Forum

Komposterer du skvalderkål og rødder?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 29. marts 2015 kl. 18.37

Jeg har været ude og luge skvalderkål vøk fra et større område, og ender jo med en ikke ubetydelig mængde rødder og blade. Hidtil har jeg kørt dem på genbrugsstationen så de kan blive komposteret den vej igennem, men kom til at tænke på om jeg egentlig bare kan putte dem i min lukkede kompostbeholder - eller om de skal ligge på fliserne i et par dage og tørre ud først?
Hvad gør I?

/Helle - der helst ikke vil smide organisk affald fra haven væk

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2015 kl. 19.49

de ryger ud af haven - de er lidt for effektive :)

Så i den grønne skraldespand med dem!

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. marts 2015 kl. 20.39

Hej Helle M

Du har gode muligheder for at få komposteret grønt og rødder meget hurtigt og så effektivt, at der ikke sker nyvækst fra de komposterede rødder.

Du må skaffe frisk hestemøg, så du har dobbelt så stor bunke af det som bunken af skvalderkål. Hestemøg plus skvalderkål skal tilsammen fylde mere end 1 kubikmeter (dvs 1 x 1 x 1 meter).
Det vigtige er at holde bunken tilstrækkelig fugtig, uden at det driver af vand fra den. Og så omstikke bunken (dvs vende den rigtigt godt rundt med en greb, så den samtidig bliver luftet godt igennem) to - tre gange indenfor 2 måneder.

Læs evt mere om "Varmkompostering i praksis" (en artikel af Karna Maj) - Skriv artiklens titel i søgefeltet øverst på siden.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2015 kl. 21.09

Lige her er jeg ikke helt enig, Lone - det plejer jeg ellers at være :)

Hvis man ikke lykkes helt med at få hele bunken gennemvarmet, selv om den bliver stukket om undervejs, kan der sagtens være lidt rødder, der overlever, og så risikerer man at få dem spredt til steder i haven, som ellers er skvalderkålfri...

Så jeg vil helt klart holde fast i, at de skal ud! Sender man dem til kommunen, bliver de jo til kompost, så set i et større perspektiv kan det jo stadig forsvares :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 29. marts 2015 kl. 22.46

Tak til Anja og Lone for gode svar.
Jeg har ikke lige et sted hvor jeg kan lave en åben kompost med hestemøg - jeg bor i villakvarter med naboer til 3 af 4 sider - jeg er ikke sikker på at de vil synes at det er helt dejligt med en bunke hestemøg i min have - men jeg ved selvfølgelig ikke om det lugter ret meget?
Så lige nu ryger de til kommune kompost - så må jeg se om jeg fremover kan forberede mig bedre og have hestemøg klar når jeg skal over området igen - og igen - og igen, indtil al skvalderkålen er væk.....det plejer at tage ca. 2 sæsoner at få bugt med skidtet.
/Helle

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 30. marts 2015 kl. 8.49

Helle, jeg synes faktisk ikke, at hestemøg lugter særligt meget, kun lidt den første uge eller 2 - komøg er værre. ;) - Men det er jo Dig der skal leve med naboerne. ;)

mvh JR.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2015 kl. 9.12

Her bliver de tørret først, inden de kommer i komposten.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. marts 2015 kl. 20.24

Hej
Jeg har puttet rødder af skvalderkål og andet uønsket i en plastiksæk, hældt vand på og ladt det stå og rådne. (Jeg har pladsen til at gemme sækken væk), men når man lukker sækken foroven, generer det jo ingen - i hver tilfælde ikke før man lukker sækken op igen. :-) Når jeg kan se, at det hele er råddent, smider jeg sække op på komposten, klipper hul i sækken, så vandet kan løbe ud - og resten hældes på komposten også.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 1. april 2015 kl. 14.25

Her ryger de i min åbne kompost. Dem der gror videre hiver jeg bare op. Min kompost ligger til afspiring nogle uger, inden jeg bruger den. Synes ikke det plejer at være skvalderkål der kommer op, men alt mulig frø ukrudt.

Nyt svar til emnet »Komposterer du skvalderkål og rødder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Komposterer du skvalderkål og rødder?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider