Skrevet af: Erik, 27. september 2004 kl. 17.33
Hej Hvordan beskærer man frilands vindruer
Venlig hilsen Erik
Skrevet af: Anja PEdersen, 16. august 2005 kl. 13.53
Hvordan beskærer og passer man vindruer i drivhus?
Skrevet af: Dorte Pedersen, 27. juni 2006 kl. 15.23
Har ingen ide om det og vil derfor gerne høre mere.
Skrevet af: Helle Nielsen, 23. august 2006 kl. 12.03
Hvordan beskærer man min vindrue i drivhus den er ca en meter høj
Skrevet af: Karna Maj, 23. august 2006 kl. 12.57
Man kan ikke på nogle få linjer forklare, hvordan man beskærer vin. Derfor er det et af de emner, som man bedst sætter sig ind i ved at læse om det, hvor man også kan se tegninge og fotos.
Denne bog kan anbefales til at blive klog på at dyrke druer den kan sikkert lånes på biblioteket.
www.havenyt.dk/artikler/inspiration/boeger/450.html
I tidsskriftet Praktisk Økologi 6/2005 er der en god beskrivelse og tegninger af, hvordan man beskærer vin på friland. Artiklen handler egentlig om at dyrke vin espalieret hen over en meget stor sten, men for at lykkes med det, kræver det at man mestrer beskæringens kunst.
Tidsskriftet kan lånes på de fleste biblioteker eller købes ved henvendelse til info@praktiskoekologi.dk.
Skrevet af: Inga Elvira Jørgensen, 17. oktober 2007 kl. 21.55
Jeg har en vindrue der giver gode druer. Jeg ved dog ikke hvordan den skal beskæres eller hvad det hedder. Hvornår skal dette gøres og...?
Venligst Inga Jørgensen
Skrevet af: Jette G., 17. oktober 2007 kl. 22.56
På denne side kan du finde svar på dit spørgsmål:
www.udedanmark.dk/index.php?id=124
Med venlig hilsen Lily
Skrevet af: Børge Nielsen, 15. november 2007 kl. 12.04
Er der nogen ved hvor vinsorten zilga kan købes, helst i sønderjylland.
vh
børge
Skrevet af: Diana, 24. september 2008 kl. 6.51
Hvad er bedst at bruge som vinduer i et drivhus? Bare fordi nogle af vores glas er gået i vores drivhus og vi vil gerne have skiftet alle vinduer ud. Vi ved ikke hvilke vinduer at vindruen kan lide og gro under.
Hilsen Diana
Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 9.03
Det er lige meget. men glas er billige at indkøbe og udskifte, men isolerer ikke så meget som plexiglas. Men plexiglas bliver skørt efter nogle år. Men vinene er ligeglad, havd du vælger
Skrevet af: Svend, En Vinbonde, 24. september 2008 kl. 21.33
Søren, druerne er ikke helt ligelade om det er glas eller plexiglas. Der går mere UV. stråling igennem alm.glas. Plexiglas udelukker totalt UV. Hele vinplanten trives bedst under glas.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 22.06
Ok, så lærte jeg noget nyt. Men hvorfor kan vinen ikke vokse under plexiglas, når tomaterne og agurkerne kan?
Kan man ikke også risikere at planten tager større skade af glas (i værstefald) af den direkte
sol?
Skrevet af: Psykologen., 24. september 2008 kl. 22.46
Forholdet gælder faktisk for alle planter. De kan sagtens gro under plexiglas, men trivsel + udbytte bliver bedre under glas som holder lidt af UV. strålingen tilbage.
Du kan blive lidt brun bag glas, men slet ikke bag plexiglas. Men du har helt ret med holdbarheden på plexiglas.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 23.15
Ok. Jeg ville hellere ikke selv vælge at benytte plexiglas og det er nok også vigtigt at vinen for så meget sol, især den sidste tid af modningen.
"Så Diana ingen vin bag plexiglas" (med mindre at du vil dyrke umodne druer).
En anden ting er også at plexiglas er svære at holde fri for evt. sygdomme, da de mange hulrum gør det til et ideel sted for diverse sygdomskim
Skrevet af: Svend Høst, 25. september 2008 kl. 9.30
Det her er nyt for mig og sikkert mange andre, at uv stråling går igennem glas, jeg har selv målt og glasset spærer næsten totalt, modsat plexiglas hvor det meste går igennem. Planterne er stort set ligeglad med uv lys, planterne vokser udemærket her nordpå selvom uv intensiteten her oppe er helt i bund i forhold til sydeuropa. Kvartsglas lader al uv stråling gå igennem men det er temmeligt dyrt.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2008 kl. 10.35
Jeg vil umiddelbart også mene at det ville være fjollet at sælge et drivhus, hvor sollyset ikke kan nå ind. Men jeg må blank erkende at jeg ikke ved bedre.
Men jeg kender til de andre ulemper ved brug af plexiglas og derfor vil jeg ikke selv gøre brug af det.
Skrevet af: Mogens; E., 27. september 2008 kl. 11.16
Glas lader UV-A (320400nm.) og Infrarøde stråler passere i et enkelt tyndt og klart glas. En dårlig kvalitet i glas er grønlig (ses på gamle ruder) fordi der er mere sand i glasmassen, det hæmmer lysets gennemgang, og giver billed forvrængning.
