Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2015 kl. 18.49
Hej
Jeg har været rigtig heldig med at lave kompost i år. På 2 mdr. Med 1 omstikning har jeg fået lavet færdig kompost, bortset fra enkelte stykker tykkere grenstumper. Helt stolt over at det lykkedes med god varmeudvikling. Jeg har to beholdere af træ, ca. 1,5 x 1,5 x 1,5 hver, side om side. Den færdige kompost fylder nu ca 1/4 af den ene beholder og den anden beholder er ved at være klar til omstikning. Men hvorhen med "guldet" ? Jeg er mest stemt for at lægge det oven i den færdige kompost, så det kan blive omdannet der. Jeg kan nemlig ikke bruge den færdige kompost lige nu. Det må vente til efteråret. Er det ok at gøre sådan? Jeg har brug for den tømte beholder til en ny stak til varmkompostering.
Da jeg ingen køkkenhave har, vil jeg i efteråret lægge komposten rundt omkring i bedene.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2015 kl. 18.59
Hej
Desværre kom der ingen svar på mit spørgsmål. Det var måske også lidt ""dumt", hvis jeg selv skal sige det. I mellemtiden er jeg bare fortsat med at lægge oven i den ikke omsatte bunke. Varmeudviklingen er også god, men går i stå efter 8-10 dage med 60 grader i midten. Lugter også som at være på en bondegård! I går har jeg så bare lagt nyt græs- og grenafklip i små stykker ovenpå. Så har jeg hældt 70 liter vand oveni og i dag er varmen på ca. 37 grader. Jeg har som nævnt i mit første indlæg ikke mulighed for at stikke om, men roder rundt med en greb, når der kommer nyt på. Nye lag er ca 50 cm tykke og af forskellig struktur.
Jeg synes at det er vildt spændende at følge varmeudviklingen.
Er det ok, bare at lægge nyt ovenpå?
Iøvrigt var der nogen i forum som fortalte at afrevet mos kunne kompostere. Hos mig er mosset lagt ud på en skovsti .Der er også lagt græsafklip ovenpå, men mosset forbliver tørt, vattet og uden at vise tegn på fomuldning 4-5 mdr efter. Så nu river jeg mosset af igen og blander små portioner i den varme kompost.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 21.27
Med to kompost"beholdere", hvoraf den ene er færdig komposteret, ville jeg lægge den til side midlertidigt, hvis der ikke umiddelbart er brug for den.
Så ville jeg stikke den anden om på normal vis (i rum 1), og til slut lægge den færdige kompost i toppen. Så er den tilgængelig, når du får brug for den, og ellers med resten af bunken.
Jeg har tre rum på kompostpladsen.
Den ene er den færdige kompost, som vi tager af gennem året.
Den anden er komposten, der varmkomposterer. Den fylder jeg helt op så højt det er muligt (dobbelt så højt som afgrænsningen) og vander og blander med hønsemøg, så der er ca 1 m3 ny kompost, der kan varmkompostere. Når den er sunket til halv størrelse, er det ofte tid til at starte en ny varmkompost.
Den tredie beholder er samlebunken, hvor vi samler det, der senere skal blandes i rum 2 og starte en varmkompost.
Ja, og så har vi bunker rundt omkring til at udligne flowet i kompost.
Jeg bryder mig ikke om at køre gødning væk - kun, hvis der er for mange torne på.
Skrevet af: Clara Andersen, 22. august 2015 kl. 22.14
Færdig kompost, og så godt som færdig kompost, har jeg ofte kommet i brugte pottemulds sække, lukket til og gemt dem i havehuset, så er de klar til brug næste forår. De kompostere lidt videre i løbet af vinteren. Det vil være synd at komme det på jorden i efteråret, for kvælstoffet vaskes bare ud. - Det er kun halvkomposten, hvor du stadig kan se plantedele, der kan udbringes som jorddække i efteråret.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2015 kl. 8.48
Tak til både Lars og Clara for svarene.
Som Lars Holt skriver, har jeg også flere bunker til langsom formuldning i min " kratskov" som er anlagt bagerst i haven og følger den dybe motorvejsskrænt. I forvejen er motorvejsskrænten beplantet med træer og vi har så for 43 år siden plantet 3 rækker træer (seljerøn, birk og hassel samt fjeldribes) på den 10x35 m store jordlod vi kunne købe for 1 kr pr. Kvadratmeter, da motorvejsbyggeriet var færdigt. Dette stykke jord har vi udnyttet som beskrevet + plads til kombineret brænde/redskabsskur og en fin kompostplads til både varm og kold kompostering (grøn beholder til køkkenaffald) samt en stor regnvandstønde. .......... Her i "kratskoven" har jeg lagt kvasbunker og diverse bunker med haveaffald.
Desværre er der udsigt til at vi om nogle år igen må afgive denne ekstra jord, når motorvejen skal udvides til 3-sporet. Til gengæld vil der så komme læskærme.
@Clara - god ide at komme kompostjorden i sække. Jeg skal dog kun bruge komposten til at blande i krukkejord.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2015 kl. 8.52
Ps. Jeg mener ikke læ- men støjskærme. Arealet får vi tilbage, når vejen er udvidet, men min kratskov er væk!
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompost- ny bunke ovenpå færdig kompost?