Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2015 kl. 18.46
Hej - Jeg vil gerne vide om stammen på en podet opstammet pil vokser mere i højden - end den er på købstidspunktet. Hvad med andre "pyntetræer" som er podede?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 10. april 2015 kl. 19.24
Jeg er ikke helt sikker på, om jeg har forstået dit spørgsmål.
Træer vokser ikke i højden. Det er tilvæksten, der øger træets højde. Sætter du et søm (fy!!) i stammen på et træ, bliver det i samme højde træets liv igennem.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. april 2015 kl. 20.08
Nej, grundstammen vokser ikke i højden. Podestedet vil altid sidde i samme højde, som da det blev lavet. Det gælder alle træer.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2015 kl. 20.27
Tak Anne Marie
Min mand synes ikke at jeg skal have tålmodighed og afvente at vores nedsavede pil skyder igen. Han vil have at jeg skal købe en ny. Desværre er der ingen her i nærheden der sælger opstammede hængepil i ca. 150-180 cm højde. Derfor mit spørgsmål. Når træet gerne skal have den højde er det fordi jeg til nogle planter, som gror nedenunder har brug for noget skygge om eftermiddagen.
Ingeborg
Skrevet af: Henry G., 10. april 2015 kl. 20.31
Hej Ingeborg grundstammen på din podede pil vil ikke få en ny top, medmindre der kommer en sidegren som du lader vokse op, så den danner en top sammen med den podede, eller i stedet for.
Lars træer vokser normalt i højden, måske med en lille tilvækst på grenenes spidser, men når man snakker om tilvækst er det også stammens omfang der øges. Henry G.
Skrevet af: Lars Holt, 10. april 2015 kl. 21.30
Hvis pilen er skåret ned under podestedet, er det grundstammen, der er liv i.
Træer vokser i højden, men det er tilvæksten, der vokser. Et punkt på stammen bliver i samme højde, uanset hvor godt planten vokser. (kilde: kursus i Sverige i 1963).
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2015 kl. 21.49
Hej Lars
Jeg forstår ikke snakken om tilvæksten der vokser. Vær rar at forklare det. Jeg ved da, at de træer folk skærer hjerter og elskovsting i :-) ikke bliver ved med at være i samme højde - eller hva? - (Har ikke selv udført den form for vandalisme - eller været årsag til det - nøjedes med havebænken :-). )
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2015 kl. 21.51
Og nej, pilen er skåret ned over podestedet. Men nu, godt 5 uger efter kan jeg ikke få øje på noget "liv". Men Anne Marie skrev jo også at jeg skulle have tålmodighed dengang min mand lige havde savet.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 10. april 2015 kl. 22.01
Et træ vokser i højden, men det sker fra voksestedet. Slår du et søm i stammen på et træ (Fy!) bliver sømmet siddende i samme højde over jorden, selv om træets top vokser derop over.
Elsovshjerter og andre ridser i træerne forbliver i den højde, hvori de var, da de blev lavet.
Det er os andre, der er vokset!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vokser stammen på opstammede pil?