Forum

Plantevæg /gærde…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 7. maj 2015 kl. 21.46

Hej. Jeg vil gerne have lavet noget til at omkranse min køkkenhave. I stedet for et lavt hegn tænkte jeg på noget, hvor der kan vokse planter på i stil med en plantevæg. Men jeg kan ikke finde så meget information om det. (Kun en masse flotte billeder.)
Er der nogle der ved noget om det eller ved hvor jeg kan læse om det?
Jeg tænkte på om jeg bare kan sætte to stykker trådhegn op og så fylde jord i mellem. Og sætte jordbærplanter eller andet ind igennem hegnet.
Det skal ikke være voldsomt højt men jeg ved ikke om det kræver noget specielt for at fungere.
Mvh Hanne

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Nielsen, 8. maj 2015 kl. 9.48

Hej Hanne

Har du overvejet at lave en af paller!
Vi har lavet en udendørs plantevæg af paller for en kunde (det var kundens ønske at det skulle være lidt råt).. vi har godt nok et super lækkert plantevægs system til indendørs, men det er lidt ''over-kill' at bruge udendørs til et par meter.

/Michael

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 8. maj 2015 kl. 11.59

Jeg vil tro at du som sådan godt kan lave væggen af trådhegn med jord i mellem - hvis trådhegnet er i en kraftig kvalitet. MEN jeg vil tro at det bliver svært for dig at få planterne til at trives - jorden vil tørre ekstremt hurtigt ud når den bliver direkte udsat for sol og vind fra alle sider.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. maj 2015 kl. 7.32

Hej Hanne

Hvis dit hegn må være et som planterne vokser op ad i stedet for at de har rodnettet oppe i selve hegnet er det to oplagte muligheder, som kan opfylde formålet at danne hegn og være spændende at kigge på: Enten et kvasgærde eller et pileflettehegn.

Begge vil kunne være "klatrevæg" for et-årige planter ( for eksempel tallerkensmækkere, ærter og pralbønner) og for flerårige planter (for eksempel vin og staudelathyrus).

Alle de foreslåede planter kan sås eller plantes i jorden ved siden af gærdet eller hegnet. Du vil dermed kunne undgå opgaven med vanding og problemer med udtørring.

Et risgærde har flere fordele frem for pileflettehegn:
Det er meget enkelt og oftest gratis at etablere, det kræver kun vedligeholdelse ved at man samler hækafklip, grene og kviste og fylder efter de steder, hvor materialet er sunket lidt ned. Risgærdet giver skjul til insekter og med tiden til gærdesmutter, salamandre, frøer, mus og andre spændende havegæster. Det er let at "gemme" fuglekasser til mejsefuglene i toppen af et risgærde :-)

Jeg håber du finder en god løsning for læ vil gavne de fleste af dine urter. (Der er dog et lille men: Gulerodsfluer og kålsommerfugle vil få bedre leveforhold med mere læ .....)

Venlig hilsen fra
Lone

PS:
Hvis du får brug for mere viden om kvashegn eller pileflet ligger der gode artikler i Havenyt's arkiv - brug søgefeltet øverst på siden her.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 9. maj 2015 kl. 14.55

Hej
Tusind tak for jeres svar. Jeg ender nok med at vælge et kvashegn .
Mvh Hanne

Nyt svar til emnet »Plantevæg /gærde…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plantevæg /gærde…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider