Skrevet af: Hanne Winther Frederiksen, 8. juni 2015 kl. 14.51
Er der nogen, der kan give tips om regnvandstønder og anlæg til drypvanding?
Vi har en regnvandtønde, som er hævet ca 1 1/2 meter over jorden, og hvorfra jeg gerne vil lede vand hen til mine højbede, som er placeret ca 5- 8 meter fra tønden.
Kan det lade sig gøre uden en pumpe? Og hvilke systemer anbefales?
DBH
Hanne
Skrevet af: Claus K Madsen, 8. juni 2015 kl. 15.51
Jeg har forsøg med siveslanger og en højdeforskel på 1-2 meter. Det virkede ikke særlig godt.
Nu har jeg købt en pumpe, men jeg har ikke fået det prøvet af sammen siveslangerne endnu. Faktisk tror jeg jeg vil nøjes med at bruge pumpen sammen med en almindelig vandslange"pistol".
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. juni 2015 kl. 17.24
Den type siveslange, der hedder T-tape, fungerer fint med det lave vandtryk fra en regnvandsbeholder. Den får herhjemme og koster ikke alverden - prøv at google den engang.
Man kan også få et decideret drypvandingsanlæg til at bruge fra en regnvandstønde fra firmaet Vandan.
Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2015 kl. 18.07
Jeg har "automatvanding" i vinhuset. Tagvandet løber ned i to regnvandstønder.
Regnvandstønderne er forbundet med en ½ tomme haveslange, hvor der er prikket nogle huller.
De to tønder er i samme kote (niveau) . Slangerne , der forbinder de to tønder er ved udgangen hævet, så de er ti til tyve cm under regntøndernes overkant. Derfra går slangen ned og ligger på jorden.
Når regnvandstønden bliver fuld, løber vandet ud i slangen, og bliver ved med at løbe, til tønderne kun er halvfulde. Det stopper automatisk, når der kommer luft ind i slangen ved det første hul.
Jeg har en 1000 l tank som reserve, der opsamler vandet fra den anden side af huset. Derfra kan jeg føre vand over til vinhuset i regnfattige perioder.
Skrevet af: Bent Nørgaard, 8. juni 2015 kl. 21.27
Jeg bruger en 1200 l. sort palletank. Den er hævet to meter over jorden. Trykket er nok til at drive et drypvandingsanlæg fra Vandan. En sort tank danner ikke så mange alger.
Men - der skal sættes et par filtre på anlægget ellers slammer de tynde drypslanger til.
Det samme må gøre sig gældende med siveslanger
Skrevet af: Hanne Winther Frederiksen, 8. juni 2015 kl. 21.53
Fantastisk! Tusind tak for alle de hurtige og brugbare svar. Dejligt med et forum, der fungerer så godt.
Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 9. juli 2015 kl. 15.29
Almindelig siveslanger kræver et vandtryk på over 20 meter vandsøjle for at fungere nogenlunde, altså vandværkstry. 1½ meter kan ikke presse noget ud.
Skrevet af: Henry Gregersen, 19. december 2015 kl. 6.47
Kunne man så ikke bruge en lille dykvandspumpe i vandtønden for at få tryk nok på siveslangen ?
Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 19. december 2015 kl. 8.51
Hvis du kan finde en dykpumpe, der giver et tryk på 20-30 meter vandsøjle, virker det, men den bliver dyr! Gem siveslangen til nogen med vandværkstryk og tag i stedet en stump haveslange af den almindelige grønne med krydsvæv indeni . Prop den anden ende til og bor en flok huller, 1.0, 1.2 og 1.5 mm er det jeg i første omgang vil eksperimentere med. Hos mig er det bare ikke en regntønde men et vandhul jeg vil bruge, med en solpaneldrevet vandpumpe op til en murerbalje med to taphaner til Gardena slangesystem.
Skrevet af: Anonym bruger, 19. december 2015 kl. 12.17
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 19. december 2015 kl. 16.15
Nu skrev jeg om at bruge siveslanger, som kræver et ret stort tryk for at virke. Til mig selv har jeg planlagt en dykpumpe (Harald Nyborgs billigste) med en 12V/230V inverter, et 12 V batteri og et solpanel med ladekontrol. De ting, der dukker op på googlesøgningen er ikke just billige, og det er jo bl. a. for at spare penge på vandregningen, at man skaffer sig en regnvandstønde. Anlæggene fra google er prissat, så vandværket er billigere over en MEGET lang afskrivningstid.
Skrevet af: Henry Gregersen, 19. december 2015 kl. 16.41
Man kunne vel også prikke nogle flere huller i siveslangen.
Skrevet af: Anonym bruger, 19. december 2015 kl. 16.48
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Henry G., 19. december 2015 kl. 17.53
Hej Hanne du kan bruge en gammel haveslange, læg den i midten af dit højbed, køb en dåse vatpinde (små rør) klip dem skrå over på midten og stik dem ind i haveslangen i passende afstand, skal der være dryp bliver vattet siddende, skal der vandes meget fjernes vattet, jeg har brugt denne metode i mange år i drivhuset. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Henry Gregersen, 20. december 2015 kl. 8.15
Det lyder da ret smart, det der med vatpindene, nu venter vi bare på foråret.
God jul !
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Drypvanding fra regvandstønde