Forum

Citrus plante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Laurits Beck, 10. maj 2015 kl. 9.24

Hej med jer :)

Vi har et citrus træ, som vi har plantet fra et frø i en citron. Vi har haft den til at stå indenfor i vores lejlighed (i sol), og den vokser rigtig meget.

Vi er nu kommet til at vi synes den vokser lidt for meget op ad, og vil gerne have den får en "krone", og ikke bare en lang plante :)

Men vi er i tvivl omkring hvordan den skal beskæres? Er der nogen der kan hjælpe os?

Påforhånd tak, og ha' en dejlig søndag.

Mvh.
Laurits & Malene

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. maj 2015 kl. 10.00

Den mangler lys og står for varmt , derfor er der misvækst den er blevet ranglet , den skal udenfor og stå , et drivhus ville være godt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laurits Beck, 10. maj 2015 kl. 10.02

Vi har desværre ikke drivhus :/

Vil det hjælpe og stille den udenfor hver dag? den står i sol noget af dagen (fra ca. kl. 14-18), og så tage den ind igen?

Skal vi klippe noget af toppen?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. maj 2015 kl. 14.54

Hvis I har mulighed for det, kan den sagtens stå ude og til en gang, når frosten kommer :) I skal bare vænne den gradvist til solen, når den kommer direkte inde fra, da bladene ellers vil bliver svedet af - og den behøver ikke stå i fuld sol hele tiden. Og måske lige vente nogle dage, til nattemperaturen er lidt højere, så overgangen fra indetilværelsen ikke bliver for voldsom.

Hvis det var min plante, ville jeg nippe toppen af for at stimulere den til at sætte nogle sidegrene og så måske i løbet af de næste år forme den, så det bliver et lille træ med krone :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 11. maj 2015 kl. 11.35

Jeg har også en citrus, som jeg har sået af en spiret kerne fra en citron, tilbage i 2011. Jeg klippede toppen af, gav den citrus gødning og citrus jord, hvilket gjorde den godt :) Den er super flot nu, dog ikke så høj men der går jo også en ti års tid, før der kommer blomster på, hvilket giver gode muligheder for at give den en flot krone. Min har os stået inde i al den tid jeg har haft den og ka godt se på den den ikke er helt glad for varmen om vinteren, vi har brændeovn. Vi er netop ved at bygge drivhus, som jeg tænker det skal ud at stå i om natte, og så ude om dagen. Til vinteren har jeg læst at man ka 'pakke den ind' i bobleplast, så man stadig kan vande, men så den ikke f´år de voldsomste frostgrader. Det vil jeg prøve mig med :)

Jeg ka prøve at huske at ligge et billede ind af den senere :)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 11. maj 2015 kl. 19.07

Her ses tæt på hvor den er ved at lave en ny gren

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 11. maj 2015 kl. 19.09

Her er min fine citrus :)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 11. maj 2015 kl. 19.10

Her ka du se jeg først har klippet stammen. Så har den skudt forskellige steder fra, der er så to af grenene der døde undervejs.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 11. maj 2015 kl. 19.11

Beklager billederne ligger ned. De er taget med mobilen oprejst

Nyt svar til emnet »Citrus plante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Citrus plante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider