. 14.19
Jeg har indsamlet nogle frø fra min benved busk, som er en stor kugleklippet busk ca. 2 m i diameter. Jeg vil prøve at så disse frø, men kan det lykkes at få planter ud af det? Ville i så fald lave opstammede træer.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2015 kl. 14.19
Benved med frø
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 31. oktober 2015 kl. 14.59
Benved spreder sig lystigt i den danske natur, så det skal nok lykkes.
Du skal dog ikke regne med, at den arven den kugleformede krone - den må du selv sørge for.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2015 kl. 17.29
Tak Lars Holt
Nu, hvor du skriver det, har jeg i tidens løb rykket mange af de selvsåede op. Dengang vidste jeg ikke at de starter med at have firkantede grønne grene med hvide striber langs kanterne.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2015 kl. 18.01
Jeg har googlet benved og tror at min busk er er
" Euonymus fortunei var. vegetus med grønne blade. De er 2-4 cm lange, glinsende mørkegrønne, næsten læderagtige. vegetus slår selv rod. Den er meget velegnet som bunddække i busketter."
Sådan har de selvsåede ikke set ud, de havde firkantede grene og bladene var ikke læderagtige, men "tynde".
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 31. oktober 2015 kl. 18.15
Den benved, jeg taler om er Euónymus europaéus. Den er almindelig i den danske natur.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 31. oktober 2015 kl. 19.21
Ingeborg, din stedsegrønne benved sår sig sjældent. Den er nemmest at stiklingeformere.
Den alm. sår sig meget.
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2015 kl. 19.44
Tak Anne Marie.
Jeg har været inde på din hjemmeside og selvom du har mange forskellige benved, var der ingen stedsegrøn. Er den mere sjælden? Jeg holder den nede i kugleform, men har i sommer savet en armtyk gren af den. Grenene vrider sig en hel del. Busken er vel 40 år gammel på sit voksested.
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 31. oktober 2015 kl. 21.02
Nej, den er ikke sjælden. Meget brugt på stamme i krukker og på gravsteder.
Derfor er den røget ud af mit sortiment. Jeg må begrænse mig, så jeg har plads til de nye ting, jeg finder.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Benved fra frø?