Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2015 kl. 18.59
Jeg har 3 store krukker med Ostara jordbær. Indtil i dag har jeg høstet omkring 600 gram jordbær - og de smager faktisk ikke særlig godt. De er hårde og ikke særligt søde. Jeg kunne også tænke mig lidt mere gammeldags jordbærduft. Nu vil der igen gå lidt tid inden der kan høstes jordbær igen. Så er min tanke den: Gider jeg gå og vande så meget for så lidt jordbær? Bevares, de ser da flotte ud i krukkerne og tilhørende espalier, men roser ville nu være kønnere. Men hvilke roser egner sig til krukker med et indhold på 30-40 liter jord?
I forvejen har jeg mange Pink Fairy, Sweet Dreams, Hansman (Klatrerose) en hvid klatrerose, 50 Nina Poulsen, Bonita, Astrid Lindgren, Pink Dawn og New Dawn, samt nogle hvide "havskum". Sidstnævnte er små klatreroser som dækker en pergola. Look Good, feel better har jeg også 5 stk. af. + Gertrude Jekyl.
På terassen har jeg en enkelt Magnolia rose i en krukke. Den tager jeg op om vinteren.
Jeg forestiller mig nogle roser, som kan klatre op i et espalier i krukken - og vælte ned langs siderne - ret så romantisk. Men hvilke roser skal jeg vælge? Jeg gider ikke de fyldte meget tunge, som kun klasker sammen og aldrig når at udfolde sig, når vejret i lang tid står på regn.
Hvem har erfaring - og gerne billeder?
Ingeborg
Skrevet af: Bente Madsen, 10. juli 2015 kl. 20.31
Jeg har Crocus Rose i potte og synes den er skøn. Det er en engelske rose, men nok for fyldt i forhold til det du søger. Kender du rosenposten.dk ? der kan du søge på roser efter bestemte egenskaber, højde farve, fylde mv. Jeg synes det er et godt sted at orientere sig og det er super kvalitet, hvis man ender med at handle der.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. juli 2015 kl. 8.11
jeg vil ikke anbefale roser i krukker - hvis de i perioder ikke får optimal vanding vil det ofte ende med masser af lus og meldug - og indfrysning fra siderne om vinteren
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2015 kl. 8.56
Jeg har undret mig over at meldug skulle komme af manglende vand/fugtighed. Vi har jo hverken haft for lidt vand eller for megen varme i en lang periode. Alligevel var et par af mine roser angrebet af meldug. Så helt rigtig er det ikke.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. juli 2015 kl. 8.10
planter i krukker får ofte ikke vand nok - det meste regn løber jo uden for krukken - så man tror at når det har regnet så har de fået vand nok - hvilket ikke altid er tilfældet
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2015 kl. 9.53
Hej Mogens
Det er ikke tilfældet hos mig. Jeg render hver aften troligt med 1 vandkande i hver hånd. Vander altid først en slat og når jeg kan se at vandet trækker ned, vander jeg i bund. Store krukker, som solen bager på og som ikke kan rulles i skygge er bygget op med en inderpotte med et lag leca omkring. Det isolerer, så temperaturen ikke bliver for høj. Og jeg render mange gange - ca 150 l vand. Som du skriver, gavner regn fra oven ikke ret meget, når det bare render af bladene og ender udenfor krukkerne.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2015 kl. 8.26
Min plantegartner, fru Kroman i Snoghøj vil heller ikke anbefale roser. Her har jeg i snart 40 år handlet superplanter!
Sidste uges storm har belært mig om, at jeg også skal tænke på, om rosengrene vil brække af, når de er plantet i krukke uden læ. Derfor: Jeg lavede en radikal ændring af terassens planteø i går. Sløjfede øen lagde fliser, som jeg fik ved at udvide bedet med strandsten. Krukkerne kan foreløbig bare stå tomme et andet sted i haven. Så sparer jeg vandingen. Dog overvejer jeg at lave en kompost/sandblanding og plante nogle tørketålende planter, som f. Eks. Lavendler. Iøvrigt var der utroligt stort rodnet på krukkejordbærrene.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. juli 2015 kl. 8.44
ja det er betydeligt nemmere at passe planter som er plantet direkte i jorden
Skrevet af: Zinitakuzes Takuzes, 14. juli 2015 kl. 3.03
Slettet af administrator 14. juli 2015 kl. 23.57.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juli 2015 kl. 7.55
Slettet af administrator 14. juli 2015 kl. 23.57.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Roser i stedet for jordbær?