Forum

Plantning af bøgehæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malthe C, 28. oktober 2015 kl. 11.09

Jeg står og skal til at plante bøgehæk (barrodsplanter) i den kommende weekend. Jeg er helt ny på området, men har læst lidt og kommet frem med følende fremgangsmåde:

1. Grav en 20 cm bred og 30 cm dyb rende.

De øverste 10cm af jorden er muldjord, resten er lerjord. Vil det være anbefalelsesværdigt at udskifte lerjorden med ny muldjord?

2. Sæt en plante i renden ad gangen og således at rødderne hænger frit, og fyld derefter jord i.

3. Jorden skal gå til samme punkt som på planteskolen. (Er det muligt at se på planterne hvor jorden har gået til?)

4. Fire planter pr. meter.

5. Træd jorden til omkring planterne.

Jeg har læst, at det kunne være en god idé at tilføje noget Mycoplant, en form for svampe, der skulle gavne rodnettet. Nogen erfaringer med dette?

Med venlig hilsen

Malthe

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. oktober 2015 kl. 12.15

1 . Bredden af renden har ikke den store betydning - det afhænger af din spades bredde. Dybden af renden afhænger af røddernes længde (herunder planternes størrelse).
2. Renden skal være så dyb, at rødderne kan hænge frit. Du skal have den bedste jord i bunden af rødderne - de skal jo vokse nedad. Du skal fæstne én plante af gangen.
3. Du kan se på planterne, hvor jordniveauet har og fortsat skal være.
Derefter OK, og vand så, så jorden kan pakkes om rødderne, selv om jorden synes fugtig i forvejen.
Dæk gerne jorden under hækken med blade. Svampemyselium findes i forvejen i en veletableret og velpasset økologisk have. Jeg ville ikke selv ofre penge på Mycoplant. Der er ca. 200 svampe, der trives sammen med bøg.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malthe C, 28. oktober 2015 kl. 12.32

Mange tak for svar Lars.

Med hensyn til jorden - hvis planterødderne skal eksempelvis 20 cm. under jorden, hvor dybt bør jeg så have muldjord?

Lige nu har jeg ca. 10 cm muldjord, hvorefter der er lerjord.

Mvh.

Malthe

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. oktober 2015 kl. 12.46

Når muldlaget kun et 10 cm (hos os er det ca 50 cm) bør du blande det op med kompost og grus, så det kommer til at fylde mere. Øverst kan du lægge det dårligere jord (eller grus), for der skal ikke gro rødder helt oppe i overfladen.
Grus har den fordel, at vandet let løber gennem og ned til rødderne.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. oktober 2015 kl. 16.59

Jeg ville løsne yderligere i bunden med en gravegreb, da lerjord kan fungere så vand ikke kan komme væk. Og så sopper planterne i deres fine plantehuller...

Ellers er jeg meget enig med Lars. God muld i hullerne, evt grus.

Også ville jeg være nærig med planterne 3 pr løbende meter. men det kan såmænd godt være at bøg er 4, de vokser trods alt ret langsomt.

Mvh
Tine

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. oktober 2015 kl. 17.41

Enig med Tine. Man skal naturligvis altid løsne jorden godt i bunden af et plantehuk/-rende.
Af og til tror man, at andre kan læse det uskrevne og for en selvfølgelige.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malthe C, 29. oktober 2015 kl. 10.22

Mange tak for svarene.

Jeg skifter lerjorden ud med muld og løsner jorden i bunden af renden. Evt et gruslag de sidste cm i toppen.

Hvor langt fra vejen kan man plante hækken? Den skal gerne så tæt på som muligt. 15 cm?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. oktober 2015 kl. 11.02

Hej Malthe en klippet hæk skal plantes med 30 cm. afstand til skel, en uklippet med 60 cm. til skel, men uanset må hækken ikke gro ud over skel mod offentlig vej eller sti. Henry G.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malthe C, 29. oktober 2015 kl. 17.47

Hej Henry

Det er på egen grund og ikke ved skel/offentlig vej :).

Jeg tænker på rødderne, og hvor meget de breder sig.

Jeg er også støt på et andet problem. Da jeg var ved at grave renden til rødderne, stødte jeg på en drænslange nede i jorden. Den er ca. 30 cm. under jordoverfladen og har en diameter på ca. 7 cm. Bliver det et problem i forhold til rødderne?

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. oktober 2015 kl. 18.07

Du spurgte, hvor tæt du må plante mod vej. Svaret er som Henry skriver, at hækken i udvokset tilstand ikke må nå længere, end til skellet.

Drænledninger har huller, så rødderne vil søge ind til vandet og stoppe drænledningen.
Det er en usædvanlig lille dybde drænledningen ligger i. Prøv at finde ud af, hvad den afdræner.

Hvis drænrøret går på tværs af hækken, kan du grave det frit et godt stykke til hver side, og omvikle det med en rodsikker membran. Husk, at det skal ned på plads igen, så der ikke kan danne sig en sø inde i slangen.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. oktober 2015 kl. 18.08

PS. rødderne må gerne gå ud under skel, både mod vej og mod nabo.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malthe C, 29. oktober 2015 kl. 21.17

Hej Lars

Tror vi taler forbi hinanden.

Der hvor der er vej/støttemur eller lign., bliver det så et problem hvis man planter for tæt på? Altså så rødderne ikke kan få lov til at brede sig?

Med hensyn til drænrøret. Det ligger op ad en støttemur. Det er ca. 35 cm. under haveniveau. Hvor dybt skal det graves ned, hvis det ikke skal blive et problem i forhold til rødderne?

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. oktober 2015 kl. 22.19

Hej Malthe
Man tramper ikke på jorden ovenpå planter der lige er plantet. Du vil hvis du trampen helt inde ved stamme, ødelægge nogle af rødderne, som på en ny plante er ganske tynde og ikke hænger godt fast. Regn vil få jorden til at falde passende til omkring rødderne og de har faktisk mere brug for luft omkring sig frem for at jorden bliver for kompakt.
Og så ville en god ide være at tilføre halvformuldede bøgeblade fra en bøgeskov (husk at spørge om lov) - for heri ligger mikronæringsstoffer som gør at bøgeplanterne kan optage næring. Det vil vare mange år, før de selv kan producere disse stoffer, for ofte flyver bladene væk fra små planter.
www.de-gamle-sorter.dk

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malthe C, 29. oktober 2015 kl. 23.03

Hej Boi

Tak for svaret. Det vil jeg så undlade at gøre.

Med hensyn til opsamling af svampene, har jeg hørt at man skal passe på ikke at få nogle skadelige typer med sig hjem?

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malthe C, 30. oktober 2015 kl. 11.55

Jeg har nu gravet hele renden, dog har jeg på den ene side, langs en støttemur førnævnte udfordring med et drænrør.

Jeg tænker, at jeg graver det dybere ned.

Mit spørgsmål er så, hvor dybt skal det være i forhold til overfladen? Det skulle jo helst ikke give problemer i forhold til rødderne.

Mvh.

Malthe

Nyt svar til emnet »Plantning af bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plantning af bøgehæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider