Skrevet af: Søren Meldgaard, 9. april 2015 kl. 16.39
Sidste år satte vi-- som vi gør hvert år -- alle de bitte små kepa-løg på størrelse med kobber 25-ører [iøvrigt efter udmærket råd fra Karna Maj], der var tilbage i poserne, ganske tæt, med henblik på at sylte dem eller bruge dem som perleløg. Men vi fik det aldrig gjort. Nu har vi så en masse af dem liggende, - de er på størrelse med 2-kroner.
Kan vi bruge dem som sætteløg, og vil de vokse lag på lag til de bliver som store løg?
Skrevet af: Søren Meldgaard, 9. april 2015 kl. 17.33
Dette råd som Karna gav er en af de tre bedste ting, jeg har lært af hende. De andre to er at spire bønnefrø i et gammelt håndklæde, og at så sommergulerødder i august, hvor man så får lækre små gulerødder i efteråret, og i de senere varme år er de faktisk blevet ganske store. Efter dette tip er vi gået helt væk fra almindelige sommergulerødder, fordi der er rigeligt med andre ting at bruge pladsen på, og om sommeren er det tit tørt og der kan være gulerodsfluer, - noget som man er ude over ved at så i august.
Men jeg ville gerne have hvis du kunne svare på det med sætteløgene, og om de vil blive til noget.
Skrevet af: Bente Madsen, 10. april 2015 kl. 7.34
Min erfaring er at når man gensætter løg, der ikke blev store nok året før, giver de sig til at blomstre. Det er jo også 2. år.
Skrevet af: Søren Meldgaard, 10. april 2015 kl. 8.16
Ja, du har nok ret, Bente. Det er kun hvis jeg havde lavet dem fra frø. Men jeg er glad for svaret i allefald; som bekendt er der mange ting at tænke på og tage stilling til når man driver havebrug, og det er let at komme i tvivl om dette og hint.
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. april 2015 kl. 8.47
Det er jo sådan man laver sætteløg, men jeg ved ikke præcist, om man gør noget specielt ved dem :)
Prøv søgefunktionen oppe til højre - der ligger helt sikkert noget info om det et eller andet sted her på siden om at lave egne sætteløg :)
Skrevet af: Tom Andersen, 10. april 2015 kl. 8.49
Søren, hvis løgene ikke har fået en kuldeperiode/ frost er det ikke givet, at de vil løbe i stok.
Da det nu er pænt store sætteløg du har, vil du kunne bruge evt. stokøbere som små tidlige løg, så snart de løber i stok. Toppen er jo også fint anvendelig i et køkken :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan jeg sætte perleløg?