Forum

Persille og purløg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tommy Jensen, 18. april 2015 kl. 15.35

Hejsa.

Min kone har sået persille og purløg til spiring, i et minidrivhus og sat det på det varme gulv, er det det rigtige at gøre, eller skulle de ha været direkte ud i drivhuset, fra starten af??

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. april 2015 kl. 17.48

Nej - det er helt fint at starte dem sådan for at fremskynde spiringen :)

Så passer det nok med et frostfrit drivhus, når de er dukket op - især persille kan være længe om at spire.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. april 2015 kl. 19.38

Persille kan være usandsynligt længe om at spire... Jeg såede noget sidste sommer, det spirer nu. Det er så bredbladet, og frøene har været opbevaret på køl, men der manglede åbenbar frost til at bryde frøhvilen.

Tidligere har jeg sat spirebakker på mit fyr, da det afgav nok varme (de skal så stilles lyst, når der er kimblade), men mit nye energirigtige fyr bliver ikke varmt på den måde...

Mvh
Tine

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. april 2015 kl. 20.06

Jeg har opgivet at så persille - og gør det i år kun fordi jeg har fået en pose frø forærende. Jeg køber store potter med persille hos ALDI om et par uger. Det har virkelig været godt for mig.
Ingeborg

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy Jensen, 18. april 2015 kl. 22.08

Tak for dejlige svar, jeg kunne jeg godt lige bruge til noget, mange tak alle.

Mvh Tommy..

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Aage Mortensen, 18. april 2015 kl. 22.40

jeg såede persille 1.februar, det er lige kommet op nu.

Mvh. Hans Aage

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. april 2015 kl. 8.25

Jeg sår persille hvert år, og det spirer i opvarmet spirekasse i løbet af et par uger :) Jeg giver dem ikke kulde - det er ikke nødvendigt.

Og det giver nogle gode, store planter, når jeg prikler dem ud med en i hver potter.

Billedet er mine planter, som de ser ud nu.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. april 2015 kl. 10.23

Jeg har lige så store persilleplanter som Anja. De dukkede op i bunden af en krukke med påskeliljer i drivhuset. Måske har de allerede været spirede i efteråret.

Man kan så persille i første uge i september, og hvis man er heldig spirer det. Er det først spiret vil kruspersille uden problemer overleve vinteren og vokse videre næste forår. Det går ikke i blomst før det følgende forår.

Jeg satser på at plante ud, lige inden vi får regn igen. Lige nu er det for tørt og solrigt. Men bedet skal gøres klart i eftermiddag.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 23. april 2015 kl. 13.19

Hej, jeg køber en bakke med persilleplanter, planter dem ud i en pose jord, mage til dem jeg bruger til drivhusplanterne, og kan så høste løs i 2 år, sidste portion er nu ved at gå i stok, så den bliver fornyet efter god lang og trofast tjeneste, kunne også høste i vinters, den står i drivhuset.
Finn

Nyt svar til emnet »Persille og purløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Persille og purløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider