Skrevet af: Erik Foged, 2. april 2015 kl. 12.38
Nogen der ved hvor man købe store plast urtepotter, da jeg vil forsøge at dyrke jordbær i højden, dvs. ca. 1,35 m over jorden.
Vanding vha. drypvandingsanlæg
Mvh
Erik F
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. april 2015 kl. 13.16
Hej
Jeg har dyrket Ostara jordbær i store krukker. Normalt er det jordbær, som skal hænge ned, men det kan lade sig gøre at få dem til at kravle op - med fastbinding - . Det gik så fint for mig sidste år, at jeg har plantet 3 meget store krukker til med Ostara.
Problemet kan være, at fuglene har nem adgang til bærrene, så jeg måtte have et net over "stativerne". Du vil have samme problem med hængende jordbær.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 2. april 2015 kl. 13.35
Det er jo potter, der bliver smidt mange ud af, for vi får planter i potter, planter ud i jord, og har en potte til overs.
1. Prøv del jorden.
2. Prøv dine lokale plantecentre, for når de potter om, smider de potterne ud og bruger nye.
3. Skriv, hvor du bor, så er der måske nogen på forum, der bor i nærheden, der har potter til overs.
Skrevet af: Anders Spælling, 2. april 2015 kl. 18.53
Ved ikke hvor stor en str. 19 er, men du kan købe eks. 10L spande i de fleste byggecentre for under en 10'er. For at fremme æstetikken kan du save toppen af spanden.
Husk at bore et par huller i bunden.
Ellers har Lundhede og Kridtvejs Planter ret mange forskellige størrelser potter.
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. april 2015 kl. 20.01
De billige spande er meget ofte ikke egnede til fødevarer - der kan vandre uønskede stoffer over i planterne...
Så dyre er gode potter heller ikke, og der er mange forhandlere - prøv at google lidt :)
Skrevet af: Svend Høst, 3. april 2015 kl. 8.57
Man skal kigge i bunden af plast spande bøtter osv så kan man se hvilken type plast man står med , en stor potte koster snildt 50 Kr i et byggemarked , men en stor hvid gulvspand kan lige nu købes for en tier hos Harald Nyborg og er lavet af samme plasttype (PP) som de små bøtter man køber marineret sild i , så de er gode til at dyrke spiselige planter i , man skal bare bore et par huller i bunden.....
Skrevet af: Erik Foged, 4. april 2015 kl. 10.53
Først vil jeg sige: Rigtig god påske til jer alle og mange tak for de fine svar.
Mht. urtepotte nr. 19C - har jeg haft kontakt til en planteskole og fik en uddybende forklaring samt vejledning omkring jordbærdyrkning i potter og højt hævet over jorden.
Urtepotte nr. 19C = 19 cm Ø og på 3 ltr indhold, planteskoleejeren havde nr. 21 = 3,5 ltr som brugte der kunne købes til en rimelig pris.
Han fortalte endvidere at når man vil dyrke jordbær i potte, er der tale om en engangsforteelse, forstås man kan kun høste 1 år samt at man skal tage den første og kun den første udlægger at føre over i en nabopotte for at slå rod, den gamle plante smides efter rodsætning ud, da den har opbrugt al den næring der var i pottejorden. Der blev anbefalet at man planter i meget groft og gødet spagnum, da fint spagnum vil klaske sammen og risiko for at planterødderne bliver ´kvalt´ pga. iltmangel.
- Jeg blev meget klogere og er nu i gang med mit projekt.
PS: I bunden skal der ud over størrelse også stå bogstaverne PP som betyder at potten er anvendelig til fødevarer - ligesom der også stå i bunden af en spand marinerede sild.
MVh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Urtepotter plast str. 19 (store)