Skrevet af: Tina K., 22. maj 2015 kl. 11.09
Hej,
jeg har fået foræret en pæn stor krukke (halv meter høj), som er gammel og grim - ville nogen sige - men for mig er den skøn - elsker patina.
Problemet er bare, at den ikke har hul - og jeg er bange for, at den splintrer, hvis jeg forsøger at bore et.
Jeg tænkte på at fylde den halvt op med leca eller lignende og jord for resten og så plante en tørketålende græs helt oppe i toppen, sådan at jorden buer nedad i siderne, så regnvand kan løbe fra. Vil det være helt umuligt?
Nogen gode råd?
Skrevet af: Søren S Duun, 22. maj 2015 kl. 12.06
Det lyder meget fornuftig . Hvad med om vinteren ? Vil du tage den ind på et beskyttet sted , så den ikke frostspringer .
Skrevet af: Tina K., 22. maj 2015 kl. 12.22
Jeg stiller den nok i drivhus eller garage, så krukken ikke sprænger.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. maj 2015 kl. 13.53
Hej Tina, jeg er næsten helt sikker på at din krukke med tiden vil blive vandfyldt alligevel hvis den skal stå ude under åben himmel. Og ikke mange vækster kan klare at stå med "fødderne" i vand konstant.
Hvad er krukken lavet af siden du ikke mener at du kan bore huller i bunden ?
Med det rigtige værktøj kan man bore huller i selv hårde keramiske klinker, så bør du også kunne bore drænhuller i din krukke.
Skrevet af: Tina K., 22. maj 2015 kl. 14.30
Hej Gert,
den er lavet af ler/terra cotta, men den er meget tyndvægget og overfladen skaller, så den har måske været malet i sin tid - jeg er bange for, at en boremaskine vil få hele krukken til at revne.
Hilsen Tina
Skrevet af: Freya Grossmann, 22. maj 2015 kl. 15.14
Tina, tror godt, du kan bore huller, og det ville jeg selv forsæge. For en omgang monsterregn, og krukken er fyldt - og umulig at tømme pga vægten.
Sagen er, uden at have prøvet selv, at starte med et meget lille bor, og at køre langsomt.
www.kandu.dk/spg71947.aspx
Men måske er der byggemarkeder, eller en murer, der kan hjælpe?
Skrevet af: Claus K Madsen, 22. maj 2015 kl. 20.39
Det burde være muligt at bore, men slå slagfunktionen fra. Det er den som slår potten i stykker.
Skrevet af: Tina K., 22. maj 2015 kl. 20.56
Hmmmm - må få min mand til at fortælle mig, hvordan man slår den fra ;-)
Skrevet af: Svend Høst, 23. maj 2015 kl. 9.57
Brug en ganske alm. bore/skruemaskine med et 8mm murbor , kør på højeste hastighed , bor nedefra og lad maskinen gøre arbejdet , bor evt. flere huller.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stor krukke uden hul/afløb