Inden for plexiglas fremstilles i dag utrolig mange typer, hvor mange af dem er UV behandlet for at undgå krakelering og nedbrydning af materialet. Denne behandling nedsætter UV strålernes gennemgang.
Skrevet af: Poul Sørensen, 12. marts 2009 kl. 13.31
Hej jeg vil gerne vide hvordan man beskærer en udendørs vidrue den står op af en gavl hvor morgen kommer. Og hvad tid om året er det bedst venlig hilsen Poul Sørensen
Skrevet af: Poul Sørensen, 12. marts 2009 kl. 13.32
Hej jeg vil gerne vide hvordan man beskærer en udendørs vidrue den står op af en gavl hvor morgen kommer. Og hvad tid om året er det bedst venlig hilsen Poul Sørensen
Skrevet af: Poul Sørensen, 12. marts 2009 kl. 13.32
Skrevet af: Lone Brems, 12. marts 2009 kl. 14.41
Hej Poul Sørensen
Der er masser af gode råd, hvis du går op på bjælken øverst på siden og vælger "spørg eksperterne". Der kommer så en menu ude til venstre, hvor du kan vælge "vin".
Det er en udfordring at forklare hvordan man gør kun med skrevne ord...
Så måske må du en tur på biblioteket og have fat i en bog om vinavl der er rigtig gode illustrationer i "Vinavl i Danmark" skrevet af Jens Michael Gundersen og Benny Génsbøl
God fornøjelse men lad saksen ligge indtil der er balde på din vin, den har ihvertfald ikke godt af beskæring lige nu i marts!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Svend Høst, 12. marts 2009 kl. 15.01
Vinbeskæring skal foregå efter gamle regler mellem jul or nytår, det er nok forsent i år, vinen vil bløde godt og blive sat langt tilbage.
Der er mange måder at beskære på, og det er ikke noget man kan forklare med få linjer.
Hvis druen er forholds ny så er det kun godt at den vokser til før man former den.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Superkarla, 20. marts 2009 kl. 16.43
Jeg har læst at man skal beskære vinduerne i dec mdr og man skal beskære to tre knopper fra hovede skuddet.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 26. marts 2009 kl. 8.57
Det er som udgangspunkt også en god huskeregel at bæskære sin vin nytårsdag til 2 knopper. Men nogle vin især på friland kan kræve 56 knopper. Hvis man ikke rigtig har held med sin vin på friland, kan det være at man skærer den for langt tilbage. -prøv at lade nogle grene tilbage med 56 knopper.
Men der er flere måder at gøre det på!
Skrevet af: Anni Larsen, 24. maj 2009 kl. 2.15
Min vin i drivhuset er nu 5 år, hver år ved jul beskæres den ned næsten, men sidste jul skær jeg den til at blive højdere, men hvor lange skal/må nye sideskud være før de beskæres? Sætter de druer på nye skud, der er ca. 12 m højde? Skal vinen beskæres over det hel hvis den skal være høj?
Skrevet af: Keld Nielsen, 31. maj 2009 kl. 11.06
Hej
Vil I sende mig en mail og anbefale mig en bog om hvordan man be
skærer vinstokke korrekt.
jeg har en vinstok som oprindelig er frilands stående i vores drivhus.
På forhånd tak.
med venlig hilsen
keld Nielsen
Skrevet af: Lillian Krog, 6. juli 2009 kl. 17.33
Min vindrue den vokser og rager langt omkring, kan jeg i Juli måned klippe de længste skud væk nu?
På hvilken årstid skal man iøvrigt beskære det er en Himrod kerneløs spisedrue.
MvH Lillian
Skrevet af: Karsten, 2. september 2009 kl. 12.44
Årets gang
Januar og februar: Markerne ligger i dvale. I viniriet ligger den foregående høst på ståltanke og egefade.
Marts: Vinterbeskæring. Nye produktionsgrene udvælges.
April: Espaljeerne strammes op og gøres klar til vækstsæsonen. Det er også nu man planter ny vin.
Maj: Knopperne bryder og udtyndningen af skud starter.
Juni: Vinen skyder i vejret med op til 3 cm i døgnet. Vinen formes som man vil, men helst så bladene modtager maximalt sollys. Blomstring og bestøvning begynder sidst i juni.
Juli: Druerne er nu skabt. Sideskud og topskud klippes af for at bremse grenvæksten. klip mellem 2 blade så tæt på stammen som muligt
August: Druerne vokser nu for alvor. Hen i august begynder de blå druer at få farve og modningen begynder.
September: Druerne har opnået deres fulde størrelse og sukkerindholdet stiger støt.
Oktober: Druerne høstes i 45 omgange
Skrevet af: Lillian Krog, 25. september 2009 kl. 9.29
Min vindrue der står på sydgavl gror godt, men jeg har fået et problem en gren i god fingertykkelse gror hen foran mit badeværelse vindue, og jeg skal have nye vinduer, hvornår og hvordan kan jeg bedst beskærer den. vinduerne kommer i første kvartal i 2010.
med venlig hilsen
Lillian Krog
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vindrue beskæring